Egy vérbeli marketinges legyen nagy dumás, szórakoztató, legyen a társaság középpontja, adja el magát. Eddig legalábbis ez a kép élt bennünk. A piac változásával azonban úgy tűnik, ez is változik: mostantól olyan marketingesekre is szükség van, akik egyáltalán nem illenek ebbe a képbe. Sőt. 

Ki az introvertált?

A pszichológusok (viszonylag elavult felosztás szerint) két személyiségtípust különböztetnek meg: introvertáltat és extravertáltat. Sok a tévhit ezekkel kapcsolatban, ezért nem árt tisztázni néhány dolgot. Először is, az introvertáltság nem azonos sem a szégyenlősséggel, sem az emberundorral. A különbség sokkal inkább abban van, hogy míg az extravertált ember a közösségből és más emberekből merít energiát, egyedül pedig unatkozik, addig az introvertált szeret egyedül maradni gondolataival, mert ez tölti fel energiával. Az introvertált sosem a társaság középpontja: kevesebbet beszél, viszont nagyon jól hallgat. Ez közel sem jelenti azt, hogy az introvertált személy nem szereti az emberek társaságát, vagy nincsenek kapcsolatai. És ezt sem jelenti:

introvert_vs_extrovert_by_brianop87.jpg

Az introvertált-extravertált megkülönböztetés tehát sok esetben okot adhat a megbélyegzésre. Az üzleti szféra mindig is a nagy dumásokra vadászott, pedig lehet, hogy valójában nem is rájuk van szükségük.

Miért kellenek introvertáltak a marketingszakmában?

Mert sokkal jobb hallgatók. Egyre több a termék, és a fogyasztóknak is egyre több lehetőségük van a  véleményük közvetítésére. Ezekre a visszajelzésekre figyelni kell és reagálni kell rájuk, ami a Harvard Business Review kísérlete szerint sokkal jobban megy az introvertált személyeknek, mivel ők nemcsak jobb hallgatók, de jobban is hasznosítják a hallottakat. A reklám már nem egyszerűen a hirdetőtől a fogyasztó felé irányuló, egyoldalú kommunikációt jelenti, hanem interakciót a fogyasztóval. Nem árt lazítani az elképzeléseken és inspirációt meríteni a közönség véleményéből.

Aztán ott van az információdömping

Nem kell különösebben bizonygatni, hogy mekkora információmennyiséggel kell megbirkózni nap mint nap. A komplex közegben szükség lehet az introvertált emberekre jellemző éleslátásra és analitikusságra.

Nemcsak az információk érkeznek folyamatosan, de a környezet is pezsgő, folyamatosan változó, ami állandó megújulást és alkalmazkodást igényel. Mindezt azonban úgy, hogy közben a munkára is koncentrálni kéne. Az introvertált személy, ahogy sokkal inkább képes gondolataira figyelni, azokban elmerülni, úgy képes jobban elmélyülni a munkában is és kizárni a külvilág zavaró tényezőit. Persze ez nem minden helyzetben előny. Az extrovertált személyiség a külvilágból táplálkozik, így nem képes ugyanerre, viszont képes szemmel tartani a változásokat.Introvert-Vs-Extrovert-300x200.jpg

Nem kérdeznek

A jó marketingesről kialakult „beszél, beszél, beszél” kép úgy tűnik mégsem olyan jövedelmező. A legnagyobb probléma vele, hogy nem kérdeznek. Most, amikor reklámkampányokat építenek személyes történetekre és az interakcióra, nem lehet megtenni azt, hogy nem kérünk véleményt. Egy marketingesnek nemcsak szórakoztatnia kell, hanem kapcsolatot is kell teremtenie azokkal, akiket szórakoztat.

Az igazság a kettő között van

Ahogy az már a fentiekből nagyjából kiderült, egy csupa introvertált emberből álló marketing csapat sem működne jól, azonban úgy tűnik, hogy a csak extravertáltak alkotta csapat hiányosságait pont introvertált személyek tudnák korrigálni.

Sokan pedig a két kategóriában már a megbélyegzés lehetőségét látják, ami persze tarthatatlan, ezért introvertáltak helyett már divatosabb az ambivertált kifejezést használni. Az ambivertált személy ugyan az introverzió bizonyos jeleit mutatja, de ugyanakkor szeret emberek társaságában lenni. Bár az tényleg elképzelhető, hogy a legtöbb ember mindkét típus jegyeit hordozza, de valamelyik erősebben jelentkezik. Ilyen értelemben mindenki ambivertált, és az ambivertált típus megalkotása inkább valami furcsa megnyilvánulása lehet a politikai korrektségre való törekvésnek.

Érdekel a média? Gyere!

A kommunikációszakosok sokszor nem tudják, mire lesz jó, amit tanulnak. A szakma egyelőre nem igazán segít a választásban egyetem után. Mi szeretnénk. Találkozó kommunikációszakosoknak, pr-osoknak, médiásoknak, marketingeseknek, egyetemistáknak, szakmabelieknek és érdeklődőknek. Egy sör mellett.

Meghívott előadók: 

Varga Attila (Sixx), az Index újságírója, blogger  
Hogyan zabolázzuk meg Közbiztonság Szilárdot, avagy a trollnyelv rejtélyei 

Tanács János, a BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszékének oktatója 
A Challenger-katasztrófa konfliktuskezelési tanulságai 

Időpont: 2014. szeptember 9.

Lájkold a Facebookon, hogy ne maradj le!

 Itt vagyunk a Meetup.com-on.

A helyszín Budapesten lesz, a belépés ingyenes. Részletek hamarosan.

 

Képek: 1 2