Egyszer mellényúlt, kétszer viszont nagyon betalált idén májusban a boldogságot mint üzenetet kisajátító Coca-Cola. Két új kampányában főiskolás gólyáknak segít barátokat találni, illetve Dubaiban dolgozó ázsiai vendégmunkásoknak hazatelefonálni szeretteikhez. Lássuk, hogyan vonja be a vállalat fogyasztóit üzleti folyamataiba, és teremt velük közösen értéket.

“Friendly twist”

A kóla közösen fogyasztva a legjobb. A chicagói Leo Burnett reklámügynökség ezt szó szerint értette a Coca-Colának készített „Friendly Twist” („Baráti csavarás”) nevű kampányában, melyben egy kolumbiai főiskola hallgatói olyan automatával találták magukat szemben, aminek palackjai csak egy másik ugyanolyan palack segítségével voltak nyithatóak. A magukban ücsörgő diákok kapva kaptak az alkalmon, hogy könnyedén szóba elegyedhessenek társaikkal, miközben még egy kólát is elfogyaszthattak. Az ötletes megoldást az Adweek „A nap reklámja” címmel tüntette ki.

“Hello Happiness”

A philadelphiai Y&R reklámügynökség dubaji központja azon gondolkozott el, hogyan csempészhetne egy kis boldogságot az Indiából, és Ázsia egyéb területeiről érkező, családjaikon segíteni próbáló vendégmunkások zord mindennapjaiba. Az insight rendkívül találó és megindító: a boldogság nekik az, amikor hallhatják gyermekeik hangját vagy felhívhatják szeretteiket. Csakhogy erre igen korlátozottak a lehetőségeik: az átlagos 6 dolláros napi keresetük egyhatodába kerül egy percnyi hívás, így hetente maximum egyszer engedik meg maguknak ezt a luxust. A Coca-Cola ezért egy olyan telefonfülkét tervezett nekik, amiben alkalmanként három percet beszélhetnek családjukkal. A hívás ára: egy kólás kupak. 

A közönségrészvétel koncepciója

A mai márka-, termék-, szolgáltatás- és információs túlkínálatban nagyobb eséllyel nyerhetik meg maguknak a fogyasztókat azok a vállalatok, amelyek képesek bevonni és üzleti folyamataik résztvevőivé tenni őket. A tömegtermékek piacán már nem feltétlenül nyerő stratégia az adott terméket ráerőltetni az emberre − a márka által nyújtott értéket érdemes kommunikálni, méghozzá nem egyirányúan („Ezt vedd meg, mert jó lesz neked”), hanem a fogyasztók bevonásával. A Coca-Colán kívül ebben már több márka is bizonyított, gondoljunk csak a Dove Valódi szépség kampányvideóira, a Nivea Stressz vagy a Carlsberg Barátság tesztjeire.