Minden év novemberében megkezdődik a verseny a nagyvállalatok között: mindegyikük megpróbál előállni a legeredetibb, a legmeghatóbb, a legcukibb vagy a legviccesebb reklámmal. Az idei mezőny a tavalyihoz hasonlóan erősre sikerült. John Lewist most sem lehetett lekörözni, de az élelmiszerláncok jól belehúztak. A közhelyek és cukiságok mellett tanulságokat is találunk: például, hogy egy Apple-reklámot nem kell telezsúfolni iPhone-okkal, és, hogy a Télapó is büdöset kakil. Összeszedtük azt a hat karácsonyi reklámot a 2014-es szezonból, amit mindenképpen látni kell.

A John Lewis idén is hozta a formáját

Az utóbbi években szinte hagyomány lett, hogy a John Lewis áruházlánc reklámjával kezdődik a karácsonyi szezon. Senki sem gondolta, hogy az idei szpot felülmúlhatja a tavalyi sikerét, de Montynak, a cuki pingvinnek és kis gazdájának a története már több mint 21 millió embert hatott meg világszerte. A siker azért is garantált minden évben, mert a John Lewis reklámok bizonyos szempontból mind ugyanarra a jól bevált sablonra épülnek: cukik, a zenéjük valamilyen ismert dal feldolgozása (idén John Lennon Real Love című dala volt a soros), és olyan meghatóak, hogy minden évben emberek milliói sírnak rajtuk. Az áruház weboldalán egyébként meg lehet rendelni a reklámhoz kapcsolódó “Monty karácsonya” című mesekönyvet, illetve a videóban látható plüsspingvint is, ami már a reklám megjelenése után nem sokkal hiánycikk lett.

Heves vitákat váltott ki a Sainsbury’s világháborús reklámja

Valószínűleg nincs olyan internetet használó ember, aki ne látta volna a Sainsbury’s nevű brit élelmiszerlánc idei videóját, ami a Brit Királyi Légióval együttműködésben készült. A történet fókuszában 1914 karácsonya áll, amikor az első világháború alatt az angol és német csapatok kimászva a lövészárkokból, megajándékozták egymást, és egy napra békét kötöttek. Az üzenet: “Christmas is for sharing” vagyis a karácsony lényege, hogy megosszuk egymással azt, amink van.

Bár nálunk olyan jelzőkkel futott a videó, mint az év egyik “legszívszorítóbb“, “legszívbemarkolóbb” és “legtorokszorítóbb” reklámja, külföldön heves vitát robbantott ki. Egyesek szerint szép gesztus volt megemlékezni a háborúról a 100 éves évforduló alkalmából, mások pedig felháborítónak tartják, hogy a brit élemiszerlánc egy olyan eseményt elevenít fel termékeinek népszerűsítésére, amiben több millió ember halt meg. Tavaly hasonló rekaciókat váltottak ki az UNICEF videói, amelyek vallási vezetőket támasztottak fel. A három videóról és azok fogadtatásáról részletesebben itt írtunk.

Karácsonyi flashmob egy német áruházban

Az Edeka nevű német élelmiszerlánc nagyon kreatívan és dolgozóinak bevonásával lepte meg vásárlóit, az egyedi karácsonyi akcióról pedig reklámot készített. A videón a vásárlók mit sem sejtve tologatják a bevásárlókocsikat az áruházban vagy türelmetlenül várják a sorukat a pénztárnál, amikor egyszer csak lekapcsolnak a fények, és a pénztárgépek a Jingle Bells dallamára kezdenek pittyegni. 13 rejtett kamera vette fel, ahogy kilenc pénztáros és egy beatboxos srác előadja a népszerű karácsonyi slágert. A vevők tapsviharral jutalmazták a flashmobot, amelyre a dolgozók és a stáb több mint két hónapig készült.

Nosztalgikus reklám Apple-termékekkel fűszerezve

Az Appletől jó stratégia volt, hogy idén nem termékeit, hanem a felhasználókat és a szeretet helyezte karácsonyi reklámjának központjába. A reklám fele nem is Apple termékről szól, hanem egy 60 éves eszközről, a voice-o-graph-ról, ami az 1940/1950-es években lehetővé tette, hogy az emberek közvetlenül egy bakelitre felvegyék hangjukat. A reklámban egy fiatal lány talál egy régi bakelitet, amit 1952-ben vett fel a nagymamája voice-o-graph segítségével. Ezt kicsit felfrissíti azzal, hogy saját maga is beleénekel, majd odaajándékozza a nagymamájának, aki teljesen meghatódik. Bár a videóban megjelennek a cég termékei, egyáltalán nem tolakodóan: inkább a nosztalgiázásra és az érzelmekre épít. Az üzenet pedig tökéletesen átjön: az Apple-termékek segítségével egyedi meglepetéseket készíthetünk és generációkon átívelő emlékeket ajándékozhaunk szeretteinknek.

A karácsony megbukik a piackutatók tesztjén

Idén végre az egyik reklámügynökség magára is gondolt, aminek egy igen ötletes reklám lett az eredménye. Az Ogilvy & Mathe nemzetközi reklámügynökség videójában egy piackutató a karácsonyról kérdezi a fogyasztókat, mintha az ünnep is egy termék lenne. A beszélgetés résztvevői teljesen elutasítóak, és kiderül, hogy milyen nem lenne a karácsony, ha piackutatóknak kellene kidolgozniuk a koncepciót fókuszcsoportos tesztek alapján. Mint kiderül, egyáltalán nem olyan lenne, mint most. A videó szereplői lecserélnék az ünnep nevét, időpontját és a zenéit, a Mikulás nem piros ruhát viselne, és nem a kéményen keresztül közlekedne, ha egyáltalán része lenne a Sparktazzle-re keresztelt ünnepnek.

A télapó is büdöset kakil

A PooPourri bűzgátló spray “A lányok nem kakilnak” című bevezető reklámja a tavalyi év egyik legbizarabb és egyben legzseniálisabb darabja volt. A videó egyszerű és humoros: egy kedves, elegáns, skót akcentusú hölgy beszél a kakilásról és a kellemetlen szagról. A reklám különlegessége, hogy kényes témával foglalkozik, és ezt annyira sok humorral teszi, hogy muszáj az elejétől a végéig megnézni a két és fél perces videót. A szimpatikus hölgy nemcsak arról rántja le a leplet, hogy a lányok is kakilnak, de rögtön csodaszert is ajánl a szagok eltüntetésére. Az idei karácsonyi reklámban is feltűnik néhány másodpercre, de ezúttal a Télapó lepleződik le: a Télapó is kakil, méghozzá büdöset.