Az Egyesült Királyságban egyházi reklámot betiltották Szcientológia Egyház reklámját, mert nem tudták pontos adatokkal alátámasztani a reklámszöveget. A brit hatóság, az ASA (Advertising Standard Authority) megtévesztőnek találta a televíziós reklámjában elhangzott adatokat, miután több felháborodott néző is panaszt tett. Az eset több kérdést is felvet: reklámozhatják-e televízióban magukat az egyházak? Megfelelően járt-e el az ASA amikor betiltotta a Szcientológia Egyház 2015-ös reklámját?

Félrevezetésre és megtévesztésre hivatkozva három panasz érkezett be a brit hatósághoz a Szcientológia Egyház 2015-ös reklámja kapcsán, melyből kettőt vizsgálat után elutasítottak. Az említett reklámban elhangzott, hogy az egyház sok „különböző vallású önkéntest foglalkoztat”, és eddig „több mint 25 millió embert támogatott”, utóbbi állítást később nem tudták bizonyítani.  Az alig 30 másodperces film két önkéntest mutatott, akik hordágyon szállítanak egy sérültet, egy másik önkéntest sztetoszkóppal, kezében kisgyerekkel − elvégre cuki kisállatokkal és édi-bédi kisbabákkal mindent el lehet adni. 

 

pic1.jpg Forrás: http://www.laughroulette.com/

 

Nem tudtak pontos adatokat adni

A reklám készítői pontos adatok hiányában is értelmi meggyőzésre próbáltak alapozni az érzelmi meggyőzés helyett: a szcientológusok azt állították, rögzített adataik alapján 1998 és 2014 közt nyújtottak segítséget ennyi embernek, ám ez nem volt elég, mert:

  1. Amikor a katasztrófák helyszínen nyújtott segítségről kértek pontos leírást, az egyház arra hivatkozott, hogy ilyen esetekben az áldozatok közvetlen támogatását végzik az által, hogy orvosi ellátást biztosítanak, vizet, élelmet osztanak vagy szállást biztosítanak, de dokumentumokat nem tudott felmutatni.
  2. Nem volt egyértelmű mi alapján számolták ki azok számát akik támogatást kaptak, illetve mi számított támogatásnak.
  3. Ahol közösségi munkálatokat végeztek nem lehetett tudni, hogy az adott lakosság teljes létszámával számoltak-e, és ha igen, mi támasztja alá annak indokoltságát.
  4. Nem látszott semmilyen bizonyítéka annak, hogy minden minden személyt csak egyszer vettek volna számításba.

 

misleading-advertising.jpg

Forrás: http://elc-seo.com/

A sebezhető embereket célozza

A Szcientológia Egyház korábbi, 2014-es reklámja hatalmas felháborodást keltett: az ITV fő műsoridőben vetítette az a népszerű Coronation Street és Emmerdale sorozatok közti szünetben. A felháborodott nézők már akkor panaszt tettek az Egyesült Királyság Reklámszabályozó testületénél arra hivatkozva, hogy a sugárzott reklám megtéveszti a sebezhető, nem elég tájékozott nézőket. Az ASA vizsgálatot indított az ügyben és végül elutasította a reklám kitiltását követelő kérelmeket, arra hivatkozva, hogy az nem a sérülékeny embereket célozza. Az ASA egyik szóvivője az eset kapcsán kiemelte: Értékeljük, hogy egyes nézőink szerint a reklám rossz ízlésre utal, mivel nem értenek egyet az abban vallott nézetekkel, vagy mert úgy gondolják, hogy a spirituális tartalmú üzeneteknek semmi keresnivalója a tévéképernyőn”, hozzátette, hogy a hirdetés nem tett semmilyen utalást arra, hogy elvárná nézőitől vallásuk megváltoztatását és nem sérti az ASA szakmai-etikai kódexét, ezért azt nem áll jogában leállítani.

A Szcientológia Egyház 2014-es reklámfilmje

A szcientológia “spirituális technológia” hit rendszerét L. Ron Hubbard alapította 1950-ben. Bár egyes országokban hivatalos egyházként szerepel egyesek mégis szektaként tartják számon és elítélik. Az egyház adományokból tartja fenn magát. Meglehetősen szokatlan – de nem lehetetlen – hogy egy spirituális közösség a televízióban reklámoza magát, ennek főleg anyagi okai vannak. Az említett brit ITV csatornán a reklámok bejátszási díja 1000 és 1 millió font közt mozog időtartamtól és bejátszási időtől függően, melyet nem sokan tudnak megfizetni.