Röviden: semmit. Sajtóközleményeket persze lehet írni, de azt senki ne várja el, hogy az újságírók foglalkozzanak a naponta ezerszámra megjelenő okostelefon-alkalmazásokkal, vagy éppen az üzleti réteget megcélzó, még nem működő, inkubátorban nevelkedő projektekkel.

Arra, hogy hogyan ne csináljuk, jó példát láttunk pár napja a Gwakernek köszönhetően: a Yahoo hétmilliárdot fizetett egyetlen alkalmazásért egy 17 éves brit srácnak, Nick D’Aloisio-nak. Ez már önmagában is elég meglepő, még akkor is, ha Summly nevű alkalmazása elvileg nagyon sikeres volt. Nem csinál mást, mint amit a neve mond, pár szóban összefoglalja a hírek lényegét. Arról mondjuk ellentmondásos információk keringenek, hogy maga a program mennyire hatékony.

Az biztos, hogy a Gwaker tesztje szerint 2011-ben még elég rosszul működött, meg is választották a hét legrosszabb alkalmazásának. Hogy jön ez az egész a címhez? A blog eredetileg nem akart foglalkozni D’Aloisio fantasztikus termékével, amit a tini igen rossz néven vett: levelekkel kezdte bombázni a szerkesztőséget, hogy írjanak már az alkalmazásáról. Aztán, miután leírták, hogy szar, még több levelet küldözgetett, hogy ne írják már ezt, tönkre teszik az üzletét. 

original.jpg

A sztori szépen összefoglalja az okostelefonos alkalmazások és startupok médiával kapcsolatos helyzetét. Az újságírók nem gonosz manók, akiknek azért fizetnek, hogy minél jobban keresztbe tegyenek a hatalmas üzleteknek, viszont tényleg nagyon ritkán írnak egy-egy konkrét ötletről. Nem véletlenül.

Milliónyi új startup indul nap, mint nap: ennyit követni nemcsak nem érdemes, de fizikailag lehetetlen is. Arról nem is beszélve, hogy a legtöbbjük valójában csak egy ötlet, nem több, szép ruhába öltöztetve, király névvel, meg precízen tervezett logóval. Sőt, szerintem még egy működő demó sem elég ahhoz, hogy valamivel nagyobb sajtótermékek foglalkozzanak, sem külföldön, sem Magyarországon. Egy csomó minden egyrészt egyszerűen nem szól széles közönségnek, másrészt unalmas. Lehet, hogy nagyon jól működik az n+1 kártyajáték, és? Aki játszani akar vele, majd letölti a boltból.

A fenti példából látszik, hogy ötezer levelet küldeni egy témáról felesleges, teljesen ellentétes hatást váltott ki a kollégából, mint amit a srác szeretett volna. Persze, sajtóközleményeket lehet írni, de nagy valószínűséggel azok is a kukában végzik az általánosabb hírportáloknál.

Amit már inkább érdemes megtenni: meg kell keresni a célközönséget, és a nekik szóló, célzott blogokat, portálokat. Persze ezek jóval kevesebb embert érnek el, mint mondjuk az Index vagy az Origo, viszont kevesebb tartalommal is dolgoznak, egy startup bemutatása pedig tökéletesen illeszkedhet profiljukba. Ha nem is várható tőlük a termék berobbanása, még mindig így lehet legkönnyebben bekerülni a nagyobb oldalakra is: jó terméket kell csinálni, az majd a szűk közönségtől is elviszi saját hírét szélesebb tömegeknek. Vagy mégsem, de akkor valami hibádzott, és amúgy sem írt róla volna senki.