Az OTP Önkéntes Nyugdíjpénztár vitrinbe zárt viaszbábukkal szeretné felhívni a fiatalok figyelmét arra, hogy minél előbb kezdjenek el takarékoskodni a nyugdíjas évekre. A nyugdíjmúzeumról készült képek miatt felmerült bennünk a kérdés, hogy biztos a Gozsdu udvarban elhelyezett bábuk lehetnek-e a legjobb eszközök ennek a kommunikálására. Az OTP szerint az a lényeg, hogy minél többen beszéljenek a kampányról, és párbeszédet, akár vitát generáljon.

Aki a napokban a Gozsdu udvarban sétálgat, idős embereket ábrázoló, vitrinbe zárt viaszbábukkal találkozhat. Ez az úgynevezett nyugdíjmúzeum, és az OTP Önkéntes Nyugdíjpénztár kampányának a része, amellyel az öngondoskodás fontosságára akarják felhívni a figyelmet. Az üzenet: ha az időskori munkát választják, a ma ismert és vágyott nyugdíjaskor eltűnik – állt a témáról kiadott közleményben.

Csapatunkban a kampányról szóló háttértudás nélkül nem mindenkinek volt egyértelmű a fenti üzenet, illetve olyan is volt, aki szürreálisnak találta, hogy a belvárosban sétálva ez a látvány tárul az ember elé, főleg egy külföldiek által is kedvelt helyszínen, akik végképp nem fogják érteni, mit látnak. Hogy ne csak rosszat mondjunk: olyan vélemény is volt, hogy egyből átjön az üzenet, hogy ha nem vigyázunk, lassan már csak múzeumban lehet találkozni a kényelmes nyugdíjaskorral.

Megkérdeztük a nyugdíjpénztárat, hogy mi a véleményük ezekről a visszajelzésekről, ezeket a kérdéseket tettük fel:

  • Miért egy nyugdíjmúzeum létrehozását találták a legjobb eszköznek a fő üzenet közvetítésére?
  • Ki a kampány célközönsége?
  • Miért pont a Gozsdu udvarban helyezték el a múzeumot?
  • Mit gondolnak arról, hogy vegyes reakciókat váltott ki a kampány?

A következő választ kaptuk:

“Kampányunk célja, hogy felhívjuk a 25-45 év közötti korosztály figyelmét arra, hogy 30-40 év múlva könnyen eltűnhet a ma ismert munkamentes öregkor, nyugdíjas élet, az igazi nagymama-, nagypapaszerep, ahogyan azt ma ismerjük. Ha nem teszünk félre, időben kezdve az öngondoskodást, akkor egyre valószínűbb, hogy nyugdíjas korunkban is dolgozni kényszerülünk. Márpedig a kutatások azt mutatják, hogy a lakosság 67 százaléka nem rendelkezik megtakarítással az idős éveire, és nem is tervezi, hogy a jövőben elkezd félretenni. Kétharmaduk (64 százalék) arra készül, hogy nyugdíja mellett munkából fogja megteremteni az anyagi biztonság feltételeit.  A figyelemfelkeltő kampányunkkal erre a társadalmi problémára szeretnénk felhívni a figyelmet.

A kampány egyik eleme a fiatalok körében népszerű Gozsdu Udvarban augusztus 22-én megnyitott nyugdíjmúzeum. Itt az elhaladók azzal szembesülhetnek, hogy a – bábukkal bemutatott – ma természetesnek vett nyugdíjas élethelyzetek könnyen eltűnhetnek már a közeli jövőben. Célunk a figyelemfelkeltés és párbeszéd-generálása ebben a fontos témában, ami jól halad: számos médium foglalkozott a témával. Ezek nyomán született eltérő hangnemű és irányú kommentekben sokan magára a társadalmi problémára reflektálnak. Fontos, hogy minél többen értesüljenek arról, hogy ebben az ügyben mielőbb lépni kell és ebben minden híradás, minden megjelenés és minden komment számít – függetlenül attól, hogy ki mit gondol magáról a kampányról. A lényeg, hogy vitát generál, érdeklődést teremt, gondolkodásra késztet.”