Óriási fordulatot vett az Orbán-Simicska háború: egy nappal azután, hogy Simicska Lajos, a legnagyobb jobboldali médiatulajdonos és ex-Fidesz pénztárnok a Népszava-interjúban totális háborút hirdetett a reklámadó-változtatás miatt, lemondott tisztségéről a Magyar Nemzet, a Hír Televízió és a Lánchíd rádió vezetősége. Liszkay Gábor, a Magyar Nemzet főszerkesztője, a Hír Televízió elnöke, Gajdics Ottó, a Lánchíd Rádió főszerkesztője, Élő Gábor, az Magyar Nemzet online felületének főszerkesztője, Szikszai Péter, a Hír Televízió vezérigazgató-helyettese, valamint Csermely Péter és Szerető Szabolcs, a Magyar Nemzet főszerkesztő-helyettesei “lelkiismereti okokra” hivatkozva nyújtották be felmondásukat.

RTL-ről lepattant, Simicskánál betalált

Ha nagyon messzire akarnánk visszamenni az előzményekben, akkor ez az egész úgy kezdődött, hogy a Fideszben kitalálták a reklámadót, célpontjában elsősorban az RTL Klubbal. Az adó korai inkarnációjában sávos jellegű, a legfelső kulcs 40%-os, amit csak a német kertévének kell fizetnie, illetve félmilliárd forint bevétel alatti médiumok adómentességet élveznek. Erre az RTL Híradója átkapcsolt kormányszopató üzemmódba, és ott ütötte a Fideszt és a kormányközeli oligarchákat (Mészáros Lőrinc, Andy Vajna és társaik), ahol csak érte. Érdekesség, hogy Simicska Lajost mindössze egyszer említették, akkor is csak Mészáros Lőrincnek adott kölcsöne miatt.
Mostanra egyértelművé vált, hogy a tulajdonos Bertelsmann-vállalatcsoport személyében túl nagy kutyába kötöttek. Már egy ideje beszélik, hogy a kormány a háttérben békülne a csatornával, ráadásul egy esetleges uniós perben is elkaszálták volna a törvényt, ezért visszavonulót fúj. Amint kilépett az országból Angela Merkel, Lázár már jelezte is, hogy egykulcsossá tehetik a reklámadót, egységesen 5%-kal, ami bevételtől függetlenül mindenkire érvényes, hogy tartsák az előirányzott bevételi tervet. Ez a módosítás pedig a Simicska-birodalomnak okozna komoly veszteségeket. Már a reklámadó korai szakaszában nyomokban kormánykritikus hangot ütött meg a Magyar Nemzet és a HírTV, de a mostani szisztéma szerint többszörösét kéne adóznia az eredetinek, így személyes támadásnak vette, ezért hirdette meg a totális médiaháborút (nem feltétlenül a demokrácia veszélybe kerülése miatt).

Még közebb közmédia

Emellett szintén fájó pont a Simicska-médiabirodalomnak, hogy a kormány még kormányközelibb kormányközeli médiabirodalom építésébe vágott bele. A rohamtempóban felduzzasztott közmédia indulását március 15-ére tervezik – hogy ez mennyire reális, az nagy kérdés -, és az állami kommunikációt, tehát a reklámot és propagandát is ide csoportosítják át. Még január közepén hívta össze Orbán a jobboldali médiumok szerkesztőit, hogy elmondja, ezentúl ne számítsanak az állami hirdetésekből származó bevételekre. A vs.hu szerint akkor a most felmondottak közül Gajdics Ottó, Liszkay Gábor és Élő Gábor, tehát a Lánchíd Rádió és a Magyar Nemzet print és online főszerkesztői is jelen voltak, a Heti Válasz és a Demokrata vezetőivel kiegészülve. Kíváncsiak vagyunk, hogy mi hangozhatott el abban a szobában Orbán Viktor szájából, hogy utána ezek az emberek kihátráljanak Simicska mögül és átpártoljanak a “másik oldalra”.