Már sok év eltelt a legutolsó dohányreklámok óta, Amerikában és Angliában viszont újra adásba kerül a cigaretta, csak kicsit máshogy: megérkeztek az első elektronikus cigarettát hirdető szpotok. Ezek a reklámok nem leszokást segítő eszközként mutatják be az e-cigiket: az üzenet az, hogy aki ezt az újfajta cigarettát választja boldogabb, jobb társasági életet él, környezettudatos, emellett pedig dohányos. A nagy dohányvállalatok célja egy olyan termék megalkotása, ami a teljes élvezetet nyújtja, ám olcsóbb, és kevésbé kártékony. Így tesznek eleget a társadalmi és az egyéni elvárásoknak is. Az első ilyet be is tiltották.

 

A fenti reklámszpotot még a SuperBowl alatt mutatták be. Mivel az amerikaifoci-döntő az egyik legnézettebb sportesemény a világon, csupán fél percnyi reklámidőnek is igencsak borsos ára van. Azok a termékek, amik itt megjelennek, a piac az igazi szupersztárjainak számítanak.

A dohányzó életmód új köntöst kapott: a dohányvállalatok figyelembe vették az egészségügy tanulmányait, és a társadalmi elvárásokat is, azonban érezték, hogy a mérleg másik oldala is hasonlóan súlyos, a lakosság nagy részének mindennapjaiba bevésődött már a dohányzás. Így a kitiltások, szigorítások ellenére szükséges volt egy olyan eszköz kialakítására, ami ezeknek az embereknek az igényeit kielégíti. Az elektronikus cigaretta ugyanakkor nem új találmány, 1963-ban szabadalmaztatta Herbert. A. Gilbert. Némi fejlesztéssel, és dizájnnal kész is van az új cigaretta. Olcsóbb, társadalmilag kevésbé zavaró, és a jól ismert rutint is hozza.

Nem mindenkinek tetszik, hogy a dohányzás ismét megtalálta az utat a nagyközönséghez. Az e-cigi-reklámokban új  megközelítést látunk: a fő üzenet, hogy mostantól a dohányosok is teljes életet élhetnek. A füstmentes cigi nem veszi magára a leszokást segítő köpönyeget. A törvényhozóknak azonban még lesz néhány körük, mielőtt az e-cigi bekerülhet a simán reklámozható termékek közé. A gyártók azzal jönnek, hogy ez gyógyszer, a kutatók és a jogalkotók nincsenek meggyőződve erről.

Tiltják is, meg nem is

Megy a vita arról, hogy ez egy gyógyszer, vagy sem, mivel felhasználását tekintve lehetne akár egy addiktív viselkedés kioltója is (ahogy különböző nikotintapaszok is).Gyógyszer mivoltát több fórumon is igyekeznek megdönteni.

A reklámszakértők azonban visszakoznak az elektronikus cigaretta televízióadásba került szpotja miatt, mivel ez nem a füstmentességet helyezi a központba, sőt, épp ellenkezőleg. Ahogy amerikai párja, ők is azt közvetítik, hogy a dohányzással nincs probléma, amíg ez mást nem zavar. Nem véletlen tehát, hogy Vype nevezetű brit termék erősen hajaz külcsínben az igazi dohányáruéra.

Merőben szigorúbban rendelkeznek erről Ausztriában. 2007. április 18-án hozta meg a határozatot a Szövetségi Egészségügyi és Biztonsági hivatal arról, hogy csupán az eszközbe való nikotinpatront minősítik gyógyszernek és inhaláló orvostechnikai eszköznek. Az erre vonatkozó gyógyszerészeti és az orvostechnikai eszközök forgalmazására vonatkozó jogi szabályokat (pl. engedélyeztetési kötelezettség) be kell tartani.

Hasonló a gyakorlat a magyar piacon is. A nikotintartalmú eszközök forgalmazását a Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézet szabályozza és felügyeli. Konkrétan erre vonatkozóan a 2012. évi II. törvény 199/A. § rendelkezik. Szabálysértés esetén a Nemzeti Adó- és Vámhivatal jogosult eljárást indítani.

2013. szeptember 17-én a német Legfőbb Közigazgatási Bíróság kimondta, hogy sem az elektronikus cigaretta, sem annak tartozékai nem minősülnek gyógyszernek, vagy orvostechnikai eszköznek. „ […]Az állandó ítélkezési gyakorlata értelmébe a Bíróságnak kellett eldöntenie, hogy a termék funkciójában tekinthető-e gyógyszernek. A döntéshez a termék összes jellemzőjét figyelembe kellett venni, azaz az összetételét, a használat módját, a terjesztés mértékét, illetve a felhasználók tudatosságát és a termék használatával járó élettani kockázatokat is. A vizsgálat során létrejött következtetések arra mutatnak, hogy az eszköz nem gyógyászati eszköz. Gyógyszernek olyan termék tekinthető, amely terápiás egészségmegőrzést vagy javítást eredményez. Ennek a feltételnek a termék nem tesz eleget. A nikotin patron nem alkalmas arra a célra, hogy segítsen az egyénnek a nikotinról való tartós leszokásban. Ezt a Német Rákkutató Központ (Deutsche Krebsforschungszentrum) , és a Szövetségi Centrum az egészségtudatos életért (die Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung) legújabb tanulmányai is alátámasztják.”   

Fújnak rá

A reklámosokat viszont egyelőre láthatóan nem érdekli a jog kusza világa, az államonkénti eltérő szabályozás. A jog szerepe pedig elvben, hogy a társadalmi változásokat megfelelően lekövesse. Így, ha a reklámok továbbra is képernyőn maradhatnak, lehet, hogy előbb elfogadtatják magukat a társadalommal, minthogy betiltanák az e-cigizést, legalábbis annak népszerűsítését. 

Így újra egy káros, de társadalmilag elfogadott szokás terjedne el. Pont, mint ahogy azt a cigarettánál láttuk.