A debreceni #Trending Média Szakhét idén is több programmal várta az egyetemistákat még áprilisban. A szakhéten a #trending hívószóra épülő, aktuális témákról szóló szakmai kerekasztal-beszélgetésekkel, előadásokkal, filmvetítéssel készültek a Debreceni  Egyetem Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszékének hallgatói.

Idén április 25-én kerekasztal-beszélgetéssel kezdődött a debreceni #Trending Média Szakhét Márkaépítés a közösségi médiában címmel. Többek között azokra a kérdésekre keresték a választ a beszélgetés résztvevői, hogy hogyan lehet a közösségi oldalak segítségével bevezetni és népszerűvé tenni egy márkát; hogyan használják a vállalkozások a közösségi kommunikációs platformokat; milyen típusú eszközöket és stratégiát alkalmaznak a felhasználók és a vevők figyelmének megragadására; milyen trendek tapasztalhatók napjainkban. A beszélgetésen felkészült szakemberek vettek részt : Csendes Attila, a Volt egyszer kávéház tulajdonosa; Laza Bálint, a Média 2.0 blog alapítója és szerkesztője; Oláh Bertold, a Style And Blog egyik alapítója és közösségimédia-koordinátora; Oláh Szabolcs egyetemi docens, a Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék tanszékvezető-helyettese, PR-kommunikációs tanácsadó –, akik saját tapasztalataik alapján foglalták össze a témához kapcsolódó gondolataikat.

Oláh Bertold az egyetemi évei alatt kezdett el dolgozni a Style And Blognál. „Az egyetemen jött az ötlet, hogy létrehozzuk ezt a felületet. Az alapvető célunk egy olyan divatblog megalkotása volt, amihez korábban hasonló Magyarországon még nem létezett. Megláttunk egy piaci rést: nem a runway showkat szerettük volna nyomni, hanem az elérhető divatot kommunikálni. Szinte robbanásszerűen terjedt a blog híre, az ismerősök és barátok után hozzánk hasonló oldalak is átvettek tőlünk tartalmakat, ma pedig már több neves márkával is együttműködünk. Tudatosan generáljuk a tartalmakat hétről hétre, figyelembe véve az internetezési szokásokat.”

Laza Bálint elmondta, hogy a Média 2.0 blogot 2013-ban alapították. Az eredeti koncepció szerint az új és régi médiás tartalmakat és látásmódot szerették volna vegyíteni. „Ma már az az alapvető törekvés, hogy egy független szakmai felületként működjünk, hírt adva a különböző eseményekről, törekvésekről és trendekről. 2014 óta az online szerveződéshez tartozik egy kommunikációs meetup is, amelyet havonta, különböző tematikák szerint szervezve rendezünk meg. A médiából és a kommunikációs szakmából hívunk meg elismert szakembereket. Járt már nálunk Kolozsi Péter, Gundel-Takács Gábor és Mohai Bence is.”

Hogyan építsünk fel egy zenekart?

Április 26-án az Eurovízió kulisszatitkairól, imázsépítésről, a dal, a zeneszöveg fontosságáról beszélgetett négy meghívott vendéggel Szabó Kitti és Takács Nikolett, BA II. éves hallgatók. Klész Imre, az ESC Hungary-Eurovízió Magyarország főszerkesztője, Vavra Bence, a ByTheWay együttes tagja, Fitos Viktor zeneszerző és Kálai Sándor, a Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék oktatója felelevenítette saját emlékeit, élményeit a dalversenyhez kötődően, majd megvitatták a dalszerzés, dalválasztás folyamatát, nehézségeit, a nyertes dal ismérveit, külföldi és hazai trendeket, valamint Freddie esélyeit az idei versenyen.

Klész Imre elmondta, hogy „köztudott, hogy a versenydalok felét svédek írják. Így jól látszik, hogy mennyire hasonlóak ezek a számok. Korábban még megfigyelhető tendencia volt, hogy hagyományos – akár az adott nemzetre jellemző – hangszerelésű dalokat szerepeltettek. De ma már mindenki nyerni akar, így az aktuális közízlést megcélzó dallal akarnak biztosra menni.”

A beszélgetés végén mindenki egyet értett abban, hogy hiába vannak bizonyos sablonok, nincs tuti recept a sikerre, hiszen nagyon sok összetevője van annak, hogy egy adott évben melyik ország előadója lesz a nyertes, mert az Eurovízió bár a dalok versenye, mégis sokkal többről szól, mint egy-egy dalról.

A délutáni program a filmkedvelőknek lehetett érdekes: az Apolló Moziban újra levetítették a Spotlight című filmet, amely az idei évben a legjobb filmnek és a legjobb eredeti forgatókönyvért járó Oscar-díjat is megkapta. Az igaz történet alapján készült film a Boston Globe újság oknyomozó munkatársainak rendkívüli munkáját követi életük egyik legfontosabb és legizgalmasabb cikksorozatának elkészítése során. Leendő újságíróknak, kommunikációs szakembereknek kötelező ez az alkotás.

A szakhét utolsó napján Vincze Hanna Orsolya A hírkultúra átalakulása a részvétel korában címmel arról tartott előadást, hogy milyen tendenciák irányítják a kortárs hírközlést. Vincze Hanna a kolozsvári Babeș-Bolyai Tudományegyetem docense, a Kommunikáció, Közkapcsolatok és Reklám Intézet egyik alapítója. Szakmunkákat magyar, román és angol nyelven publikált – többek között a European Journal of Communicationben. Előadásában a modern hírpozicionálás, ezzel összefüggésben korunk társadalmi nyilvánosságának és a részvétel kultúrájának kérdéseit érintette. Nemzetközi perspektívából közelítette meg a kérdéskört, hogyan és milyen módon alakítja a The New York Times és a BBC a kortárs hírkultúra arculatát. Hogyan veszik fel a versenyt a participatív hírformátumokkal, amelyek az internet terjedése után kezdtek el megjelenni?

„Az újságírás ma már nem mindig professzionális. Ma már valamennyien részt veszünk a hírek létrehozásának, megosztásának, értelmezésének és  kommentálásának a folyamatában. De azt is látjuk, hogy az újságíró szakmára egyre nagyobb nyomást helyezünk – mi felhasználók – , hiszen azt várjuk, hogy egyre gyorsabb legyen az információáramlás. Az újságírónak ismernie kell azokat a virálisan terjedő tartalmakat, amelyeket mi is megosztunk, és egyre jobban kell ellenőrizni híreket. A párizsi és brüsszeli merényletek médiareprezentációjában is láthatjuk, hogy becsúsznak olyan elemek, amelyeket utólag, a hitelesség miatt korrigálni kell” – mondta Vincze Hanna Orsolya.

Minden évben a mesterszak első évfolyama szervezi a szakhét programjait, és intézi a  kommunikációját az oktatók koordinálásával. Jó lehetőség ez a hallgatóknak: megtapasztalhatják a rendezvényszervezés, arculatépítés, eseménykommunikáció és a csapatmunka kihívásait. Mindazt, amit elméletben tudnak, ilyenkor gyakorlatban kell alkalmazniuk. A szervezésből az alapszak másod- és harmadévfolyama is kiveszi a részét, de idén már néhány elsős is bekapcsolódott a munkába. 

A szakhéten részt vett Laza Bálint is, a Média 2.0 blog főszerkesztője.