Múlt héten jelent meg Jeff VanderMeer amerikai fantasy-író új trilógiájának első kötete Annihilation címmel – írja a New York Times. Ami a hírt igazán érdekessé teszi, hogy a trilógia további részei szokatlanul hamar követik majd a nyitódarabot: a második (Authority) már májusban, a harmadik (Acceptance) pedig szeptemberben érkezik.

A hagyományos könyvkiadási modell szerint az egyes folytatások között több idő, legalább egy év szokott eltelni. Amellett, hogy időt hagy az aktuális résznek a piaci kibontakozásra, ez a megoldás azért is előnyös, mert a köztes időben fokozott rajongói várakozás épülhet fel, amely megágyaz a következő kötet sikerének, mint ahogy azt például a Harry Potter-sorozat esetében láthattuk. Ugyanakkor napjaink változó technológiai és médiakörnyezete új befogadói attitűdöt is eredményez: az olvasó, a rajongó türelmetlenebbé válik, kevésbé tolerálja a hosszabb hiátust, a történet mielőbbi folytatását igényli.

Instant get

Ez a hozzáállás feltehetően nem független attól a jelenségtől, amelyről már írtunk korábban: az egyre fokozódó tempójú technológiai innovációk hatására megemelkedett az ingerküszöb az újdonsággal szemben. Az internet, majd a mobileszközök azonnali elérést biztosító közegében ezért nem meglepő, hogy a viszonylag konzervatív könyvkiadás is kísérletezik olyan megoldásokkal, mint a folytatások jóval gyorsabb megjelentetése.

02_3.jpg

Ehhez az egyik kézenfekvő példát a tévésorozatok hetente újabb epizóddal jelentkező modellje szolgáltatja. A néző hozzászokhatott, hogy a történet nyitva hagyott kérdéseire rendre záros határidőn belül választ kap, és olvasói minőségében is egyre inkább elvárja ezt. A kiadók pedig minden kockázat ellenére egyre jobban igyekeznek, hogy kielégítsék ezt az igényt – pláne, ha olyan sikeres példák mutatják az utat, mint E. L. James egy hónap alatt teljes egészében az olvasókra eresztett Árnyalat-trilógiája.

Kérem várjon, avagy a letöltés elkezdődött

A New York Times cikke megjegyzi, hogy a folytatásos történetek gyakran keltik fel filmes vagy tévés producerek érdeklődését is. Ennek a szimbiózisnak nyilván szintén nem tesz rosszat, ha a könyvek gyors tempóban követik egymást. Ellenkező esetben olyan kockázattal kell számolni, mint George R. R. Martin esetében, aki saját bevallása szerint is versenyt fut az HBO-val, hogy időben elkészüljön a Trónok harca alapanyagául szolgáló regényfolyam utolsó két részével, mielőtt beérné őt a népszerű tévésorozat. (Ez a példa persze azt is mutatja, hogy a könyvkiadás fentebb leírt átalakulásának maga az alkotói folyamat és az ahhoz szükséges idő szabhat határt: Martin bőven ezer oldal fölé csapó könyveinek befejezéséhez valóban évekre lehet szükség.)

03.png

Ezzel szemben a filmiparban továbbra is az évenkénti folytatások modellje uralkodik. Emblematikus példája ennek Peter Jackson két Tolkien-trilógiája: A Gyűrűk Ura után A hobbitot is sikerült három egymást követő év decemberére széthúzni – pedig utóbbiról korábban úgy hírlett, hogy a harmadik rész már nyáron érkezik. Ennek ellenére a filmekkel kapcsolatban is felmerült már, hogy ha kevésbé húznák el mesterségesen az otthoni nézésre szánt – és elsősorban az online elérhető – változatok hivatalos kiadását, az azonnali tartalomhozzáféréshez szokott (és szoktatott) néző-felhasználó nem lenne torrentezésre kényszerítve.

Védd a fákat, olvass azonnal

A könyvekhez visszatérve, az azonnali hozzáférés élményét tovább erősíti az e-könyv, hiszen a digitális kiadásért a boltba sem kell elmenni, otthon letölthető és rögtön olvasható is. Erre a digitális környezet teremtette új viszonyulásra érzett rá a Kindle-lel az e-könyvek és olvasók piacát vezető Amazon, több szolgáltatásával is.

A Kindle Serials esetében már nem is arról van szó, hogy egy sorozat különböző darabjai gyorsabban jutnak el az olvasóhoz, hanem egyenesen az egyes művek éppen befejezett epizódjai töltődnek le automatikusan az e-könyv-olvasóra, tehát már egy teljes mű elkészülését sem kell kivárni. Ez egyébként a regényrészletek folyóiratban publikálásának régi hagyományát eleveníti fel, de a digitális kultúra lehetőségeit kihasználva, egyéni igényekhez és ízléshez igazítva azt. Ha pedig valaki mégis inkább nyomtatott formában olvasna egy könyvet, az Amazon lehetővé teszi, hogy a megrendelés és a könyv megérkezése között a könyv elejét már számítógépen elkezdhesse.

A könyvkiadás tehát átalakulóban van: az írott történetek előállítása, terjesztése és fogyasztása is igyekszik lépést tartani a megváltozott olvasói igényekkel, kihasználni a technológiai fejlődés által kínált lehetőségeket, és tanulni más médiumok tapasztalataiból.

Képek: 1, 2