Heves és elszomorító reakciókat váltott ki a kommentelő trollokból a Telekom bejelentése, miszerint ingyenes wifihálózatot építenek ki a menekültek befogadására kialakított tranzitzónák körül. A jelenlegi beteges közhangulatban egy bátor és emberséges lépés ez egy multitól, de affelől azért ne legyenek kétségeink, hogy hosszas viták és számolgatások előzték meg a lépést. Rajtuk kívül több vállalat is igyekezett a maga módján segíteni és a CSR vonalát erősíteni – és ezúttal végre nem egy mondvacsinált, hanem valós problémára reagálva.

Jómagam már hosszú ideje vártam, hogy melyik lesz az első nagy piaci szereplő, aki végre nyilvánosan is fel mer húzni emberi arcot, és a menekülteket nem csak szóban, hanem tettekkel is támogatni hajlandó. (És könnyen lehet, hogy már volt ilyen csak elkerülte a figyelmemet, vagy csendben csinálták.) Korábban olyanokat lehetett hallani, hogy a környékbeli gyorséttermek inkább lekapcsolták a wifielérésüket, nehogy túl sok menekült menjen oda és elriassza a többi vendéget. Pedig hát lehetőségük nekik is lenne, hogy segítsenek, például étellel.

A Telekom bejelentésének híre mindenesetre futótűzként terjedt, néhány óra leforgása alatt az összes valamirevaló portál lehozta a hírt, mindenféle negatív felhang nélkül. Egy ilyen hasonló méretű marketing kampány, médiamegjelenés legalább 5-10 milliós nagyságrendű költségbe került volna a Telekomnak, ehelyett pedig most elég volt egy jó ötlet, némi segítőkészség és maximum néhány százezer forintnak megfelelő összegű felszerelés.

screen_shot_2015-09-09_at_18_54_13.png

A legviccesebb (valójában persze szomorú) mellékszála az egész eseménynek a Telekom Facebook-oldaláért felelős social media manager birkatürelme és kedvessége volt, ahogyan a gyűlölködő kommentáradatot kezelte. Persze mondhatjuk, hogy csak a munkáját végezte, de azt legalább jól. De tegye fel a kezét az, akinek nem esett volna nehezére, hogy érzelmileg ne involválódjon egy ilyen mértékű buta gyűlölethullámra. Néhány magas labdát azért le lehetett volna csapni, arra a sokak által felrótt okosságra, hogy “az ő pénzükből” szolgáltatnak majd a menekülteknek ingyenes wifitt, nyugodtan lehetett volna azt válaszolni, hogy ha nem erre, akkor elköltjük az Indexen bannerre, választhattok.

A Telekom mellett egyébként a Prezi és az Elmű is a menekülteket támogató vállalattá vált, nem is beszélve sok más kisebb-nagyobb cégről, akik gyakran élelemmel, takarókkal vagy éppen szállítással segítik a menekültáradat gócpontjaiban dolgozó önkéntesek munkáját. Még körülbelül két napig tart a crowdfunding gyűjtés is, ahol eddig 3846 dollár gyűlt össze.