Sütőtök ízesítésű termékekre több mint 300 millió dollárt költöttek 2013-ban az amerikaiak. Hogy mik ezek? Többek között sütőtök ízű sörök, ciderek, jégkrémek, joghurtok, chipsek, krémsajtok. A Twitteren két év alatt 29 ezer bejegyzést tettek közzé #pumpkinspice hashtaggel, az őrület koronáján pedig a Starbucks erősen túlértékelt Pumpkin Spice Lattéja lett a díszkő. Még az sem baj, hogy nem is tökből készül.

Ezt aztán jól kisütötték

A Starbucks tizenegy éve rukkolt elő a sütőtök ízesítésű Pumpkin Spice Lattéval. Nem maradhatott le mellette a két másik hasonlóan túlmisztifikált és túlárazott nassolnivaló: az Oreo, és a Pringles sem. Talán az még nem is annyira furcsa, ha kekszet vagy chipset ízesítenek sütőtökkel, de vajon melyik sportember vágyna a Hit Supplements sütőtökös táplálékkiegészítőjére?

A Nielsen piackutató cég adatai szerint a sütőtök ízesítésű sörök eladási száma is nőtt az USA-ban, majdnem 1500 százalékkal az elmúlt tíz évben. Ez pénzben kifejezve 15 millió dollárt jelentett csak 2013-ban. A Blue Moon Pumpkin Ale 1995 óta uralja ezt a piacot, de egyre több versenytársa akad. Európában is hasonló trendek mutatkoznak, például a híres müncheni sörfesztiválon, az Oktoberfesten sem az alma vagy a meggy vitte a prímet az ízesített italok között – itt is a tök diadalmaskodott.

Semmi sem tök-életes?

A New York Magazine egy régebbi cikkben a sütőtököt az új baconnek nevezi, mivel Amerika top 250 éttermében már több mint félszáz különböző ételt találni az étlapokon, amelynek ez az alapanyaga. Az őszi szezonban népszerű termés többé már nemcsak a halloween elmaradhatatlan dekorációs kelléke, vagy a hálaadási pite legfontosabb összetevője. Viszont, ha valaha is kóstoltuk, tudjuk, hogy önmagában korántsem olyan édes és selymes az íze, mint amilyet a Starbucks papírpoharaiból hörpintve érezhetünk. Ez azért van, mert a Pumpkin Spice Latte (PSL) még csak hírből sem ismeri a sütőtököt.

pumpkinspice.jpgA Starbucks hivatalos oldalán olvashatjuk az összetevők listáját, amelyen szerepel cukor, zsírmentes sűrített tej, természetes és mesterséges aromák, de sütőtököt egyáltalán nem tartalmaz a népszerű ital. Ettől még lehet rajongásig szeretni, és kiadni rá az ezer forintot, de nem árt tisztában lenni azzal, hogy valójában nem a zöldségtől, hanem a sütőtökös süteményekhez is használt fűszerkeveréktől olyan finom.

Lehet még fokozni

Az internetezők fantáziáját is beindította az egyre több sütőtökös termék. Nem álltak meg a Listerine leheletfrissítő tapaszainak újratervezésével. Eljátszottak az Old Spice, a Coca-Cola, de még a Durex-óvszer sütőtökös verziójának gondolatával is. Utóbbinak annyira elterjedt a híre a közösségi oldalakon, hogy szeptemberben a gyártó hivatalos Twitter-oldalán kényszerült magyarázni: nem tervezik ilyen ízű óvszerek piacra dobását.

John Oliver, aki nem régiben hazánk aktuálpolitikai helyzetét is boncolgatta Last Week Tonight című műsorában, szintén kifakadt a jelenségen. Szerinte őrültség, hogy olyan kávéért rajonganak az emberek, amelynek íze a gyertyáéra hasonlít. Azt is hozzátette, hogy a statisztika, miszerint egy amerikai évente közel két kilogramm sütőtököt eszik, sokkal őrültebb, mint az a nem bizonyított tény, hogy életünk során átlagosan nyolc pókot nyelünk le miközben alszunk.

Jimmy Kimmel showjában pedig már sütőtökös iPhone 6-tal viccelődnek:

Kép: 1