Az országosan ismert és idén már dupla teltházas Pilvaker mögött álló Red Bull felismerte, hogy a direkt marketing korszakénak leáldozott, és ehelyett élményekre van szükség az elköteleződéshez egy márka iránt. A Red Bull Pilvaker történetének másik fontos tanulsága, hogy mainstream médiafelület nélkül is lehet brandet építeni, még akkor is, ha ez egy tízmilliós országban meglehetősen nehéz. Hogy jött a képbe Fluor Tomi, és hogyan fonódott össze karrierje a Red Bullal?

A „Business Stories” előadássorozat harmadik alkalmán Takács Ákost, a Red Bull Hungary marketingmenedzserét, egyben a Red Bull Pilvaker ötletgazdáját és Fluor Tomit, a média- és márkaszemélyiséggé vált rappert, a Pilvaker oszlopos tagját, illetve a Petőfi rádió műsorvezetőjeként ismertté vált Buda Mártont, a Pilvaker házigazdáját látták vendégül a Corvinuson. Hármukat egy brand köti össze, ami pár év alatt országos sikerre szert tett: ez a Red Bull Pilvaker.

A Red Bull Pilvaker megszületésének alapja az 1848/49-es forradalom és szabadságharcra való megemlékezés volt, amely mára egy sokszínű kulturális rendezvénnyé nőtte ki magát. Az esemény párhuzamot von a magyar szépirodalom versei és jelenkorunk ”szóforradalmárai” között.

Hogyan illik a Pilvaker a márkához?

A Red Bull energiaital-gyártó országosan ismert éves eseménye, az Air Race műrepülős világbajnokság megrendezése mellett igyekszik fiatal tehetségeket is támogatni, hogy azok szlogenjükben (“A Red Bull szárnyakat ad”) foglaltakhoz mérten felemelkedhessenek, akár a sport vagy a zene területén. Karrierjük beindításához, vállalják az első klip elkészítését és fellépési lehetőségeket biztosítanak nekik, sportolóknál pedig a versenyzésnél felmerülő lehetőségekben, mentorálásban és a teljesítményfejlesztésben nyújtanak segítséget. Emellett vezetik útjukat a médiában, koordinálják személyre szabottan a megjelenéseket. Karácson Tamás, ismertebb nevén Fluor Tomi, aki immár a WellHello frontembereként látható legtöbbször a színpadon, azért tart ki a Red Bull mellett, mert egy kreatív márkának tartja, aminek sokat köszönhet és becsüli, hogy nem áll be a direkt marketinggel operáló cégek sorába.

Mivel a Red Bull fontos célcsoportja a fiatalabb korosztály, kézenfekvő ötlet volt, hogy egy olyan rendezvényt szervezzen, ami elsősorban az ő érdeklődésüket fedi le. A támogatott fiatal zenészek beemelése, valamilyen közös jó érdekében, ötvözve egy nemzeti ünnep előtti tisztelgéssel, a szépirodalom és a rap kivételes egyvelegében csapódott le. A Pilvaker politikamentessége már a kezdetektől adott volt, és mindig is igyekeztek küldetésükként meghatározottan, az irodalmi oldalt előnyben részesítve kicsit hozzátenni a március 15-ei megemlékezés hagyományához, versek feldolgozásával. A fiatalok szponzorálásából tehát előreléptek a fiatalok szórakoztatásához, és ehhez nagyban hozzájárultak olyan fiatalon felfuttatott személyes brandek, mint Fluor Tomi.

A Fluor sztori

Fluor Tomi a 2010-ben megjelent Lájk című albumával országos hírnévre tett szert, azonban ekkor még nem jósoltak nagy sikert az addig főleg undergroundban utazó rappernek. Később, mikor a Mizu című slágerrel igazán betört a mainstream zeneiparba, már nem volt kérdéses a Red Bullal való együttműködés. Az underground elhagyása után létrejött egy általa „sokadik új személyiségként” definiált, sokkal tapasztaltabb márkaszemélyiség. Azonban a személyes brand felfuttatása közel sem volt egyszerű, a legnagyobb váltást elmondása szerint a vidéki haknikból való előrelépés jelentette, illetve a bulvárral való küzdelem, hiszen ezek a médiumok minden lépéséről beszámoltak.  

Most már sokkal tudatosabb a médiával kapcsolatban, illetve ő szabályozza saját közösségi oldalán, hogy életéből mely részletekbe enged bepillantást a nagyérdeműnek. Az út tehát rögös volt, de a Red Bullal való együttműködés kölcsönösen kifizetődő volt mindkét félnek. A Red Bull marketing menedzsere, Takács Ákos szerint a Pilvakerrel a rap a reneszánszát éli, és sikerét, akárcsak Fluor, egyediségének köszönheti, ugyanis a populáris vagy mainstream iparra nem létezik bevált marketing, inkább a megérzések és visszajelzések dominálnak.

pilvaker_team_2.jpg

Forrás: Red Bull

Mainstream médiafelület nélkül sem lehetetlen

A fiatal tehetségek mellett a Pilvaker médiamegjelenéseit is igyekszik szabályozni Takács Ákos és marketingstábja, de így is csúszott már be negatív reklám nekik is, ám azon kevesek közé tartoznak, akiknek sikerült jól kijönni például a slammer botrányból, hiszen követőik száma ezután is csak növekedett. Úgy állnak hozzá a médiához, hogy minél több lehetőséget szeretnének kihasználni, de ideális esetben kerülnék a bulvárosodást.

Takács Ákos szerint mainstream felület nélkül nem lehetetlen brandet építeni, de egy tízmilliós országban meglehetősen nehéz. Ki kell használni a lehetőségeket, és a figurák köré építeni, hogy mikor és hol szerepeljenek. A közmédia például sokat segített a Pilvaker országos szinten ismertté válásában, illetve fontos volt még a Fókusz is, ami a maga miliőjéhez képest szakmai szemszögből mutatta be a Pilvakert. A médiaszerepléssel hozta összefüggésbe azt is, hogy már az első esemény és videó is meglepő sikert hozott, így nem volt kérdéses a folytatás.

A Pilvaker most

Az évek során egyre bővült a fellépők köre, mostanára már nemcsak rap világából jönnek énekesek, hanem neves színészekkel is kiegészültek, olyanokkal, mint például Kautzky Armand. A március 15-én előadott műsor évről-évre egyedi koncepcióval tiszteleg kulturális nagyjaink előtt, valamint igyekszik közelebb hozni a költészet legjavát a fiatalok szívéhez. Ez három év alatt annyira sikeressé vált, hogy az Erkel színházban rendezett dupla előadásra percek alatt elfogytak a jegyek, ezért a szervezők nyílttá tették az előző napon, március 14-én tartott főpróbát, illetve YouTube-on elérhetővé tették az egész előadást.

A töretlen sikert a folyamatos ötletelés tartja fenn, a márciusi előadásokra általában már októberben megkezdik a brainstormingolásokat egy 5-6 fős csapattal, körülbelül heti rendszerességgel. Ennek köszönhető például a mára már populárisabb irányba elvitt Pilvaker, de nem tervezik teljesen elhagyni a gyökereket. Ezzel kiszolgálnak egy szélesebb, főleg fiatalokból álló közönséget. A sikert igazolja az is, hogy a Szavak című Juhász Gyula vers átdolgozása bekerült az általános iskolai 8. osztályos irodalom tankönyvekbe.