Te voltál az, aki az osztálykirándulásokon elsőként huppant le a múzeumban elhelyezett fotelba? Mindig arról álmodoztál, bárcsak ne kéne tovább róni a hosszú folyosókat, helyette inkább a műalkotások suhannának el a szemed előtt? A The Workers dizájnstúdió gondolt erre. Projektjükben egy olyan robottal álltak elő, amellyel az érdeklődők otthonról élvezhették a brit Tate Britain galéria éjszakai életét. A kiállítást augusztus 17-ig lehetett így bejárni.

A The Workers által megvalósított Sötétedés után projektnek köszönhetően néhány napig bárki szabadon látogathatta a Tate Britaint, anélkül, hogy az ajtón kitette volna a lábát – ráadásul záróra után. Emberek a világ bármely pontjáról járhatták be a múzeumot a kényelmes otthoni kanapén ülve. A fejlesztő csapat ugyanis robotokat helyezett el a galériában, melyeket a nézők irányíthattak otthonról, így maguk választhatták meg a virtuális séta útvonalát is. Tulajdonképpen egy személyre szabott livestreamről van szó. A robotok pár percenként véletlenszerűen választanak maguknak új irányítót a várakozók közül.

Tate-Britain-robot-viewin-003.jpg

A robotok egy rájuk szerelt LED lámpával világítják be a teret és beépített kamerával közvetítik a látványt. Bármilyen irányba képesek mozogni, felfele és lefele is tudnak nézni. Még mielőtt bárkinek is eszébe jutna rongálásra használni őket, a robotokat érzékelőkkel is ellátták, hogy az ütközéseket és a károkat elkerüljék. Ennek megvalósításában a RAL Space űrkutatási technológiák fejlesztésével foglalkozó csapat is segítségükre volt. A robotok ráadásul maguk is hagytak némi művészetet maguk után néhány szelfi formájában.

A te saját múzeumod

A Sötétedés után igazi különlegessége, hogy éjszaka nézelődhetsz a múzeumban, amikor az teljesen üres, és nincsen a szokásos tömeg. A múzeumok éjszakai életét pedig mindig is egyfajta misztérium övezte, nem véletlenül épülnek filmek is a múzeumok titkának megfejtésére. Az éjszakai galériában nemcsak egy olyan, misztikusnak gondolt világba lépsz be, ahol eddig nem jártál, de ehhez járul még az érzet is, hogy tök egyedül vagy, tiéd az egész múzeum.

 

A jövő múzeuma?

Ha így is van, az biztosan hatással lesz a művészetre, mint ahogy annak is hatása volt, hogy egyáltalán múzeumokban kezdték kiállítani a műalkotásokat. A múzeumok, kiállítótermek elrendezése, atmoszférája mind része egy-egy műalkotásnak. A térbeliséget és a térbeli elrendezést, a műtárgyak egymáshoz képesti elhelyezkedését, az alkotások anyagiságát, méretét egy kamera valószínűleg sosem lesz képes visszaadni abban a formában, amiben a szemünkkel érzékeljük. Azáltal pedig, hogy a robot néhány percenként új irányítót választ, aki új útvonalat és utasításokat ad, a kurátor munkája gyakorlatilag romba dől. Már nem ő rendezi az alkotásokat, hanem a nézők, így aki csak egyszerűen követi az élő streamet egészen más sorrendben és kontextusban látja a műtárgyakat, mint ahogy azokat befogadásra szánták, ami sokszor eleve más értelmezést is ad nekik.

Elképzelhető, hogy a jövőben kiállításokat fognak építeni arra, hogy a befogadók szabadon alakíthassák a kiállítóteret, ezzel folyamatosan újraértelmezve az alkotásokat. A kurátorok munkája ez esetben már csak az volna, hogy biztosítsák a megfelelő körülményeket, nem pedig az, hogy irányítsák és segítsék az értelmezést és a befogadást.

A múzeumrajongóknak tehát egyelőre nincs mitől félnie, ahhoz, hogy az otthoni múzeum ideje eljöjjön, először a művészetnek kell megtalálnia a benne rejlő lehetőséget.

Fotó