Problémája van a csajozással? Van megoldás, percek alatt! Úgy hangzik, mint egy férfiakat célzó teleshop, ami a nőket húspiacnak tekinti? Az is: az interneten különböző, állítólag kommunikációs technikák tárházát találjuk, pillanatok alatt PUA-k lehetünk, tapadni fognak ránk a nők. Mit kell tenni, ha a nő nem akarja a szexet? Erőltetni. Ehhez hasonló velős tanácsok várják a félénkebbeket, ráadásul mindez csak pár százezer forint. Ne dőljenek be, a pszichológus szerint az így próbálkozók önbizalma csak díszlet.

Kommunikációs tréning fedőnév alatt szinte bármit el lehet adni: pénztárcagyilkos agymosástól a szektákra jellemző házaláson át az érdektelen vállalati okoskodásig. A lehetőséget néhány dörzsölt vállalkozó rendesen ki is használja: piramisrendszerben épülő, komolytalan szolgáltatásokat kínál a saját ballépéseikből okulni vágyóknak. Mi a sikertelen, önbizalom-hiányos hímek megmentőjét és a férfikommunikáció oravecznóráját vesszük górcső alá: néhány marketingvideó, egy gyorsan összedobott honlap és némi self-branding százezreket képes kihúzni az óvatlan kuncsaftból.

Férfias férfiak férfiasan hódítanak férfias szöveggel

A hazai lufitréningek világából is kiemelkedik a Puafesztivál és a Férfikommunikáció, melyek egyaránt Valent Gábor nevéhez fűződnek. A magát „Társas dinamika specialistaként” aposztrofáló férfi szerényen a világ első férikommunikációs instruktoraként hirdeti szolgáltatásait, melyek akár 340 ezer forintba is kerülhetnek. Szakmai” önéletrajza éppen olyan szórakoztató, mint magvas életbölcsességeket sűrítő Facebook-oldala: nem található pontos adat sem a képesítéséről, sem képzési módszereiről, de referenciái is inkább tűnnek fizetett hirdetésnek, mint elégedett megbízói véleményeknek.

Természetesen semmi probléma nincs azzal, ha valaki autodidakta módon fejleszti kommunikációs készségeit, Valent azonban nem kevesebbet ígér, minthogy önbizalmat és domináns kiállást önt mindazokba a férfiakba, akik úgy érzik, híján vannak ezeknek, és ez alapján gyökeresen átalakítja az életüket.” Vagyis vérbeli PUA-kat képez, mely nem freudi elírás, hanem az angol betűszó, a “Pick Up Artist” (kb. felszedő művész) rövidítése. A jól bejáratott üzleti modell még a Jedi-sulit is verni látszik leleményességben: a honlapon lehet rendelni DVD-ket, jelentkezni csajozási táborra, foglalni időpontot személyes coachingra vagy csoportos tréningre. Az érdeklődőket szemrevaló lányokból álló csapat, vad szex és természetesen sírig tartó szerelem várja.

Nagy Gabriella, a JóLÉlek Pszichológiai Alapítvány pszichológusa és párkapcsolati szakértője szerint veszélyesek az instant megoldásokat kínáló oldalak, mert azt sugallják, hogy az önértékelés és az önelfogadás egy könnyen elérhető folyamat és a változás gyorsan bekövetkezik: “Ha megfogadjuk azokat a tanácsokat, tippeket, amiket az ilyen vagy ehhez hasonló oldalak kínálnak, elképzelhető, hogy magabiztosabbak leszünk, ugyanakkor önértékelésünk nem fog változni. Önbecsülésünk, az önmagunkhoz fűződő érzelmi viszonyunk, egy viszonylag állandó és stabil tulajdonságunk, mely 1-2 éves korunk körül alakul ki az alapján, ahogy szüleink szükségleteinkre reagáltak és szerettek minket. Ha mindez megfelelően zajlott (pl.: akkor vettek fel vagy akkor etettek, amikor szükségünk volt rá), megtanulunk bízni a világban és önmagunkban. Aki életének e korai szakaszában nem tapasztalta meg az érzelmi biztonságot, felnőtt korában hiába dicsérjük vagy adunk tippeket önbizalmának fejlesztésére, nem győzhető meg arról, hogy szép vagy okos.”

A pszichológus szerint jóval hasznosabbak azok az önismereti programok, ahol az érdeklődők spontán vagy szituációs játékokon tudnak ismerkedni, közelebb kerülni saját férfiasságukhoz, nőiességükhöz. “Elengedhetetlenül fontos a védett környezet és a szakképzett pszichológusok által irányított ismerkedés, ha valóban meg akarjuk érteni a másik és saját magunk gondolatait” – mondta a JólÉlek Alapítvány munkatársa. Persze hiába akarunk mi mindenkit óvni a drága és komolytalan kommunikációs tréningektől, ha Valent Gábor annyira profi, hogy egy vitathatatlanul spontán szituációban, akár Debreczeni Zitát is fel tudja szedni két perc alatt:

Told le a boxered!

Ha valaki a konkrét tananyagba szeretne betekinteni, annak Mex Deluxe ingyenes, “A csajozás alapjai” című könyvét ajánljuk. Az előszó szerint a kötet a hétköznapi férfiak alapvető ismerkedési és társkeresési kérdéseivel foglalkozik és megoldási javaslatokat ad a nőkkel való kommunikáció és vonzalomkeltés általános problémáira. Szó esik benne csókolózási technikákról, tánctudásról, határozottságot sugalló testbeszéd kialakításáról, tuti bugyilefejtő mondatokról és rengeteg áltudományos blabláról.. (Vigyázat! Mi le sem tudtuk tenni….)

LMR: (Last Minute Resistence) = Utolsó Pillanati Ellenállás

“Nem mindig történik meg, de ha igen, akkor jó tudni, hogy mivel lehet ezt kezelni. A lényege
az, hogy a csaj az utolsó pillanatban (pl. mikor leakarod húzni a nadrágját stb.) meggondolja
magát és azt mondja, hogy várjatok a szex-el, vagy hogy ma nem lesz szex stb. 90%-ban ez egy teszt a részéről, hogy mennyire vagy magabiztos. Legjobb, amit tehetsz, ha ignorálod az egészet, azaz a logikai agyának azt mondod: – Persze..persze..ma nem lesz szex.. de közben folytatod, amit csináltál..smárolod tovább stb. Másik oka lehet, hogy még nincsen eléggé felizgulva, ekkor izgasd fel még jobban, szuszogj a fülébe, harapd meg a nyakát, masszírozd a melleit stb. Ha semmi sem működik, akkor az egyik legeffektívebb technika, ha LETOLOD A BOXERED. A csajok automatikusan odakapnak a kezükkel, ha meglátnak egy péniszt, szóval nyugodtan próbáld ki, az esetek nagy többségében ez megöli az LMR-t, mert a csaj azt gondolja, hogy ha már elöl van a farkad, akkor csináljatok vele valamit.”

Fizikai érintkezés (KINO)

 “Alapszabály: minél később kezded el a fizikai érintkezést a csajjal, annál furábban fogja kezelni. Ezért legjobb már egyből az elején elkezdeni kinozni. (utcán, plázában első megszólításkor még nyitáskor CSAK kézfogás bemutatkozásnál és elbúcsúzáskor (puszi, ölelés) aztán majd a következő találkozáskor mehet más is)

Club-ban, discoban:

  • bemutatkozáskor kézfogás
  • pörgetéssel nyitás (spin and in)
  • átölelés
  • bekarolás (claw) stb.

A lényeg: ne légy sosem túl agresszív, mindig annyit kinozz, amennyit a csaj hagy. Ha érzed, hogy valami a lánynak már nem kellemes akkor picit vegyél vissza a fizikai érintkezésből.”

Hogyan kérd el a számát?

#3: – Rafinált módszer, de nagyon hatékony!

– Figyelj. Nagyon jó a memóriám. Nincs nálam se toll se papír. (mutasd az üres kezedet). Mondd el a számod és megjegyzem. (miután elmondta, fordulj el és írd be egyből a telefonodba – általában nevetni fognak azon, hogy milyen cseles vagy)

#4: – Szintén ravasz módszer, de nagyon működik!
– Add ide a telefonod egy pillanatra!
– Ok. DE minek?
– Add ide egy pillanatra.
(odaadja, te pedig beleírod a saját számod és felhívod önmagad)”

Hogyan csókold meg?

“#1:AZ egyik legegyszerűbb, ha mélyen a szemébe nézel, megfogod a fejét magadhoz húzod és lekapod. (CSÓK)

#2:Mystery féle csók-csapda:
Te: szeretnél megcsókolni?
Csaj: Igen
Te: Ránézel megcsókolod. De mondhatsz előtte valami vicceset. Pl. akkor mire várunk még!? és közben már hajolsz. (CSÓK)

#3:1-10es skála

Te: Egy 1-től 10-es skálán mennyire smárolsz jól?
Csaj:10/Nem tudom.
Te: ok. mutasd be./találjuk ki (csók)”

Áltudomány, szerelemüzlet és lehúzás

A fenti szövegrészlet logikai ellentmondásaiba, tankönyvekhez nem méltó helyesírási hibáiba nem akarunk részletesen belemenni, de azt mindenesetre jól mutatja, hogy milyen vékony a határvonal a pénzéhes sarlatánok és az akadémiai háttérrel rendelkező, párkapcsolat-menedzsmentre szakosodott nemzetközi cégek között. Utóbbiak illemet, udvariasságot, etikettet, genderkultúrát tanítanak a gyengébbik nem működéséről, míg előbbiek abban segédkeznek, hogy minimális idő- és energiaráfordítással begyűjthető legyen a skalp. Elég megnézni az alábbi szöveget:

A “game” a férfi és a nő közötti bemutatkozó játszma, amelynek megnyitása és lezárása is kulcsmisszió. A “háromszettes szituáció” különlegessége, hogy a hódító nőtrióval áll szemben. Ekkor különös körültekintést igényel, hogy ne csupán a „célpont”, hanem társai figyelmét is fenntartsuk, mert ha ez nem sikerül, jöhet a “pull“. Azaz a fordulat, amikor az elhanyagolt barátnők megunják a nézőszerepet, s kihúzzák a fókuszba kerülő lányt a számukra nem túl szórakoztató helyzetből. Nagyjából efféle információk tömkelege spékeli a konferenciákat, amiből csak egy dolog hiányzik: a természetesség. Pedig az még Will Smith-nek se áll jól.

hitch-dance-lesson-o.gif

Ennek ellenére megdöbbentő, hogy mennyire virágzik a szerelemüzlet: a Youtube tele van online előadásokkal, véleményekkel, melyek nemcsak 50-es, kövérkés korpásbajszú hentesektől származnak. Bár az oktatási anyag nincs a személyes problémákhoz igazítva (-miért csajozna ugyanúgy egy tejfölösszájú szűzfiú mint egy frissen megözvegyült sokgyermekes családapa?!-), mégis elképesztő forgalommal működnek az online társkereső portálok. Tavaly csaknem egymilliárd eurót költöttek a felhasználók Európában ismerkedést elősegítő tanfolyamra, mely egybevág Valent Gáborék azon megdöbbentő állításával, hogy évente ezer kuncsaftnak “segít” a két oldal társat vagy partnert találni.

Az igazi kommunikációs tréning nem ez

Sántít a fenti videó? Nem csoda. Számtalan példa él bennünk kommunikációs helyzetekről, elrontott párkapcsolati szituációkról, félresiklott munkahelyi tárgyalásról, amikor utólag mindig tudja az ember, hogy mit és hogyan kellett volna mondania. Könnyű ezeket szemléletessé tenni egy-egy interaktív tréninggel, majd gyakorlatokkal fejleszteni a meggyőzés- és érveléstechnikai készségeket, melyhez számos kiegészítő szakirodalom is rendelkezésünkre áll. A tréningek legtöbbször a megrendelő igényeire vannak specifikálva, melyek nemcsak az érdekérvényesítést segítik, de financiális előnyökkel is járnak.

A vezetőképzés, időmenedzsmenttel kapcsolatos problémamegoldás, a manapság igen divatos asszertivitás-fejlesztés, de a közvetlen emberi kommunikációs kihívások is mind eltérő coach-szisztémát, felkészültséget és mintatantervet kívánnak. Egy képzés előkészítésekor a legfontosabb szempont, hogy kellően személyreszabott és fókuszált legyen! Fontos, hogy ne csak az elméleti modellek útvesztőjében bolyongjanak a résztvevők, hanem olyan gyakorlati elemekből épüljön fel, amelyek tényleg a tréning célkitűzései köré csoportosulnak.

A klasszikus szituációs játékok, tanulságos csoportdinamikai gyakorlatok mellett olyan feladatok is előkerülnek, ahol a jelenlévőknél lévő részinformációkból kell eljutni közösen a megoldáshoz. A lehetőségek száma gyakorlatilag végtelen, de mielőtt súlyos összegeket kifizetünk egy oktatásra, nem árt tudatosítani, hogy mindez komoly tréneri munkát, megalapozott szakmai felkészültséget és extra erőfeszítést igényel. A coaching hatékonysága nehezen mérhető, egyre több önjelölt szakember áll ki szociálpszichológiai háttértudás és megbízható referencia nélkül; sajnos gyakran pont azok kárára, akiknek a legnagyobb szükségük van segítségre.

/Forrás: PUA Fesztivál, Férfikommunikáció/