A fotós társadalom egy része felháborodott, a marketingesek egy csoportja pedig összepacsizott a Burberry legújabb fogásán, amikor a cég a 16 éves Brooklyn Beckhamet kérte fel a legújabb kampányának fotózására. Van, aki nepotizmust kiáltott, de a cég vezérigazgatója szerint a választás oka, hogy Brooklynnak jó szeme van a képekhez. Persze a tini 5,9 milliós követőtábora az Instagramon is sokat dobott a latba, akikbe az Insta-kampány után biztosan belevésődött a Burberry neve, és akkor a tweetekről és retweetekről még nem is beszéltünk…

A több mint 150 éves múltra visszatekintő brit divatcég, a Burberry persze nem esett a feje lágyára, amikor a jobbnál jobb fotósok helyett egy 16 éves Instagram-sztárt kért fel új illatának, a This is Brit kampányfotózására. Sőt egy olyan trendet követ, ami a divatvilágot is megosztja. A #THISISBRIT kampány után megszólalók szerint a közösségi média hatása a divatiparban még erősebb, mint más szektorokban, sőt vannak akik egyenesen a fotós szakma elárulásáról beszélnek. Az Instagram és a Facebook legnépszerűbb témái közvetlenül a cicák és a vicces cicák után a divatvilág és a szépség. Vagyis a hírek innen terjednek a leggyorsabban, és a régi és új divatházak közötti verseny itt a legfeszültebb. Brooklyn Beckham Ralph Laurennel forrás: Vogue

Közösségi média – Lenni, vagy nem lenni…?

Az közösségi média a marketing határait tolta ki. Egy új platform, nagyobb közönség, talán a célcsoport újradefiniálása, de mindenképp bővítése az, ami történik. A Facebook, a Snapchat és az Insta használatával a divatházak nemcsak könnyen juttathatják el termékeik reklámját a potenciális fogyasztókhoz, de közelebb is hozzák őket magukhoz. A high fashion még mindig az a bizonyos másik világ, de ezeken az oldalakon levetkőzi a professzionalitást és betekintést enged a háttérbe is. Legalábbis látszólag. Ez a hanyag elegancia persze a jó előre eltervezett kampány részét képezi.

Előzetes: ilyenek lesznek Brooklyn Beckham Burberry képei forrás: Vanityteen.com Credit: Brooklyn Beckham/Burberry

A kérdés csak az, hogy kell-e ez a divatházaknak? A divatipar olyan nagyágyúi, mint a Gucci, vagy a Hermes általánosságban attól tartanak, hogy azzal, hogy közelebb kerülnek a közönségükhöz, a brand is megváltozik. A statisztikai mutatók szerint azonban a vásárlók választásukkor legjobban az interneten ért hatások alapján döntenek márkák között. A közösségi média vásárlásösztönző hatása, például a kedvezmények beharangozása, vagy speciális engedmények ajánlása a követőknek az online eladási adatok erős felívelésével járnak. A kérdés nem a részvételről kell, hogy szóljon, hanem annak a módjáról.

A 2015-ös szeptemberi divathéten például Misha Nonoo állt elő egy meglepő Instagram-eseménnyel. Még a divatbemutató előtt elkezdte posztolni a 2016 tavaszi- nyári kollekció darabjait, de úgy hogy a 174 posztból álló Insta-folyam egy véget nem érő plakátot adjon ki.

forrás: Forbes

A Burberry – Beckham kooprodukció

A Burberry nem először kér fel valakit a Bekcham családból egy kampányfotózáshoz. A középső fiú, Romeo 2012 óta részt vesz Burberry reklámokban, modellként. A számok pedig nem hazudnak. A Beckham fiúk népszerűsége már csak az elérési mutatókon is látszik: Romeo 2015 karácsonyi kampánya 2 nap alatt 11 millió emberhez jutott el a közösségi oldalakon, a február első hétvégéjén megrendezett Burberry fotózás eredményei pedig 8 óra alatt 15 millió emberhez jutottak el.

Brooklyn a fotózáson forrás: Vanityteen,com Credit: Brooklyn Beckham/Burberry

A tinédzsert sokan védték a támadásoktól, Sir Elton John, a keresztapja is kiállt mellette. Persze a hírességek és a divatvilág mindig is közel álltak egymáshoz. A Burberry ezzel a lépéssel a fiatalabb közönséghez szeretett volna eljutni, de nem ez az első meglepő fordulata. A divatban a felgyorsult kommunikáció előtt hónapokat is vártak a fogyasztók, míg az első képeket megszerezhették a divathétről, és talán épp ez az elérhetetlenség volt csábító benne. Óriási lépés ehhez képest, hogy a Burberry 2015 őszén még a divathét kifutója előtt, a Snapchaten tette közzé az új kollekció képeit.

A közösségi média és az online lét 10 éve tette be a lábát az otthonainkba, ez pedig elég volt arra, hogy még egy olyan, egyébként a tömegektől direkt elzárt világot is közelebb hozzon a közönséghez, mint a high fashion. Ezen túlmenően a Vokent reklámügynökség a Beckham fotózásra reagálva azt is hozzátette az esethez, hogy náluk teljesen természetes, hogy nem csak a divatcikkeknek szükséges a branding és az önmenedzselés az online fórumokon. Állításuk szerint a munkavállalóik szerződtetésében nagy szerepe van a közösségi oldalaknak. Ha a potenciális partner jól menedzseli magát az interneten, egy lépéssel közelebb kerülhet a munkához, legyen szó sminkesről, vagy producerről. Brooklyn Beckham pedig a következő videóval segíthet neked is abban, hogy hogyan tökéletesítsd az Instagramodat: