Kampányfilmmel igyekszik elérni a Greenpeace, hogy a világ kedvenc játékgyártó cége, a Lego kilépjen a Shellel kötött üzletből. Szívhez szóló videót készítettek, amelyben gyerekkorunk kedvenc Lego-emberkéit és állatkáit szép lassan fekete olajréteg borítja be. Jegesmacik, huskyk és eszkimók fulladnak bele az olajba, ami alatt gyermekdalhoz hasonló Lego kaland című film zenéje szól. A Greenpeace elfogadhatatlannak tartja, hogy a Shell kedves játékfigurákat használ, hogy környezetromboló tevékenységét jobb színben tüntesse fel. A Lego ügyvezetője szerint tarthatatlan, hogy a vitába őket is bevonják: szerinte ezt a Greenpeace-nek közvetlenül a Shellel kéne lemeccseznie, hiszen őket okolják az Északi-sark környezetének pusztításáért.

A Lego az 1960-as évektől az 1990-es évekig árult olyan játékfigurákat, amelyeken a Shell-logo megjelent. 2012-ben aláírtak egy kétéves szerződést, amelynek keretében 26 országban Shell-kútjain már Lego-játékokat is árusítanak. A Greenpeace úgy gondolja, hogy a Shell olajfúrásához és környezetkárosító tevékenységéhez nem méltó szponzor a Lego, hiszen a boldogan játszó gyerekek képe és a környezet puszítása nem fér meg egymás mellett. Ráadásul a Greenpeace azért is tartja alattomosnak a Shell és Lego között kötött üzletet, mert így próbálják kiépíteni a hosszútávú hűséget a fiatal generációkban: már a páréves gyerekek is úton-útfélen a Shell-emblémás bábukkal találkoznak.

 

Az alig kétperces videó a Don’t Panic ügynökség nevéhez fűződik. A Lego kaland című film lelassított filmzenéje szól, miközben az Északi-sarkon miniatűr eszkimókat, jéghokisokat és cuki állatkákat vesz a kamera. Majd jön a fekete leves: miután a Legóból épített Shell olajfúró-állomást mutatják, lassan folyni kezd a fekete olaj és az egész idilli világot elárasztja. Könnyező Lego-figurák, a Mikulás és kismanója is az olajba fulladnak. Ezután felugrik az „írd alá a petíciót!” fül és a film fő üzenete is: „a Shell szennyezi a gyerekeink képzeletét. Győzzük meg a Legót, hogy lépjen ki a Shellel kötött szerződésből!”

lego2.jpg

Már a Lego-figurák is Shelles pólóban feszítenek

A Greenpeace blogján lehet csatlakozni a petícióhoz: eddig több mint félmillióan adták nevüket a kampányhoz. A blogon a Greenpeace kertelés nélkül kifejti a véleményét a két vállalat üzletéről: szerintük a Shell arra használja a Legót, hogy pozitív értékeket társítson a társadalmilag elfogadhatatlan, környezetkárosító tevékenységhez. A Greenpeace szerint nem más ez, mint egy jól átgondolt és kiépített stratégia. A Shell-logóval ellátott játékok is a stratégiai terv részei a környezetvédők szerint: így ugyanis a fogyasztók következő generációját már egészen kicsi kortól kezdve befolyásolják, így nagyobb valószínűséggel lesznek hűségesek a márkához.

Szintén a blogon olvasható az Északi-sark fenyegetettségének leírása, amit nyilván nem mellékelnek a Lego-játékokhoz. A Greenpeace célja, hogy az Északi-sark körüli lakatlan területet védett területté nyilvánítsák, valamint az olajfúrókat is leállítsák. Ez a terület ugyanis a Föld klímájának szabályozója, amit az olajfúró munkálatok súlyosan károsítanak. Az élővilág is fenyegetetté válhat: jegesmedvék, fókák és rozmárok sokaságának lakóhelye kerül veszélybe.

o-GREENPEACE-LEGO-SHELL-facebook.jpg

A Lego kimaradna a buliból

A Lego ügyvezető igazgatója, Jorgen Vid Knudstorp a vállalat honlapján írásban kommentálja a Greenpeace kampányvideóját. Állítja, hogy a Lego hű kíván maradni mottójához, miszerint „csak a legjobb elég jó”. Knudstorp ezzel arra utal, hogy mind a társadalomra, mind a bolygóra pozitívan akarnak hatni, hiszen ezt fogja örökölni a felnövekvő nemzedék. Szerinte a Greenpeace kampánya a Shell olajfúró tevékenységének káros hatásait emeli ki, így ezt kettejüknek kéne megoldani a Lego bevonása nélkül. Leszögezi ezen kívül, hogy nem kívánnak kilépni a hosszútávú szerződésből, amit 2011-ben a Shellel kötöttek.

 

Érdekel a kommunikáció? Gyere!

A kommunikációszakosok sokszor nem tudják, mire lesz jó, amit tanulnak. A szakma egyelőre nem igazán segít a választásban egyetem után. Mi szeretnénk. Találkozó kommunikációszakosoknak, pr-osoknak, médiásoknak, marketingeseknek, egyetemistáknak, szakmabelieknek és érdeklődőknek. Egy sör mellett.

Meghívott előadók: 

Varga Attila (Sixx), az Index újságírója, blogger  
Hogyan zabolázzuk meg Közbiztonság Szilárdot, avagy a trollnyelv rejtélyei 

Tanács János, a BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszékének oktatója 
A Challenger-katasztrófa konfliktuskezelési tanulságai 

Időpont: 2014. szeptember 9.

Lájkold a Facebookon, hogy ne maradj le!

 Itt vagyunk a Meetup.com-on.

A helyszín Budapesten lesz, a belépés ingyenes. Részletek hamarosan.