2012 óta végez Z-generációs kutatásokat a Pécsi Tudományegyetem egy oktatókból és hallgatókból álló kutatócsoportja, amely február 20-án a Fiatalok médiahasználata – Follow-up Kutatási Konferencián ismerette eddigi eredményeit és jövőbeli terveit.

A TÁMOP-pályázat keretein belül megvalósuló kutatás a digitális technológia világába már beleszületetteteket, az úgynevezett Z-generációt vizsgálja. Ez a generáció már elképzelhetetlennek tartja életét a web 2.0 vagy a különféle kütyük nélkül, ezért a PTE oktatói és hallgatói olyan témákkal foglalkoznak, mint a YouTube hatása a fiatal generációra, vagy a tévé tudományos-ismeretterjesztő szerepe.  

A magyar videobloggerek és a YouTube

Glózer Rita és csoportja a fiatal videobloggerekkel foglalkozik. Eredményeik azt mutatják, hogy az amatőr felhasználók videótartalmai még mindig nagy népszerűségnek örvendenek az online térben, amit elsősorban a külföldi minta követése és a helyi tartalom, helyi érdekeltség tesz lehetővé. Természetesen a hazai videobloggerek munkáit is különböző műfajokba sorolhatjuk, például láthatunk a YouTube-on paródiákat, gameplayeket vagy haul-videókat (divatcikk, vásárlás témakörök) is. A videók többségére jellemző a karnevalisztikusság, a humor vagy az irónia alkalmazása, sőt, sok esetben társadalom- vagy médiakritika is megfigyelhető. A készítők a remix- és a bricolage-technikákat (újrafeldolgozás, “barkácsolás”) sem vetik meg, gondoljunk csak a filmkritika– vagy a DIY-videókra

blog1.jpg

Glózer Rita

A kutatás jelenlegi fázisában még nem vizsgálta az adott videóbloggerek karriertörténetét, a piaci stratégiákat vagy a privát és nyilvános tér különbözőségeit és egyezőségeit. Így a jövőben a közönség- és közösségépítési stratégiákra és eszközökre, illetve az online és offline rajongóközösségekre is hangsúlyt fektet majd. 

Mindennapos tudomány 

Televíziós tudományos ismeretterjesztés a kortárs médiakultúra világában címmel folytat kutatást Guld Ádám és csapata. Kiindulási alapjuk, hogy a televízió továbbra is vezető szerepet tölt be a tudományos és az ismeretterjesztő tartalmak közvetítésében. Ennek oka az lehet, hogy a tudományos, látványos vagy éppen hétköznapi tartalmak, folyamatosan megújuló formátumokban, például új műfajok (vetélkedők, realityk) kereteiben jelennek meg. Épp ezért a televíziós ismeretterjesztés műfajában két világ, a tudományos és a hétköznapi találkozik. 

blog2_1.jpg

Guld Ádám

A kutatás elméleti hátterét a kritikai médiakutatás és az ismeretterjesztő televíziózás vizsgálata adja. Mindezt a gyakorlatban médiatermékek tartalomelemzése követi majd, kiegészítve szakértői- és fókuszcsoportos interjúkkal. Ezekből válik később megállapíthatóvá, hogy a magyarországi tudományos és tematikus ismeretterjesztő csatornák pontosan mit kínálnak számunkra, illetve hogy mi a műsorok vonzereje, a befogadók fogyasztásának jellegzetességei és kontextusa.

Az eddigi kutatási eredmények a http://www.zgeneracio.hu/tanulmanyok oldalon találhatók meg.