A Google saját Public Policy blogján jelentette be, hogy önköltségen védelmet nyújt olyan, a YouTube-ra feltöltött videóknak, amelyek szerintük megfelelnek a szerzői jogi elvárásoknak. Hiába tiltakozik tehát az, akinek elvileg joga lenne, a Google bizonyos esetekben vállalja mind a felelősséget, mind az esetleges perköltséget. A társaság mostanában önti a pénzt a médiába, baráti jótékonykodás ez, vagy megfontolt médiastratégia?

A más által előállított tartalmak felhasználása YouTube-videókban megszokott gyakorlat, a Google elég jó rendszert üzemeltet ilyen anyagok tárolására és eltávolítására is. Nyilván ahány ország, annyi jogi szabályozás, a Google az amerikait veszi mindig alapul. Ez tömören és leegyszerűsítve a következő: más tulajdonában álló, szerzői joggal védett tartalmat nem használhat fel senki a tulajdonos engedélye nélkül. Kivétel a fair use (magyarul tisztességes, vagy méltányos használat) esete, amikor több feltétel megvalósulása esetén mégis felhasználható a jogvédett tartalom.

allrightsreserved.jpg

/Forrás: cwu.edu/

A Google gyakorlata eddig az volt, hogy amennyiben hiánytalan eltávolítási kérelmet kapnak a jogosulttól, úgy vizsgálat nélkül eltávolítják a tartalmat. Erre a feltöltő viszontbejelentést tehet, védve a saját igazát, tehát a felhasználás jogszerűségét, amit a Google továbbít a jogosultnak. Innentől pedig ők ketten döntik el, mi legyen a tartalom sorsra. Nos, ebbe mostantól a Google is beleszólhat.

A Google megvéd minket?

A nagy horderejű bejelentést november 19-én tette Fred von Lohmann, a cég szerzői jogi igazgatója. Azt írta, hogy a Google ezentúl a „fair use legjobb példáit” önköltségen védelemben részesíti, azaz a jogosult jelzése ellenére nem távolítja el őket a megosztóról. Persze először alaposan megvizsgálják, hogy a tartalom tényleg védhető-e, továbbá megkérik a videó feltöltőjének engedélyét az anyag megtartására. Védelem alatt pedig azt értik, hogy biztosítják a jogi infrastruktúrát, illetve egy esetleges szerzői jogi eljárásban állják az eljárási költséget. Ez utóbbit se becsüljük alá, az Egyesült Államokban horribilisek a perköltségek.

A jogi igazgató nagyon szimpatikus, kenetteljes módon indokolta a döntést. Szerinte ugyanis az amerikai szerzői jogi törvény, a DMCA nevében fellépő jogosultak (akik szigorú, öltönyös ügyvédek alakjában ereszkednek alá) sokszor egyszerűen megfélemlítik azokat a feltöltőket, akik nincsenek teljesen tisztában a fair use tartalmával. A Google nekik kíván segíteni a felelősség átvállalásával, és reméli, hogy a videók megjelölésével a felhasználók és feltöltők alaposabban megismerik a jogszerű felhasználás kereteit.

nzi5zxp.jpg/Forrás: techdirt.com/

Van, ahol tényleg véd

Mint említettük, ahány ország, annyi szabályozás. A Google nyilván nem akar felkészülni az összes állam jogrendszeréből, egyelőre tehát amerikai földön él a védelem: a kifogásolt tartalom a világ többi országában továbbra is elérhetetlenné válik. Emellett az is szerepet játszik a korlátozásban, hogy a YouTube-ra világszerte percenként 400 órányi anyagot töltenek fel. Nincsenek róla adatok, tippelni pedig nem szeretnék, hogy ebből hány órányi tartalom lehet jogsértő, de megkockáztatom, hogy a globális védelem eléréséhez a Google-nek a legtöbb jogászt foglalkoztató céggé kell válnia.

A társaság maga sem ígér ugyanakkor világmegváltó hatást. A közleményben ki is emelik, hogy ha kevés videót tudnak is megvédeni, már az a YouTube-os közösség javára válik. Feltételezhető, hogy csak azoknak a tartalmaknak jár a védelem, ahol a fair use maradéktalanul bizonyítható, nem adják az arcukat olyan perekhez, amiket akár el is bukhatnak.

No és vajon mire föl ez az egész?

A Google imázsának szerves része a „jófejkedés”. A felhasználóbarát megjelenés, a mindennap változó főoldal, a jótékonykodás, az innovációs alapok, az, hogy híresen barátságos munkahely és sok egyéb kezdeményezés, aminek még csak említésére sincs most hely, mind a cég piaci hírnevének építőeleme. A Google a barátod – épült bele felhasználók millióiba. Nem is kívánok ezzel vitatkozni, valóban az egyik legpozitívabb modell, amit az infokommunikációs szektorban láthatunk.

google-friend.gif/Forrás: duhduhders.wordpress.com/

Mindemellett a Google egy profitalapú gazdasági társaság is, amely folyamatos versenyben áll a vetélytársakkal. Az, hogy piacvezető keresőmotor és videómegosztó, továbbá, hogy a világ második legértékesebb, és amúgy is az egyik leggazdagabb cége, ne tévesszen meg senkit – győzni és uralkodni nem ugyanaz: nem elég feljutni, ott is kell tudni maradni. Meg amúgy is, nem lehet a leggazdagabbak közé kerülni úgy, ha közben feleslegesen égeted a pénzt.

Könnyen lehet persze, hogy a Googleplexben tényleg a közösséget tartják a legfontosabbnak. Az is lehet, hogy a felkínált védelem a társaság renoméjának tudatos építése, átgondolt stratégiai lépés. Legvalószínűbb, hogy a kettő egyszerre. Ám ha valaki globális összeesküvést gyanít a bejelentés mögött, a Google web-uralmi tervének piciny, alig észrevehető darabkáját, ne habozzon velünk kommentben megosztani.