Annak ellenére, hogy a blogolás rég nem számít szenzációs jelenségnek, a korábbi évekhez képest egyre népszerűbbé válnak a blogos reklámok. Az indok egyszerű: itt hirdetni legtöbbször ingyenes, ráadásul a megfelelő célcsoportot is igen hatékonyan érhetjük el. Ez eddig nem tűnik olyan bonyolultnak, de mégis milyen tendenciák húzódnak meg a folyamat mögött, és nincsenek-e rejtett buktatók?

Arra a kérdésre, hogy hogyan csinálhatunk saját webes felületünkből pénzt, már tengernyi irodalmat lehet találni az interneten a nagyobb bloggerekkel készült interjúktól kezdve az olyan, külön erre a célra létrehozott szolgáltatásokig, mint amilyen a Google AdSense vagy a Platform University. A blogok adta pénzügyi lehetőségeket viszont nemcsak a lelkes laikusok és gyakorlott bloggerek használhatják ki előszeretettel: egyre nagyobb lehetőséget nyújtanak az olyan szakemberek számára is, akik márkájuk ismertségét kevesebb pénzből, de minél hatékonyabban szeretnék növelni.

korte.jpg 
A blogok evolúciója

Bár számos tényező mutatja, hogy a blogok és a közösségi média egyre keményebb csatát vívnak az olyan hagyományos felületekkel, mint amilyenek a TV, rádió vagy a nyomtatott sajtó, mégis sok kritika éri őket. A szakmai közvélekedés szerint középszerű megoldásnak számítanak, melyeknek meglehetősen rövid az élettartamuk.

A blogírás virágkora nagyjából az ezredfordulóra tehető, amikor már kellőképpen elterjedtek az első generációs blogeszközök, mint amilyen az Open Diary vagy a LiveJournal, vagy a Blogger.com (amit később a Google megvett). Kezdetben főleg személyes írások vagy valamilyen speciális érdeklődési kör alapján összeállított bejegyzések uralták a blogokat, de a műfaj hamar magára talált a politikai szférában is, és sorra születtek az elemzéseket, véleményeket felsorakoztató gyűjtemények – ami aztán nagy változásokat hozott a professzionális újságírásban. Lassan, de biztosan a pártok, politikai jelöltek is élni kezdtek a lehetőséggel, amit a drága kampányeszközök kiegészítésére, helyettesítésére használtak. Innen már kevés kellett ahhoz, hogy a kezdő vállalkozások, webes üzletek körében is elterjedjen.

A hirdetések és a blogok világa azonban még sokáig egymástól viszonylag elszigetelten működött, és ha léteztek is olyan szokások, mint például a bannercsere, illetve sokan éltek a külön oszlopban elhelyezett linkfelsorolások eszközével, ezek nyilvánvalóan nyomába sem értek a mai interaktív hirdetéseknek és könnyen elemezhető konverzióknak.

Még mindig nem mindenki

A nagy lehetőségek ellenére még a legnépszerűbb külföldi blogos hirdetőcsatornákat is (Affiliate Ads, CPC Ads, Sponsored Post) szinte csak a webes üzletek és a nagyobb, technológiával foglalkozó cégek használják ki igazán. Pedig az internet lassacskán a legelhagyatottabb szegleteibe is bekúszik, és a blogolás is egyre nagyobb iramban növekszik. Egyre nagyobb jelentőségre tesz szert a 14-40 év közötti korosztály életében, akik vagy szórakozásból, vagy munkájuk és tanulmányaik miatt idejük nagy részét az interneten töltik. Információink nagy részét ma már kétségkívül online nyerjük, amit az egyre nagyobb számban rendelkezésre álló okostelefonjaink, tabletjeink, netbookjaink is segítenek.

moneymoney.jpg

Sikersztorik is akadnak: az Amazon India, vagy a szintén indiai illetőségű FlipKart értek el hatalmas sikereket azzal, hogy blogokon kezdték el hirdetni termékeiket. Ilyen sikersztori például a Xiaomi okostelefonok esete is, melyeket kizárólag a FlipKart exkluzív ajánlataiban érhettek el a fogyasztók. A gyártó egyetlen rádiós vagy tévés hirdetés nélkül ért el óriási bevételnövekedést: mindössze blogokon hirdette okostelefonjait, és ennek ellenére rövid időn belül a világ 3. legnagyobb telefongyártójává léphetett elő

Az a kérdés, hogy a blogok világa leáldozóban van-e, ma már nem releváns: egyértelműnek tűnik, hogy szó sincs a mennyiség okozta értékinflációról, sokkal inkább vagyunk egy izgalmas átalakulás tanúi. Arra azonban, hogy mi következik ezután, azaz a blogok átveszik-e valaha a mainstream média helyét és milyen kapcsolat alakul ki köztük és a közösségi médiumok között a jövőben, már sokkal nehezebb lenne érdemi választ adni. Így ez a terep még a kísérletező kedvű kreatív szakemberek aranybányája is lehet.

Képek: 1, 2