A Magyar Újságírók Országos Szövetségének (MÚOSZ) junior szakosztálya március 11-én Szirmai Gergely után egy újabb népszerű youtubert, Magyarósi Csabát látta vendégül, akit a legtöbben az Egy nap a városban blog alkotójaként ismernek. A blogger szerint egyre több a fizetett tartalom a blogszférában, ami veszélyes, hiszen az olvasók gyakran hitelesebb forrásnak tartják a lelkes amatőrök által szerkesztett felületeket, mint a profi híroldalakat. A vloggerként is működő szakember arról is mesélt, hogyan lehetséges az, hogy egyes Youtube-sztárok nézettsége tévécsatornákéval vetekszik, és hogy mit tartogathat a jövő ennek a műfajnak.

Magyarósi Csaba nevét a legtöbben az Egy nap a városban blognak köszönhetően ismerik, aminek célkitűzése, hogy bemutassa Budapest legjobb éttermeit és helyeit, tavaly decemberben pedig megjelent a bloghoz kötődő Egy hét a városban című könyv. Szűcs Ádámmal dolgozik ezen a projekten, és szintén közösen gondozzák az Appleblogot, aminek keretében termékeket tesztelnek és értékelnek. A Discovery Channelen futó Xtractort Mesterházi Dáviddal együtt készíti, A net izéi című vlogjában pedig a net és a technika újdonságait követhetjük figyelemmel hetente. A MÚOSZ pénteki előadásán mesélt a munkájáról, a blogoszféra korrupciójáról és egy titkot is elárult jövőbeli terveivel kapcsolatban.

mcs1_k.jpg

Mindenkit érint, csak senkit sem érdekel

Nagyon aktuális volt a nyitótéma az Apple és az FBI vitája az iPhone feltörése kapcsán:az a fontosabb, hogy az FBI meg tudjon előzni terrortámadásokat, vagy az, hogy nyugodtan használhassuk a telefonunkat úgy, hogy azt senki sem ellenőrzi? Magyarósi szerint a személyes szférát védeni kell, még akkor is, ha ennek vannak biztonsági kockázatai,ugyanis ha feladjuk a személyes szféra szabadságát, akkor valami sokkal fontosabbat vesztünk el, mint annak a lehetőségét, hogy egyszer valami a későbbiekben történik. Az adataink kiszolgáltatása konkrét, tetten érhető veszteség, szemben azzal, hogy vajon megakadályozna-e egy terrortámadást, ha feltörnének egy telefont.

Magyarósi ugyanakkor szót ejtett arról a kettősségről is, hogy az Apple mögött felsorakozott a vitában több online óriás is, mint a Google vagy a Facebook, akik jelentős részben abból élnek, hogy kiárusítják a felhasználók adatait. De ha egy kormányzat kíván belenyúlni a privát szférába, akkor a nagy cégek egységes álláspontot képviselve kiállnak a személyes adatok védelme mellett.

Tudatosabbak lettek a fogyasztók

Magyarósi Csabát és szerzőtársát nem csak a technikai kütyük vonzzák, hanem a fővárost és a jó ételeket is szeretik, ennek biztosít felületet az Egy nap a városban blog. Mint kiderült ennek közízlést formáló hatása is van, példaként említette, hogy egy-egy posztjuk után sorok álltak a pozitívan kritizált hely előtt.

Számos hely él abból, hogy a törzsközönségének nincs összehasonlítási alapja, a blog ezt az alapot adja meg a felhasználóknak. Ennek pedig van egy olyan hatása, hogy a rossz helyek szépen elsorvadnak, és a jó helyek egymás után nyílnak.

mcs2_k.jpg

Korrupció a blogszférában

„Sok olyan oldal, főleg blog van, amit szentírásként kezelnek, pedig nincs rajta olyan tartalom, amiért ne fizetett volna az, akiről szól az adott cikk” – mondta a blogger, aki szerint ez a szakma legalja, mivel sokan úgy hiszik, hogy a blog hitelesebb, őszintébb forrás, mint a hagyományos média, hiszen nem határozzák meg felülről, hogy a szerzőnek mit kell írnia.

Véleménye szerint ugyan a bloggerek többsége tisztességes, becsületes munkát végez, de a korrupció a blogszférában így is felháborító méreteket ölt: „mindenről jót írni szerintem majdnem veszélyesebb, mint a semmiről” – fogalmazott Magyarósi. Ők ezzel szemben elhatározták, hogy kritikát sosem fognak eladni: ha akadnak szponzorált tartalmak az oldalon, mint egy hely bemutatása, erre felhívják a figyelmet, de az ilyen cikkekben nincs kritikai elem, tehát nem minősítik a helyet.

A hagyományos média az internettel szemben

Az otthon, saját kamerával felvett, saját maga által vágott videóit többen nézik, mint a legtöbb tematikus csatorna adásait, sőt vannak Magyarországon olyan youtuberek, akik nézettségét már a nagy kereskedelmi csatornák sem szégyellnék. Bár Magyarósi szerint hazánkban a rendelkezésre álló pénzmennyiség 99 százaléka még a televíziónál van, és csupán 1 százaléka jut a YouTube-nak”, ez az arány egyre változik az internet és a videómegosztók javára. Persze vannak olyan műsorok, amelyek csak a tévében lehet megcsinálni, de az online videók egyre értékesebb teret jelentenek.

Mint mondta, a YouTube-ra egyszerűbb videókat gyártani: nincs nagy stáb, nincs merev forgatókönyv, és a legfontosabb, hogy a kamera mögött sokszor nem áll senki. Ugyanis a kamera előtt fesztelen, gátlástalan viselkedést meg kell tanulni, és ez könnyebb, ha nincs operatőr.  És amúgy is, a tévé teljesen más gyártást igényel, mint a YouTube. Amikor a videóblogukat átvitték a Discovery Channelre, kaptak nagy büdzsét és profi stábot, ami remekül tudott televízióba műsort gyártani, de a blog eredeti koncepcióját megölte a formátumváltás. Így inkább visszatértek az alapvetéshez, és a technikusok, világosítók, sminkesek és rendezők helyett csak egy operatőrt alkalmaztak tovább.

Az online újságírás térnyerése mellett a hagyományos szerkesztőségek visszaszorulása veszélyes folyamat, eltűnésük pótolhatatlan veszteség lenne. A blogokat egyes témák iránt elkötelezett, érdeklődő szerzők készítik, sokszor nagyon színvonalasan és hitelesen, de az újságírók alapos munkáját, szakmai hátterét és szervezettségét biztosító szerkesztőségeket nem pótolhatják. A hitelesség szempontjából pedig nincs nagy különbség a klasszikus szerkesztőségek és az online sajtó, vagy akár a blogok között. Sőt, egy blognál sokszor ki sem derül, hogy az összes tartalma fizetett hirdetés, ugyanakkor azért, mert egy szerkesztőség nagy, még nem lesz hiteles.

 

mcs3_k.jpg

Újságírói függetlenség és megélhetés egyidejű megteremtése

Arra a kérdésre, hogy keresték-e különböző médiumok azzal, hogy felvásárolnák a brandként felépített blog- és vlog portfólióját, elmondta, hogy ezeket mind vissza tudták utasítani, hiszen az általuk végzett, függetlenségüket nem veszélyeztető szolgáltatásaik – ilyen a lakások átalakításával foglalkozó Én menő lakásom projekt, illetve a személyre szabott csapatépítőket szervező egy nap a városban túrák – megélhetést biztosítanak számukra.

Magyarósi A város hőse projektről is beszélt, ami a gyermekéhezést igyekszik felszámolni úgy, hogy ezzel egy időben – egy kedvezménykártya segítségével – az adományozó, azaz a város hőse és a programban résztvevő éttermek is jól járjanak. Win-win-win szituációként írta le a programot, mert nyer vele a hely, ami növeli a saját forgalmát, nyer vele a fogyasztó, mert kedvezményt kap, és természetesen nyer vele a gyerek is, akinek segítenek. Magyarósi szerint hazánkban az anyagi körülmények és az adományozói kedv alacsony mértéke mellett így, az adományozó jutalmazásával lehet növelni a társadalmi szerepvállalást egyes problémák megoldásában.

Írta és a fotókat készítette: Karvaly Bence