Aranyélet: köszönjük Magyarországnak a korrupciót

Ledőlnek az utolsó bástyák: így szántotta be a kormány a médiapiacot

Az év második felében is nagy volt a nyüzsgés a hazai médiában: a kormánypárt tovább növelte médiahatalmát. Bővítette portfólióját a közmédia és a TV2 is, több új rádióval is gazdagodtunk, de a Vs.hu az év végére tetszhalottá vált. Az idei ősz, de az is lehet, hogy az év legnagyobb dobása a Népszabadság leradírozása volt, de a Népszava és a Portfolio sem maradt érintetlenül. Médiapiaci összefoglalónk következik.

(more…)

KisGrófo feltűnése a közmédiában kivágta a biztosítékot

A legfrissebb Supernem-dal érkezését, Szabó Balázs bandájának új felvételét, a Belmondo és az „Én is akarom” első bemutatkozását mind-mind alig várták a Petőfi Rádió hallgatói az elmúlt hetekben. Gyűltek a like-ok a We Are Rockstars, a Bermuda, a Soerii&Poolek dalpremierjének bejelentése alatt a Facebookon és az Instagramon is – mint ahogyan az általában lenni szokott. De KisGrófo feltűnése a közmédiában kivágta a biztosítékot.

Csütörtökön „Hoppácskaa!!! Holnap reggel dalpremier!!” üzenettel jelentette be a Petőfi Rádió, hogy másnap reggel 7 óra után Pixa és KisGrófo közös felvételével indíthatjuk a napot, ha az MR2-re kapcsolunk. Pixa (Tóth Dániel) neve már ismerősen csenghet, a zenei producer nem számít újoncnak a magyar könnyűzenei életben. A Hősökkel és Fluort Tomival is dolgozott együtt, a döbbenetet nem is az ő neve váltotta ki a hallgatókból.

Azt mondják, tényleg szeretik

A mulatós cigányzenével hírnevet szerző KisGrófo már régóta gyűjti magának a rajongókat, akikről nehéz eldönteni, hogy csak viccből kezdenek-e táncba, ha meghallják a hangfalakból, vagy komolyan kedvelik. Mindenesetre Jollyval készített első bombasikere, a „No roxa áj” mára már több mint 16 milliós nézettséget szerzett a YouTube-on, ahol például egy 10 órás verziót is találunk, közel 100 ezres letöltéssel.

A 444. hu csak „a cigány popkultúra Mizujaként” emlegeti a dalt, az Irigy Hónaljmirigy is készített paródiát belőle (még ha nem is könnyű elhinni, hogy ezek még viccesek valakiknek), az pedig csak hab a tortán, hogy a tavaly őszi önkormányzati választások idején a Fidesz újbudai jelöltje is Fásy Ádámmal és Kis Grófoval próbálta elnyerni a szavazók bizalmát egy „szüreti mulatságon”. A Velvet egy év eleji videójában is úgy tűnt, hogy valóban sokan kíváncsiak rá, budapesti koncerthelyszíneken is teltházas lesz a buli, ha aznap KisGrófo szolgáltatja a talp alá valót. Nem azért, mert vicces. Azt mondják, tényleg szeretik.

Rajos sikert arattak

Míg a Petőfi Rádió weboldala történelmi pillanatot és „rajság level 10.000”-t ígér, addig a Facebookot elárasztották az elégedetlenkedő kommentek, amelyekből egyértelműen úgy tűnik, nem kérnek KisGrófoból a hallgatók. A 127 hozzászólás szinte kivétel nélkül nemtetszésről árulkodik.

kisgrofo_kommentek.jpg

Aztán pénteken megszólalt a „Bulibáró”, és a szerkesztők azt ígérik ez lesz a nyár slágere. Némileg csökkentek az indulatok, most már egyre többen mondják, hogy mindez annyira rémes, hogy már jó. Mármint rajos.
 

 

Az MTVA nem gondol a határon túliakra

A közmédia átalakulásával számos olyan kulturális, turisztikai, természetvédelmi és agráriummal kapcsolatos magazin szűnt meg, amely rendszeresen foglalkozott a határon túli témákkal. A műsorok készítői is részben Magyarországon kívül élő magyarok, akik nemcsak népszerűségüket köszönhetik a régióknak, de a határon túli nézők is jórészt csak a magyar közmédia révén juthattak hozzá az említett réteg-tartalmakhoz. A március 15-i átalakítások következtében azonban nemcsak teljes műsorok szűntek meg, hanem több operatőr, tudósító, szerkesztő és riporter veszítette el az állását a határon túli munkavállalók közül is.

A klasszikus határon túli magazinok már 2010-ben, az MTVA létrehozásakor megszűntek vagy átkerültek a Duna TV felületére. A 2015-ös szervezeti átalakítások értelmében ugyan az utóbbi csatornát kiáltották ki az összmagyarságnak szóló „nemzeti főadónak”, mégis úgy tűnik, megszűnnek az eddig sugárzott kulturális műsorok is.

20150106mtva-szekhaz.jpg

Aggódó nézők

Hol van a Térkép, a Gazdakör?” – szólnak az aggódó nézői SMS-ek a csíkszeredai Hargita Népe megyei lap szerkesztőségében. Felmerül a kérdés, hogy az MTVA műsorstruktúrát érintő döntései milyen üzenetet sugallnak a televíziónézők számára? A köztévé nézettsége korábban is rendkívül alacsony volt, de legalább biztos nézői célközönséget jelentett a határon túli magyarság, akik most hiába keresik az általuk jól ismert, értékes tartalmakat.

“Hová lettek a határon túli műsorok? Hol keressenek a nézők ilyen műsorokat?” – kérdezte Daczó Katalin, a csíkszeredai Hargita Népe újságírója Havasi Jánost, az MTVA határon túli kapcsolatokért felelős különmegbízottját. Havasi válaszából az derül ki hogy az MTVA és a megrendelő részvénytársaságok továbbra is számítanak a külhoni munkatársak munkájára, de utóbbiaknak figyelembe kell venni az időközben bekövetkezett változásokat. “A beszállítandó anyagok súlypontja áttevődött a hírcsatornára, amely – kellő összecsiszolódás után – szinte korlátlan felvevőpiac lesz a rövid,  hírműfajba tartozó, s a helyi jelentőségen túlmutató produktumok számára. De az egyenletes színvonal biztosítása érdekében az MTVA – esetleg külső források igénybe vételével – fontolgatja, hogy közreműködik majd a határon túli tudósítói hálózat műszaki fejlesztésében is…” – mondta az MTVA munkatársa.

Székely Kapu, Gazdakör és Talpalatnyi Zöld nélkül

A székelyföldi magazinműsorok gyártását előbb csak szüneteltették a téli hónapokra, de március 15-ét követően teljesen megszüntették őket. Ezek a változások nem csak az előállító, székelyudvarhelyi stúdiót – amely összefogta a térség magyar tudósítóit– és annak munkatársait érintették, hanem más, bedolgozó tudósítókat is. Ezekkel a műsorokkal rendkívül fontos integrációs feladatokat láttak el a készítők, fontos nézői igényeket kielégítve.

Nemrégiben Öt kontinens címmel indult egy műsor, amely kéthetente jelentkezik a Duna World-ön, vasárnap 18:00 órától huszonöt percben. A műsor a közvetlen kapocs szerepét kívánja betölteni Magyarország és a világ különböző részein élő magyarság között. Arra keres választ, miként lehet távoli országokban megőrizni a magyar identitást, és hogyan lehet népszerűsíteni a magyar kultúrát. A Duna TV-vel ellentétben a Duna World-öt azonban nem minden háztartásban lehet fogni Székelyföldön. Ugyan a műsor érdekes színt hozhat televíziózásban, de nem helyettesítheti a korábban megszüntetett műsorokat.

Mit szól ehhez az MTVA sajtóosztálya?

Megkérdeztük az MTVA sajtóosztályát, mit gondolnak arról, hogy a közmédia átalakulásával a határon túli műsorstruktúra is átszerveződött, s a korábban látható műsorok eltűntek a kínálatból. A következő választ kaptuk:

Az M1 napi aktuális csatorna hírműsoraiban kiemelt figyelmet szentelünk a határon túli magyarságot érintő híreknek. Amennyiben figyelemmel követi a napi aktuális csatornát, láthatja, hogy naponta élő bejelentkezésekkel, stúdióbeszélgetésekkel, valamint forgatott anyagokkal jelentkezünk a határon túlról.

Ahogy korábban is írtuk, a közmédia új napi aktuális csatornája valamennyi magyart szeretné elérni: az M1 tudósítói az egész Kárpát-medencében jelen vannak, így a határon túl élők életével kapcsolatos friss információk is azonnal elhangoznak. Ezt erősíti, hogy nem csak a magyarlakta részeken dolgoznak a munkatársak, hanem például Bukarestben is, ahol számtalan, a magyarokat érintő döntés születik.

 

A NMHH Médiatanácsának Médiatudományi Intézete ezzel párhuzamosan kutatást indított a határon túli magyarság médiafogyasztásáról. A kutatás középpontjában a közmédia és az identitás kapcsolata áll majd. “Egyedül a közszolgálati televíziók és rádiók műsorpolitikájának megújítása lehet alkalmas arra, hogy a jelenleg erőteljesen fokozódó értékerózió és identitásroncsolódás szempontjából „korrekciókat” hajtson végre mind a magyarországi, mind a határon túli magyarság tömegkommunikáció által meghatározott információs terében” – olvasható a kutatás tervéről szóló beszámolóban. Reméljük, hogy a kutatás információi lehetőséget adnak a műsorstruktúra újbóli átgondolására, és továbbfejlesztésére.

 

 

Brutális mozgás a magyar médiapiacon

Tavaly november végén készítettük utolsó összefoglalónkat a magyarországi médiapiac változásairól. A rendkívül mozgalmas félév további érdekes fordulatokat sejtetett a következő hónapokra is, de azért azokra az izgalmakra, amik tavaly decembertől értek minket, senki nem számított. Felbolydult a jobboldali sajtó, felrobbant a gecigránát, mozgolódik a Tv2, megússza az RTL Klub, megszűnt a Napló, jött Baló György, és elindult a Direkt36.

(more…)