Miközben a kormány halálba küldte a tudománykommunikációt, a Nyugat-magyarországi Egyetemen a napokban vették át a diplomájukat az első egészségügyi területre specializált szóvivők. A posztgraduális, szakirányú továbbképzés legfőbb célja, hogy a jövőben képzett szakemberek segítsék a betegek eligazodását és az együttműködést az egyre bonyolultabb orvos-szakmai és ellátás-szervezési kérdésekben.

Egészségügyi kérdésekről egyre több felületen tájékozódhatunk, ráadásul a legújabb kutatások szerint a média is nagy hatást gyakorol arra, hogyan gondolkozunk a testünkről, a különböző prevenciós eljárásokról és az orvostudomány fejlődéséről. Bonyolult és fontos terület ez, ahol ma a megbízható ismeretek kérdése a közvetlenül befolyásolja mindennapjainkat. Bár a tét óriási és a kérdés mindenkit érint, mégis ember legyen a talpán, aki eligazodik az egymásnak ellentmondó információk kavalkádjában. Főleg úgy, hogy sikeres kezelésektől, meghosszabbított életektől és javuló életminőségtől éppen úgy hangosak a hírek, mint a kiszolgáltatott betegek panaszaitól vagy a gyakori a műhibáktól.

Az egészségügyi kommunikáció kihívásairól, az átalakuló orvos-beteg viszonyról és a legújabb trendekről már korábban írtunk. Szerencsére nemzetközi szinten és hazánkban is egyre több a pozitív példa a tudatosabb média és internethasználatra, valamint az ellátási folyamat korszerű és közérthető kiterjesztésére. A hétvégén például egészségügyi szóvivők vehették át a diplomájukat a Nyugat-magyarországi Egyetemen. A képzés különlegessége, hogy a hallgatókat nem csupán a sajtómunkára, hanem az egészségügy sokféle, egyéb kommunikációs feladatára is felkészítették az oktatók. Napjainkban érthető elvárás, hogy a gyógyítók a hatékony kommunikáció révén is bizalmat teremtsenek, így a frissen végzett szakemberek nem csupán a hazai kórházak, intézmények, hanem akár az orvosi magánszektor számára is erőforrást jelenthetnek.

1_2.jpg

Speciális szakemberekre van szükség

A hazai munkaerőpiac az elmúlt tíz évben, nagy mennyiségben igényelte a kommunikációval kapcsolatos szakismeretekkel rendelkező, különböző szintű vezető és vezető-utánpótlást biztosító, nemzetközi pályára alkalmas pályakezdőket. Az egészségügyi intézmények kommunikációs követelményei ezzel párhuzamosan egyre erősödnek, hiszen a marketing, a közönségkapcsolatok és a belső környezet befolyásolását a gazdasági folyamatok kommunikációs eszközökkel történő tervezését, szervezését, irányítását és a rendszerek és folyamatok általában értendő befolyásolását csak kommunikáció útján érhetjük el, s ezt ma már ez egészségügyi ágazat sem mellőzheti.

Az e-business, az e-commerce fogalmai jelzik, hogy a hagyományos, közvetlen emberi kommunikáció mellett egyre hangsúlyosabb az internet alapú szolgáltatásfejlesztés, illetve ennek gazdasági interakciói. A munkaerő-piaci igények azt is jelzik, hogy egy egészségügyi, egészségturisztikai intézményeknél munkát vállaló szakember korszerű, az EU mércéknek is megfelelő szemlélettel akarjon és tudjon kis- és nagy szervezeteket menedzselni, érdekeket egyeztetni, pályázatot írni, s mindezt lehetőleg idegen nyelven is magas szinten legyen képes végezni. A Nyugat-magyarországi Egyetem egészségügyi szóvivő és kommunikáció szakján végzettek iránti munkaerő-keresletet várhatóan tovább erősíti a kórházak, egészségturisztikai intézmények, gyógyszergyárak, közigazgatási intézmények egészség kommunikációs tevékenységéhez szükséges szakemberigény kielégítését.

A két féléves, gyakorlati foglalkozásokra és tréningjellegű programokra épülő képzésen olyan specialistákat képeznek, akik képesek lesznek a hazai és nemzetközi egészségügyi és ágazati közigazgatási intézmények, szakmai érdekképviseletek, civil szervezetek külső kommunikációjának tervezésére, koordinálására és megvalósítására, konfliktusaik kezelésére, valamint különböző rendezvényeik megszervezésére és lebonyolítására. Az előadók között megtalálható Buncsik Ildikó a Magyar Vöröskereszt budapesti igazgatója; Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat kommunikációs igazgatója; Prof. dr. Simon Tamás, a Semmelweis Egyetem emeritus professzora. valamint Morva Gábor a Magyar Public Relations Szövetség alelnöke.

További információk ezen az email-címen keresztül kaphatók, a felvételi eljárásról bővebben tájékozódni itt, a mintatantervről pedig itt lehet.