A közmédia átalakulásával számos olyan kulturális, turisztikai, természetvédelmi és agráriummal kapcsolatos magazin szűnt meg, amely rendszeresen foglalkozott a határon túli témákkal. A műsorok készítői is részben Magyarországon kívül élő magyarok, akik nemcsak népszerűségüket köszönhetik a régióknak, de a határon túli nézők is jórészt csak a magyar közmédia révén juthattak hozzá az említett réteg-tartalmakhoz. A március 15-i átalakítások következtében azonban nemcsak teljes műsorok szűntek meg, hanem több operatőr, tudósító, szerkesztő és riporter veszítette el az állását a határon túli munkavállalók közül is.

A klasszikus határon túli magazinok már 2010-ben, az MTVA létrehozásakor megszűntek vagy átkerültek a Duna TV felületére. A 2015-ös szervezeti átalakítások értelmében ugyan az utóbbi csatornát kiáltották ki az összmagyarságnak szóló „nemzeti főadónak”, mégis úgy tűnik, megszűnnek az eddig sugárzott kulturális műsorok is.

20150106mtva-szekhaz.jpg

Aggódó nézők

Hol van a Térkép, a Gazdakör?” – szólnak az aggódó nézői SMS-ek a csíkszeredai Hargita Népe megyei lap szerkesztőségében. Felmerül a kérdés, hogy az MTVA műsorstruktúrát érintő döntései milyen üzenetet sugallnak a televíziónézők számára? A köztévé nézettsége korábban is rendkívül alacsony volt, de legalább biztos nézői célközönséget jelentett a határon túli magyarság, akik most hiába keresik az általuk jól ismert, értékes tartalmakat.

“Hová lettek a határon túli műsorok? Hol keressenek a nézők ilyen műsorokat?” – kérdezte Daczó Katalin, a csíkszeredai Hargita Népe újságírója Havasi Jánost, az MTVA határon túli kapcsolatokért felelős különmegbízottját. Havasi válaszából az derül ki hogy az MTVA és a megrendelő részvénytársaságok továbbra is számítanak a külhoni munkatársak munkájára, de utóbbiaknak figyelembe kell venni az időközben bekövetkezett változásokat. “A beszállítandó anyagok súlypontja áttevődött a hírcsatornára, amely – kellő összecsiszolódás után – szinte korlátlan felvevőpiac lesz a rövid,  hírműfajba tartozó, s a helyi jelentőségen túlmutató produktumok számára. De az egyenletes színvonal biztosítása érdekében az MTVA – esetleg külső források igénybe vételével – fontolgatja, hogy közreműködik majd a határon túli tudósítói hálózat műszaki fejlesztésében is…” – mondta az MTVA munkatársa.

Székely Kapu, Gazdakör és Talpalatnyi Zöld nélkül

A székelyföldi magazinműsorok gyártását előbb csak szüneteltették a téli hónapokra, de március 15-ét követően teljesen megszüntették őket. Ezek a változások nem csak az előállító, székelyudvarhelyi stúdiót – amely összefogta a térség magyar tudósítóit– és annak munkatársait érintették, hanem más, bedolgozó tudósítókat is. Ezekkel a műsorokkal rendkívül fontos integrációs feladatokat láttak el a készítők, fontos nézői igényeket kielégítve.

Nemrégiben Öt kontinens címmel indult egy műsor, amely kéthetente jelentkezik a Duna World-ön, vasárnap 18:00 órától huszonöt percben. A műsor a közvetlen kapocs szerepét kívánja betölteni Magyarország és a világ különböző részein élő magyarság között. Arra keres választ, miként lehet távoli országokban megőrizni a magyar identitást, és hogyan lehet népszerűsíteni a magyar kultúrát. A Duna TV-vel ellentétben a Duna World-öt azonban nem minden háztartásban lehet fogni Székelyföldön. Ugyan a műsor érdekes színt hozhat televíziózásban, de nem helyettesítheti a korábban megszüntetett műsorokat.

Mit szól ehhez az MTVA sajtóosztálya?

Megkérdeztük az MTVA sajtóosztályát, mit gondolnak arról, hogy a közmédia átalakulásával a határon túli műsorstruktúra is átszerveződött, s a korábban látható műsorok eltűntek a kínálatból. A következő választ kaptuk:

Az M1 napi aktuális csatorna hírműsoraiban kiemelt figyelmet szentelünk a határon túli magyarságot érintő híreknek. Amennyiben figyelemmel követi a napi aktuális csatornát, láthatja, hogy naponta élő bejelentkezésekkel, stúdióbeszélgetésekkel, valamint forgatott anyagokkal jelentkezünk a határon túlról.

Ahogy korábban is írtuk, a közmédia új napi aktuális csatornája valamennyi magyart szeretné elérni: az M1 tudósítói az egész Kárpát-medencében jelen vannak, így a határon túl élők életével kapcsolatos friss információk is azonnal elhangoznak. Ezt erősíti, hogy nem csak a magyarlakta részeken dolgoznak a munkatársak, hanem például Bukarestben is, ahol számtalan, a magyarokat érintő döntés születik.

 

A NMHH Médiatanácsának Médiatudományi Intézete ezzel párhuzamosan kutatást indított a határon túli magyarság médiafogyasztásáról. A kutatás középpontjában a közmédia és az identitás kapcsolata áll majd. “Egyedül a közszolgálati televíziók és rádiók műsorpolitikájának megújítása lehet alkalmas arra, hogy a jelenleg erőteljesen fokozódó értékerózió és identitásroncsolódás szempontjából „korrekciókat” hajtson végre mind a magyarországi, mind a határon túli magyarság tömegkommunikáció által meghatározott információs terében” – olvasható a kutatás tervéről szóló beszámolóban. Reméljük, hogy a kutatás információi lehetőséget adnak a műsorstruktúra újbóli átgondolására, és továbbfejlesztésére.