A világ legnépszerűbb oldala már eddig is jóformán mindent tudott rólunk, de most még többre vágyik. Nemcsak a hobbidra, érdeklődési körünkre és barátainkra kíváncsi, hogy személyre szabott reklámokkal bombázhasson, hanem már az egészségi állapotunkra is. A Facebook nagy fába vágta a fejszéjét: be akar törni az egészségügy piacára. Bennünk azért felmerültek kérdések.

A Facebook követve más technológiai vállalatok példáját, a közeljövőben új területre merészkedik, ez pedig az egészségügy. A tárgyalások a gyógyszeripar és egészségügy szakértőivel már meg is kezdődtek, de a folyamat még csak kísérleti fázisban tart.

FacebookHealth.jpg

A tervek között szerepel olyan közösségek kialakítása a Facebookon, ahol a különböző kóroktól szenvedők támaszt, vagy akár segítséget is nyújthatnak egymásnak. Ezen túl egy betegséget megelőző alkalmazás is készülne a felhasználók számára, hogy javíthassanak életmódjukon. Az igény úgy tűnik, megvan a fenti a fejlesztésekre. A Facebook szakértői azt vették észre, hogy az olyan krónikus betegségekkel küszködők, mint például a cukorbetegek, gyakran keresnek fel olyan oldalakat vagy fórumokat, ahol tanácsot kérhetnek, vagy egyszerűen beszélgethetnek sorstársaikkal, esetleg szakértőkkel. Magyarországon is működnek ilyen fórumok, például a webbeteg.hu, ahol a felhasználók egymással megoszthatják tapasztalataikat, de lehet kérni orvos válaszát is. Egy nagyon fontos különbség azonban van a WEBBeteg jellegű fórumok és a Facebook között: míg ezeken a fórumokon mindenki nick-ek mögé bújva, teljes anonimitásban jelenik meg, addig a Facebookon mindezt névvel kellene megtenni.

Biztosat azonban még nem tudni a tervekről, az információ ugyanis három, a témában jártas embertől származik, akik anonimitásukat kérték, mivel a fejlesztés még folyamatban van. A koncepció önmagában mindenesetre felvet kérdéseket.

Fun fact

A Facebook már régóta dédelget terveket az egészségügy bevonásáról, mert ez növelhetné az emberek elkötelezettségét az oldal iránt. 2012-ben útjára is indult egy kezdeményezés, szervdonorokat kerestek. Átalakították az adatlapokat úgy, hogy a felhasználók fel is tüntethessék ezt. Az eredmény: egy év alatt több mint 13.000 ember regisztrálta magát Amerikában szervdonornak.

facebook-organ-donor_620x350.jpg

DE…

Akkor jöjjön az összes kérdés, ami az eddigiek alapján rögtön felmerül. Mondjuk, hogy a Facebook alkalmazása tud-e majd bármi többet vagy újat nyújtani, mint az Androidra és iOS-ra megírt ugyanolyan fitness/életmód/egészség alkalmazások tömkelege. Esetleg egy programba sűrítik mindazt, amihez most 4-5 alkalmazást kellene letölteni?

Talán a legfontosabb kérdés, hogy mi lesz az anonimitással és a magánélet szentségével? A Facebook mindezidáig megkövetelte a felhasználóktól, hogy nevükkel, identitásukat vállalva használják a közösségi oldalt. Könnyebb, életmóddal kapcsolatos témáknál ez a feltétel még vállalható ugyan, de a súlyos betegségben szenvedők sokszor pusztán a hasonló kórral küzdők támaszára vágynak, de nem szeretnék, ha identitásuk kiderülne, ezt pedig sok fórum lehetővé is teszi nekik.

Az információforrás szerint a Facebook a fejlesztés megvalósulásával hajlandó lenne engedni a névvel történő szereplésből, viszont ez teljesen ellentmond mindannak, amit a közösségi oldal egész eddig képviselt. Hamis profilok létrehozására és ezáltal spammelésre eddig is volt lehetőség, de ezeket aránylag jó százalékban ki lehetett szűrni. Az anonimitás engedélyezése ellenőrizhetetlenné tenne sok folyamatot, például a rémhírterjesztést.

Ez is a következő kérdés: hogyan fogja a Facebook kiszűrni ezeken a fórumokon azokat, akik valódi problémákkal állnak oda, vagy valódi segítséget nyújtanak, és azokat, akik trollkodnak, hamis információkat adnak, vagy csak pánikot keltenek. Onnantól, hogy az emberek név nélkül szerepelhetnek, ez még nehezebb feladat.  A napokban terjengő, a HPV-oltással kapcsolatos rémhír egy jó példája annak, hogy milyen gyorsan terjedhet egy álhír, és hogy mennyien el is hiszik azt.

Ami pedig nemcsak nekünk, de talán még a Facebook számára is bizonytalan, az a reklámozás kérdése, pedig mint tudjuk, a reklám bevétel. A gyógyszerek reklámozásának szigorú szabályai vannak, a vényköteles gyógyszerek reklámozása pedig sok helyen – köztük hazánkban is – tilos.

És ha egyáltalán megvalósul, mennyiben fog változni a Facebook szerepe az életünkben?

Fotó 12