A Magyar Telekom megszabadult az Origótól, hogy végre teljes mértékben a távközlésre koncentrálhasson. Az új tulajdonos a VS.hu, ami ugyan nem váratlan, de annál eget rengetőbb médiapiaci fordulat lehet. A Telekom a héten mással is a sajtófigyelem középpontjába került: megvált Ákostól is, hogy kiálljon a női egyenjogúság mellett. Hogy függ össze a két történés, és mit mond mindez az ország egyik legnagyobb multijáról?

A Magyar Telekom ma hivatalosan is megállapodott a New Wave Media Kft.-vel az Origo Zrt.-ben meglevő 100 százalékos tulajdoni részesedésének eladásáról körülbelül 13,2 millió euró (4,2 milliárd forint) értékben. A tranzakciót várhatóan 2016 első negyedévében zárják le.

Nem volt meglepő

A Magyar Telekom (MT) idén nyáron döntött az Origo.hu hírportál és a teljes portfólió (Life.hu, Freemail, LifeNetwork és OzoneNetwork tévécsatornák) eladásáról, mivel a cég az elmúlt öt év alatt négymilliárd forint deficitet hozott össze. A tulajdonos Deutsche Telekomnak Németországban is volt egy hasonló portálja, és attól is megvált, vagyis a cég inkább fő területére, a távközlési piacra koncentrálna. Az MT tendert írt ki az Origo Zrt. értékesítésére, amin több befolyásos médiacég is elindult. Miután a cég júniusban hivatalosan is bejelentette, hogy megkezdte az értékesítési folyamatot, azonnal elindultak a találgatások, hogy kik az érdeklődők.

Nem sokáig kellett várni, mire kiderült, hogy a VS.hu-t üzemeltető New Wave Production Kft. (amely Matolcsy György rokonához is köthető vállalkozás) ajánlotta a legtöbb pénzt az Origóért, miközben az is kiderült, hogy négy-ötmilliárd forintot kérnének a cégért. Az elmúlt hetekben egyre több cikk jelent meg ezzel kapcsolatban, de ezek többnyire kiszivárogtatott információkon és találgatásokon alapultak, hiszen az érintettek üzleti titokra hivatkozva nem árultak el semmit. A 444.hu szerdán már szinte tényként közölte, hogy csütörtökön a New Wave Productions és a MT illetékesei aláírják az Origo Média Zrt. eladásáról szóló szerződéseket.

 

origo.jpg

Forrás: Budapestbeacon.com

Új médiabirodalom épülhet

A legnagyobb magyar online szerkesztőség jöhet létre, ugyanis a VS.hu-nál jelenleg a szerkesztőkön túl 22 újságíró dolgozik, az Origónál több mint 50 – írja a 444.hu. A New Wave  már korábban megkezdte a terjeszkedést a médiapiacon: nemrég megvásárolták a köpönyeg.hu időjárás-előrejelző portált, és állítólag megkörnyékezték a Figyelőt kiadó MediaCity Magyarországot is.

A New Wave a Centrál Médiacsoport digitális portfólióját is meg akarta venni, de Varga Zoltán tulajdonos nem engedett. A Centrál pedig az Origóra pályázott, de abból az adás-vételből végül nem lett semmi. Ennek ellenére a Centrál is jól jöhet ki a mostani ügyletből: december elején a New Wave bejelentette, hogy 2016-tól a Centrálhoz tartozó CM Sales House Kft. értékesíti a VS.hu desktop és mobil reklámfelületeit. Elképzelhető, hogy később sajátja mellett a Centrál-csoport cége értékesítheti majd az Origo hirdetéseit is. Sőt, a 444.hu értesülései szerint az is elképzelhető, hogy a Centrál megvásárolja a New Wave-től a most hozzájuk kerülő Origo-csomag néhány elemét.

A Telekom és a kormány, a két jó barát?

Mi lesz a Magyar Telekommal most, hogy végre megszabadult az Origótól? A vállalat mostantól a távközlési fejlesztésekre koncentrálhat, amiben nagy tervei vannak, és amit a magyar kormánnyal karöltve készül kivitelezni. A Digitális Magyarország kormányzati program a teljes hazai digitális környezet fejlesztését tűzte ki célul. A kormány és a Magyar Telekom között megkötött partnerségi megállapodásnak az egyik legfontosabb célkitűzése egy országos lefedettségű, szélessávú hálózat megteremtése 2018-ra. A 68 milliárd forint keretösszegű vissza nem térítendő és a 10 milliárd forint keretösszegű visszatérítendő támogatással építenek ki nagy sebességű hálózatot a jelenleg lefedetlen területeken.

A kormány közben izmozásba kezdett, és Ákos szponzorszerződésének felmondása miatt a minisztériumok felmondják mobilos szerződéseiket a Telekomnál. A 68 milliárdos megállapodás maradt.

Beszálltak a genderőrületbe, avagy kell a reklám

Bár az Origo eladása azt sugallta, hogy innentől tényleg a távközlésen lesz a hangsúly, már biztos, hogy nem így van. A Telekom ugyanis úgy érezte, hogy véleményt kell formálnia a női egyenjogúság ügyében, ezért szerződést bontott Ákossal, aki szerint a nőknek nem dolguk ugyanannyi pénzt keresni, mint a férfiaknak. A cég közölte, hogy bár nagyra tartja az előadóművész zenei munkásságát, nem tartja összeegyeztethetőnek a kérdéses interjúban elhangzottak szellemiségét a cégcsoport hitvallásával és értékrendjével.

Egyesekben a Telekom reakciója is felháborodást váltott ki, egyrészt mert ez a szintű moralizálás így karácsony előtt jól időzített pr-fogásnak hat. Másrészt, jogosan merül fel, hogy van-e joga egy magánvállalatnak ilyen jellegű kérdésekben továbbmenni az egyszerű állásfoglalásnál és a saját álláspontját agresszívan sulykolni, mint ahogy ezzel a lépéssel tette.

Nem beszélve arról, hogy ugyanezzel az indokkal a kormánnyal kötött megállapodást is felmondhatná a cég, hiszen Kövér László vasárnapi megszólalása éppúgy sérti a nőket. Tehát a Telekom most magához édesgeti a női fogyasztókat, miközben megmarad a kormánnyal kötött, szépen gyümölcsöző partnerségi viszony is.

akos1.jpg

Forrás: Kiskegyed.hu

Mi ez a nagy moralizálás?

Kérdés, hogy a cég most milyen jogon moralizál, amikor 2014 tavaszán hidegen hagyta egy olyan szintén fontos társadalmi kérdés, mint a sajtó szabadsága, ami ráadásul házon belül felmerülő probléma volt: amikor vélhetően politikai okokból menesztették Sáling Gergőt, az Origo korábbi főszerkesztőjét, az anyavállalat úgy reagált, hogy az Origo a Magyar Telekom függetlenül működő leányvállalata, így a személyi változások egy belső átalakítás részei, amelyeket a leányvállalat belügyének tekint.

Persze a fenti kérdés költői, hiszen egy magánvállalat döntéseit sosem az erkölcs vagy a közösségi érdek, hanem saját gazdasági érdekei vezérlik. A MT az ország egyik legnagyobb cégeként óriási hatalommal bír, és nem csak gazdasági szempontól: társadalmi és politikai kérdésekre is van ráhatása. Az pedig, hogy ezt a szerepét erősíteni próbálja – még ha az Ákos ellen tett lépéssel saját márkájának népszerűsítése is a valódi cél –, igencsak vészjósló. Bár állást foglalni mindenkinek, így bármely gazdasági szereplőnek joga van, a moralizálást illene meghagyni az illetékeseknek.