„Teljesen elbizonytalanodtam, mikor megláttam. Ez lenne ő? Alig ismertem fel. Totál máshogy nézett ki a képein.” És akkor ez még csak egy balul elsült Tinder randi, nem pedig egy csúnyán végződő netes átverés. Egy holland diáklány igen egyedi módon hívta fel arra a figyelmet, hogy a világhálón nem feltétlen minden az, aminek látszik.

Zilla van den Born emlékezetes dél-ázsiai körúton járt – de csak a Facebookon. A barátja kivételével ugyanis senki nem tudta, hogy a lány el sem hagyta Hollandiát, és azon ügyködik, hogyan hitesse el a világhálón keresztül összes ismerősével, milyen fantasztikus kalandokban van része. A grafikusnak tanuló Zilla mindent pontosan kitervelt és leszervezett az „útjára”, melyet egy egyetemi projekt keretein belül bonyolított le. A reptéren könnyes búcsút vett családjától, majd szépen visszavonatozott amszterdami lakásába, amit azután csak óriási sál és napszemüveg mögé bújva hagyott el.

1410266433400_wps_85_PIC_ZILLA_VAN_DORN_MERCUR.jpg

1410266433402_wps_86_PIC_ZILLA_VAN_DORN_MERCUR.jpg

Facebook-oldalát folyamatosan bejegyzésekkel és fotókkal frissítette – csakhogy a búvárkodós képe egy uszoda medencéjében, a buddhista szerzetessel pózolós egy helyi templomban, az egzotikus ázsiai ételt kóstolós pedig a konyhájában készült. (Mire jó a Photoshop.) A lány még a saját szobáját is átrendezte, hogy mikor az „időeltolódás miatt” hajnalban jelentkezett Skype-on, ne tűnjön fel, hogy nem is egy Oriental hotelszoba franciaágyán fetreng.

zilla-van-den-born-tauchen-vorher-nachher-c.jpg

1410265802122_wps_49_PIC_ZILLA_VAN_DORN_MERCUR.jpg

Az eset elsőre érthetetlennek és felháborítónak tűnhet, hiszen negyvenkét napon keresztül verte át szeretteit és több száz barátját – milyen jó, hogy nekünk, magyaroknak „ismerőseink” és nem „barátaink” vannak a Facebookon -, viszont csak így érhette el a kívánt hatást. „Fel akartam hívni a figyelmet arra, hogy a közösségi médiában mennyire egyszerű eltorzítani a valóságot. Mindenki tudja, hogy a modellek képei retusáltak, de sokszor elsiklunk afelett, hogy valójában mi magunk is manipulálunk dolgokat. Egy idealisztikus világot alakítunk ki magunkról online, aminek semmi köze a valósághoz.” Tehát, nem biztos, hogy valóban irigylésre méltó egy ismerősünk újabb #perfectmorning-ja, amit a #bestboyfriendje által készített #healthyanddelicious reggeli varázsol azzá huszadjára a héten, vagy az a smink nélkül még tökéletesebbnek látszó #nomakeupselfie. Habár Zilla most szándékosan nem ment, remélem, egyszer tényleg eljut Dél-Ázsiába. Az már egy másik kérdés, hogy ki fogja neki elhinni.

Képek

 

 

Jön az októberi Média 2.0 Meetup!

A kommunikációszakosok sokszor nem tudják, mire lesz jó, amit tanulnak. A szakma egyelőre nem igazán segít a választásban egyetem után. Mi szeretnénk. Találkozó kommunikációszakosoknak, pr-osoknak, médiásoknak, marketingeseknek, egyetemistáknak, szakmabelieknek és érdeklődőknek. Egy sör mellett.

Meghívott előadók:

B. Csejtei Ildikó, médiakommunikációs szakember, a Sanoma és a TV2 Csoport volt marketingigazgatója
A kereskedelmi csatornák és a bulvármédia szimbiózisa

Aczél Petra, egyetemi docens, BCE kommunikáció
Médiaműveltség mint kulcskompetencia

Időpont: 2014. október 14.

A helyszín: Hamarosan!

A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött, itt kell regisztrálni.

Itt vagyunk a Meetup.com-on.