Nemcsak a Facebook ismerte fel, hogy a hírolvasás új eszközei – mint az okostelefonok és a tabletek – új típusú hírmegjelenítést is igényelnek. Különös tekintettel annak gyorsaságára. A Google AMP (Accelerated Mobile Pages), amely magyarul felgyorsított mobilos böngészést jelent, bonyolult neve ellenére pont az olvasók életét szeretné megkönnyíteni. Legalábbis ezt mondják, de mi történik valójában?

A Google a Facebook, az Apple és a Snapchat instant cikkeihez hasonló megoldással rukkolt elő: az újítás az Accelerated Mobile Pages (AMP) – magyarul felgyorsított mobilos böngészés – nevet kapta, és célja az okostelefonon és a tableten történő hírolvasás gyorsabbá és egyszerűbbé tétele. Bár a projekt elsősorban a Google neve alatt fut, a Twitter is részt vesz a kidolgozásban. A demo videó már elérhető, a tesztverziót pedig ezen a linken ki is lehet próbálni.

 

A Google AMP egy nyílt forráskódú projekt, melyhez a The New York Time máris csatlakozott és a The Guardiannel is folynak a tárgyalások. Zárójeles megjegyzés, hogy ők voltak a Facebook Instant cikkek első társulói is. Tény, hogy sok a hasonlóság, itt is arról van szó, hogy a cikkek a Google saját felületén jelennek meg anélkül, hogy az adott hírportálra irányítana minket. A gyorsaság érdekében pedig minden elem, amely lassú, vagy lassú lehet száműzésre kerül. Ez érdekes fényt vet az interaktív tartalmak, videók, képek sorsára, ami máris a hivatalosan még el sem indult szolgáltatás egyik fő kritikája. Ezek után nem meglepő, hogy a harmadik féltől származó tartalmak sem maradhatnak – legalábbis nem eredeti formájukban – mint például a reklámok vagy a különböző weboldal elemző eszközök.

Mégsem ugyanaz, mint az Instant cikkek

Az AMP nem közvetlenül a Google malmára hajtaná a vizet, vagy legalábbis nem olyan látványosan, mint az Instant cikkek a Facebookéra. Nem nyúlnak le rögtön egy szép összeget a reklámbevételekből, amint az oldalra látogatók az új formátumot használva olvasnak el egy cikket. Emiatt talán egy kicsit kevésbé megalkuvás szagú a dolog a hírportálok számára.

A cél is másnak tűnik; nem egy saját alkalmazás létrehozásáról van szó, sokkal inkább a mobilos böngészés forradalmasításáról. Éppen ezért a hírszolgáltatók (The New York Times, The Financial Times, Vox Media, Huffington Post, Washington Post…) számos techvállalattal is együtt dolgoznak, mint például a Twitterrel, a Pinteresttel és a LinkedInnel.

És hogy mit jelent mindez ránk, olvasókra nézve? Nos, nem sokat. Minden illúzió ellenére nagyon úgy tűnik, hogy ez az egész nem rólunk szól, de még csak nem is az olvasói elégedettségen keresztül befolyó összegekről.

Akkor ki jár jól?

Felmerül persze ugyanaz, ami anno a Facebook Instant cikkeknél is: mi lesz az oldalak identitásával? Bár miután ezt a csapást már valahogy csak túlélték a hírportálok, most más, talán komolyabb kérdések jönnek szóba, melyek többsége túlmutat a hírportálok sorsa iránti aggódáson.

google-amp-news.jpg

Kép: MobileMarketing

Ott van például rögtön az a nem elhanyagolható kérdés, hogy mi lesz így a reklámokkal? A Google AMP a gyorsaság érdekében ugyanis nem teszi lehetővé a harmadik féltől származó tartalmak megjelenítését, a reklám pedig kifejezetten ilyen műfaj. A probléma – csakúgy, mint a képek, videók és animált tartalmak esetében – egyfajta priorizálással lesz megoldva. Az elsőbbség a főszövegé, majd a betöltés időtartamától függően jöhetnek a továbbiak.

Az Google pedig igenis kivételezni fog. Igaz ugyan, hogy azt nyilatkozták, hogy semmiféle megkülönböztetés nem vár azokra az oldalakra, melyek nem csatlakoznak, a Google nem fogja az AMP-oldalakat preferálni a nem AMP-oldalakkal szemben, ez azonban féligazság. A gyorsabb portálokat ugyanis preferálni fogja a találatok listázásánál, így végső soron mégis csak előnye származik ebből a csatlakozóknak. Nemcsak egy újabb esete annak, hogy a techvállalatok hozzák a szabályokat. A valódi félelem és a valódi tét az internet eddigi felépülésének átalakítása, ami magában hordozza ennek az eddig többé-kevésbé nyitott szféra kontrollálásának veszélyét is.