Azt ismeritek, amikor Jézus, Gandhi és Teréz Anya vacsoráznak?…” Ha nem, akkor nézzétek meg a svéd UNICEF legújabb karácsonyi reklámfilmjét, mely korántsem vicc, bár ízlésessége erősen vitatható.

A Jean-Claude Van Damme-féle Volvo-reklámot is jegyző Forsman & Bodenfors reklámügynökség bátor eszközökhöz nyúlt, hogy megmutassa milyen könnyen és gyorsan segíthetünk a rászorulókon. Nemcsak feltámasztotta és egy asztalhoz ültette a világ három legnagyobb vallási vezetőjét egy átlagos tinédzserrel, de egy internetes banner segítségével görbe tükröt tart a harmadik világ iránt elérzéketlenedő jóléti társadalomnak.

A The Good Guys elnevezésű kampány alapvetően a nemzetközi segélyszervezet webshopjából elérhető életmentő termékeket promótálja miközben megbotránkoztat, elgondolkodtat és megnevettet. Üzenete egyértelmű, csomagolása azonban kontraproduktív: karaktereinek reklámcélú ábrázolása alapjaiban rengetheti meg az adakozás eszményét és az UNICEF hitelességét.

A kampányhoz tartozó három bibliai tematikájú kisfilm különböző hétköznapi szituációkba helyezi az illusztris társaságot, miközben a forgatókönyv végig az ízlésesség határán egyensúlyoz. A “The Dinner Party”, “The Greatest Story” és a “Jesus Goes Online” címeket viselő spotok témaválasztása szakmai szempontból zseniális, hisz a provokatív dramaturgia garantáltan felháborodást kelt majd az indiai spirituális vezető tisztelői és a keresztény hívek körében, ami tovább növeli a reklámok nézettségét is.

Egyes jelenetek azonban akár nyílt szentségtörésnek is felfoghatók, mint például amikor Jézus vizet tölt a poharába, majd a vágás után már bort kortyolgatva teszi fel a lábát az asztalra; az átlagos srác drámai zenével aláfestett élettörténete, ami a három sokat szenvedett tanító mellett nem igazán tűnik drámainak; vagy amikor a digitális analfabéta Krisztus az UNICEF bannere helyett véletlenül hasizom-erősítőt reklámozó linkre kattint, amiből végül megtudjuk a szlogent is: “Not all banners save lives” (Nem minden banner ment életeket.)

Talán nem véletlen, hogy az UNICEF Magyarország Facebook-oldalán már ki is robbant egy vita a reklám etikusságáról, aminek kapcsán a szervezet már előre magyarázkodni kezdett.

Nektek mi a véleményetek: a cél valóban szentesíti az eszközt?

/Forrás: Adweek/