Egyre több intézmény, család, autistákat segítő szervezet vezeti be az tabletek és az okostelefonok használatát a sérült gyerekek körében. Számos autistákról szóló blogbejegyzés, szülői vélemény olvasható az interneten az érintőképernyős kütyük autista gyerekekre való jótékony hatásáról.

Autism_Segment_620_620x350.jpg

A szülők és a pedagógusok úgy tartják, hogy az okostelefonokra, tabletekre letölthető játékok és alkalmazások csodákat tesznek a beteg gyerekekkel: motiváltak, nyitottak, szociálisan sokkal aktívabbak lesznek, mint azelőtt. Annak ellenére, hogy csak egy gép képernyőjét nyomkodják, olyan tulajdonságok fejlődnek ki bennük, amik társas kapcsolataikban segítik őket a jobb és magabiztosabb kommunikációban.

 

Mivel jár az autizmus?

Manapság minden hatvannyolcadik gyereknél jelentkezik az autizmus valamilyen formája, és ez a szám évről évre növekszik, ami sajnos elég megdöbbentő tény. Az autizmus egy idegrendszeri rendellenesség, ami nagyban befolyásolja az érintett kommunikációját, valamint azt, hogy miként viszonyul más emberekhez és az őt körülvevő világhoz.

Általában az autisták érzékenyebbek az érintésre, színekre, szagokra és ízekre; a zajok és az erős fények pedig kifejezetten zavarják őket. Szeretik a rendet és a történések előre megjósolhatóságát, mert azok egyfajta biztonságot adnak nekik. Nehezebben kommunikálnak, a szemkontaktus tartása a beszélgetőpartnerrel pedig kifejezetten zavaró számukra.

Új segítőtárs: a technológia

Kanadai kutatók azt vizsgálták, hogy az autizmusban érintett gyerekekre miként hat az iPad-használat. Egy tizenkét fős speciális osztályban egy féléves tesztelési periódus erejéig a gyerekek Apple iPadeket kaptak, amiket mind a tanulás során, mind pedig szabadidejükben használhattak. Fél év elteltével tizenkettőből kilenc tanulónak javult az általános kommunikációs képessége: a technikai eszközök használatának hatására az autista gyerekek nyitottabbak és motiváltabbak lettek, hosszabb ideig tudtak koncentrálni, valamint többször keresték az interakciót másokkal.

Nemrég egy birminghami általános iskolában is bevezették az érintőképernyős eszközök használatát, aminek hatására szintén pozitív irányba fejlődött az autista gyerekek kommunikációja. A tanárok nagy meglepetésére a gyerekek olyan tulajdonságai és viselkedésmódja mutatkozott meg, amiket előtte sosem tapasztaltak: az általában magukba forduló gyerekek is sokkal nyitottabbak lettek, aktívabban nyilvánultak meg társas kapcsolataikban.

Vicki Clarke, a Dinamikus Terápia Egyesület tulajdonosa és igazgatója egy vele készült interjúban elmondta, hogy az autista gyerekeknek azért fejleszthető ilyen jól a kommunikációja a technikai eszközök segítségével, mert számukra a gép válasza sokkal inkább kiszámítható, mint az emberek reakciója: „az emberek bonyolultak, a számítógépek pedig letisztultak”.

Az iPadek és az okostelefonok segítőtársai lehetnek az autistáknak: a gombok megnyomására megjósolható válasz érkezik, nem úgy, mint az emberi kommunikációban. Ez a fajta kiszámíthatóság magabiztosabbá és nyitottabbá teszi őket. A gépek gombnyomásra mindig ugyanúgy reagálnak, ami megnyugtató az autisták számára. Szintén a kiszámíthatóság miatt kedvelik különösen az autista gyerekek például a vonatot, a villamost, a metrót: ezek a közlekedési eszközök mindig ugyanazon a pályán haladnak, ugyanott állnak meg, valamint az ajtó is ugyanúgy nyílik ki minden egyes alkalommal; épp úgy kiszámítható a történések sorrendje, mint a tableten.

ipadsuccess.jpg

 

Motivál

Problémát jelent az autisták oktatásában a figyelemzavar: nem tudnak hosszú ideig egy dologra koncentrálni. Emellett az oktatók számára szintén nagy kihívás a gyerekek motiválása: míg egy egészséges gyermeket ösztönöz a dicséret, egy autistát nem feltétlenül. A technológia erre is megoldást jelenthet: a sokszínű látvány, az audiovizuális hatások képesek hosszabb időre lekötni a figyelmüket, motiválni őket, ezáltal szórakozva tanulhatnak.

 

Ma már számos alkalmazás elérhető, amely kifejezetten az autista gyerekek képességeit fejleszti. Például a svéd Toca Boca három és hat év közötti gyerekek számára készít fejlesztő appokat. Bár ezek a játékok nem kifejezetten autista gyerekeknek készültek, mégis leginkább az ő köreikben népszerűek.

A Jonathan Izak által létrehozott AutisMate nevű iPad alkalmazást manapság például terápiás célokra is használják. Ha például az alkalmazást használó gyerek megnyomja a konyhai mosdó helyét jelző csillagot, akkor felugrik egy videó, amiben a helyes kézmosás folyamata látható. Az alkalmazás azt is bemutatja, hogy ugyanarra az ikonra kattintva hogyan lehet ugyanazokat a mondatokat másképp megfogalmazni, ezzel elősegítve a gyerekek verbális fejlődését, valamint a helyes válaszadásra való képességét. Például egy szimbólumra kattintva elhangzik a kérdés: „Ihatok tejet?” Ugyanazt a szimbólumot megnyomva a kérdés már kicsit más formában hallható: „Ihatnék egy kis tejet?” Ezáltal a gyerekek képesek lesznek sokszínűbben kérdezni és reagálni.

 

Rihannan Walton, beszéd- és nyelvterapeuta azért is tartja fontosnak ezeket a játékokat, mert olyan alap képességeket fejlesztenek, mint például a türelem, történések helyes sorrendjének felállítása, kategorizálás. Ezek biztos alapot nyújtanak a további fejlődéshez, újabb képességek elsajátításához.

Lehet, hogy kívülről úgy tűnik, hogy a tabletek még jobban elszigetelik a gyereket a közösségtől, ám a kutatások pont az ellenkezőjét bizonyítják. Az autista gyerekek ugyanis a rendszeres tablethasználat során fejlesztett és elsajátított képességeiket kapcsolataikban kamatoztathatják. Sőt, így esélyt kapnak arra, hogy jobban beolvadjanak egészséges társaik közé, ami további tanulási lehetőséget biztosít számukra.

1. kép, 2. kép