Bárki bármikor nekünk szegezheti a kérdést, hogy “Na, és te mivel foglalkozol?” Erre sokan csak makogni tudnak, többen kliséket puffogtatnak, néhányan pedig igen velős, világos és figyelemfelkeltő, pár mondatos bemutatkozást adnak elő. Mindannyian szeretnénk a harmadik csoportba tartozni, és a legváratlanabb pillanatban is készen állni egy ilyen szituációra. Nézzük, hogyan lehetséges ez.

Az angol szakirodalom elevator pitchnek (máskor elevator speechnek vagy elevator statementnek), azaz egy liftút alatt történő bemutatkozásnak hívja azt a rövid 30 másodperces – 1 perces beszédet, amiben az ember összegzi legfontosabb, legjobb, és jó esetben legfigyelemfelkeltőbb tulajdonságaidat. Az elevator pitchnek egyfajta különös ismertető jelet is tartalmaznia kell, vagyis mutassa be, hogy mi az úgynevezett Uniqe Selling Pointod, egy egyedi tulajdonság, amiért csak te vagy a jó megoldás egy adott problémára.

 

lift1.jpg

 

Légy valamiben más/jobb, mint mások

Fontos, hogy valamiben eltérj az átlagtól. Érdemes mondanod valami olyat, ami érdekes, meglepő. Fogalmazd meg a saját válaszaidat az alábbi kérdésekre. Ízelítőnek itt van néhány példa:

• Milyen problémát oldasz meg?
“Lehetővé teszem az ügyfeleim számára, hogy a számukra legjobb megoldást kapják meg a piacon.”
“Lecsökkentem az energiafelhasználását az egész háztartásnak.”

• Mennyit spórolsz a vevőidnek? (számszerűsítve)
“Ha leülsz velem egy elemzésre, jövő hónaptól biztosan 10.000 Ft-tal több marad a családi kasszában.”
“Ezzel a termékkel 10 év alatt 600.000 Ft-tal kevesebbet kell majd kiadni fűtésre.

• Miben különbözöl a piac többi szereplőjétől?
“Rám mindig lehet számítani.”
“Sosem fogyok ki a kreatív ötletekből.”
“Mindenkinél motiváltabb vagyok.”

Használhatsz képzettársításokat is

A legegyszerűbben úgy lehet egy szolgáltatást, terméket vagy akár önmagunkat eladni, hogy valamihez hasonlítjuk. Az agy sokkal könnyebben fogadja be az ismeretlen információkat, ha azokat valamihez tudja kötni.
Ilyen esetekben érdemes mindenki által ismert fogalmakat, mondásokat, jelenségeket használni.

“Olyan ez, mint a világ összes nője közül az ön felesége………a legjobb önnek.”
“Olyan ez mint a fél viagra. Akciózni még nem lehet vele, de a strandon már jól mutat.”

“Olyan vagyok mint a herceg a fehér lovon. Csak egyszer jön el, de ha igent mondasz rá, egy egész életen át boldoggá tesz.” /Személyes kedvencem/

 

roland1.jpg

Segítenek a metaforák

Az emberi elme elsőrendű érzékelési módja a vizualitás. Agyunk kiértékelési és feldolgozási sebessége a szemünkből érkező adatok esetében 100- szor nagyobb a fülünkből érkezőknél. Ezt a fajta értelmezési metódust segítik elő a metaforák, amiknek a segítségével létre tudunk hozni egy könnyen megjegyezhető, izgalmas képet a másik fél szürkeállományában.

Egy hibátlan eszköze a figyelemfelkeltésnek, és emlékezetessé tételnek tehát, ha létrehozunk egy képet a másik fél agyában, ami segít annak megértésében, és felelevenítésében, hogy mivel is foglalkozunk, miben tudunk segíteni. (Létrehozunk az agyban egy vizuális emlékezet morzsát, amire utána tud támaszkodni a hosszú távú memória.)

Na, de hogyan is néz ki egy ilyen metafora megszerkesztve? Vess egy pillantást erre a pár példára:

Nyugdíj biztosításokat értékesítek: “Hasonlít a munkám az optikuséhoz, segítségemmel az ember tisztábban látja a jövőt.”
Anti allergén ágyneműt árulok: “Olyan vagyok, mint az álommanó, édes álmot varázsolok az emberek szemébe.”
Feltörekvő Start-up cégem van: “Mark Zuckerberg (bármelyik sikeres Startup cég vezető) magyar megfelelője vagyok, aki mer itthon nagyot álmodni.”

Mire ügyelj a megírásakor?

Amerikában van egy módszer, ami alapján egy igazán ütős elevator pitchet lehet írni: ez a kilenc C-s szabály.

A minibemutatkozásod tehát legyen:
1. Tömör (Concise)
2. Tiszta, és érthető (Clear)
3. Lenyűgöző (Compelling)
4. Hiteles (Credible)
5. Fogalmi/Képszerű (Conceptual)
6. Konkrét, kézzelfogható (Concrete)
7. Testre szabott, egyedi (Customized)
8. Következetes, ellentmondásmentes (Consistent)
9. Beszédes (Conversational)

 

roland2.jpg

Összegezzünk

Hogyan szerkeszd meg a saját profi elevator speeched? Elsőként írd le magadnak néhány mondatban, hogy pontosan mivel is foglalkozol, vagy mivel foglalkozik a céged. Milyen problémára kínálsz megoldást? Mitől különleges, miben más az amit te csinálsz, aki te vagy? Mások mit mondanak rólad, a munkádról, hogyan fogalmazzák meg, amit csinálsz?

Majd találd ki mihez hasonlít az, amivel foglalkozol, aki vagy, vagy amit a céged csinál? Készíts hozzá képzettársítást, és/vagy metaforát. Keress analógiákat, párhuzamokat más élethelyzetekből, mint például az időjárás, a szerelem, sport, szólások, mondások, ismert személyek és így tovább.

Témakörök amiket kerülj: Vallás, agresszió, vulgaritás.

Találd ki hogyan tudhat meg rólad, vagy arról többet, amivel most felkeltetted az érdeklődését?
Miként folytatódjon a kapcsolat? (Következő találkozó, kontakt csere)
Próbáld el, hogy mindez bele fér-e fél, vagy maximum egy percbe.

Gyakorold el párszor, hogy ne egy memoriternek tűnjön, hanem gördülékenyen és természetesen hangozzon. Ismételd el minden állásinterjú előtt!

Vendégszerző: Ferenci Roland