2016 februárjában elárasztotta a Youtubeot és a tömegmédiát a Fine Brothers Entertainment körül kirobbant botrány. A testvérpár több mint 10 éve gyümölcsöző csatornájának elérését próbálta tovább kiterjeszteni, de csak globális méretű felháborodást sikerült kiváltani. Bár az addigi követőik több tucatjával távoztak a bejelentés után, mostanra már az egész világ hallott a Fine Brothers körüli vitáról. Ha érdekli, hogyan váltható publicitásra a jó hírnév, olvasson tovább. 

Alig néhány nap alatt hatalmas felháborodást keltett és kis híján zátonyra futott a Fine Brothers Youtube-os vállalkozása. Az online rendező és producer testvérpár, Benny Fine és Rafi Fine több mint tíz éve gyártanak videókat. Övék a Youtube egyik legnépzettebb csatornája, amely 2015 végéig több mint 14 millió követőt regisztrált. A Fine testvérek készítették el a videómegosztó első transzmédia sitcomját, a My Musicot és más sorozatokat. Hogy miként csöppenhet a gyűlöletáradat közepébe egy szórakoztató tartalmakat gyártó vállalat?

A népszerű csatorna egyik napról a másikra 250 ezer követőt vesztett, és a helyzet óráról órára romlott, miután Benny és Rafi egy videóban bejelentette, hogy React World néven levédik a reakcióvideók közzétételének jogát. Bár egyesek szerint a problémát az okozta, hogy bizonyos alkotók már évek óta gyűlölik a sikeres testvérpárost, azért közrejátszhatott, hogy Fine-ék levédték a “reakció” szót, így ezt csak akkor használhatja bárki a videójában, ha részesedést fizet nekik.

cagkuttwkaaqnep.jpg

 Forrás: pbs.twimg.com

 React World

A testvérek több díjat is besöpörtek Kids React videósorozatukkal, melyekben gyerekek reagálnak régi játékokra, trendekre, vírusvideókra, filmelőzetesekre vagy akár közéleti szereplők beszédeire. A React sorozatnak több verziója létezik, ahol tinédzserek, felnőttek, idősek vagy Youtube-felhasználók reakcióit filmesítik meg. A videó kiváló minőségű, precíz szerkesztésű anyag. A 2010 óta működő React franchise szabadalmaztatásával a hasonló stílusú, mások reakciót bemutató videók bevételéből a testvéreknek 20-30 százalékos részesedés járna, cserébe pedig segítséget nyújtanak a tartalmak előállításához és promotálásához.

Nem ártott volna PR-eseket is bevenni a buliba

Az ötven alkalmazottat foglalkoztató Fine Brothers Entertainment első bejelentése hatalmas felháborodást keltett, felforgatva a Youtube világát. A készítők ráadásul nem határozták meg egyértelműen, mik tartoznak bele az általuk védett formátumba, ami félreértésekhez vezetett.

Véleményem szerint jó PR-stratégiával mindez elkerülhető, vagy legalábbis mérsékelhető lett volna. Az új szolgáltatásuk, a React World brand létjogosultságát online kommentekre alapozza, melyeket a közvélemény igényeként is mutat be. Célszerű lett volna tényleges felmérést végezni a követőik valós reakcióinak előrejelzéséhez. Figyelmen kívül hagyták, hogy az interneten közzétett tartalmakat sokkal többen látják, mint ahányan hozzászólnak. A különbségekre persze igen hamar fény derült, nem túl kellemes végeredménnyel.

A hírnév annak az eredménye amit teszel, amit mondasz és amit mások mondanak rólad.

(Nyárády Gáborné – Szeles Péter: Public Relations I. Perfekt, 2004.)

A testvérek felhívták a figyelmet, hogy több vállalat és magánszemély hivatkozás nélkül másolta alkotásaik formátumát. Nézőiket arra buzdították, hogy ne tűrjék ezt, míg a múltban a testvérek többször lopással gyanúsítottak kisebb-nagyobb Youtube-csatornákat, köztük a Buzzfeedet vagy Ellen DeGenerest is. Előfordult már az is, hogy a szerzői jogok védelmére hivatkozva visszaéltek bizonyos lehetőségekkel: a Youtube a legnézettebb néhány csatornának egy olyan eszközt kínál, amely segítségével ők maguk is eltávolíthatják más felhasználók videóit a szerzői jogok megsértésére hivatkozva. Ezzel az eszközzel éltek vissza Fine-ék, amikor egy róluk készült paródiát távolítottak el.

 

Jó kis projekt lehetett volna

Ryan Morrison ügyvéd, játékos és Reddit-felhasználó kijelentette, hogy előterjeszti jogvitára a Fine-testvérek szabadalmi kérelmét. Elmondása szerint nem ők voltak az elsők, akik videót forgattak gyerekek vicces reakcióira alapozva. Nem sajátíthatnak ki vagy szabályozhatnak egy önálló videóműfajt. Vele ellentétben Hank Green internetes személyiség jó ötletnek tartja a projektet és úgy véli, hogy két erős Youtube-os alkotó így próbálja meg átvenni az uralmat egy műfaj felett. Bár a testvérek ígéretet tettek nézőiknek, hogy nem fogják más alkotók munkáit letiltani a Youtube-ról, a felhasználók mégis erre panaszkodnak.

Az alkotók néhány napon belül kénytelenek voltak egy újabb videót közzé tenni, amelyben elnézést kértek nézőiktől a kialakult félreértésekért, megválaszolva a leggyakoribb felmerülő kérdéseket. A jobb kommunikáció érdekében még egy emailcímet is létrehoztak a React World kapcsán felmerülő kérdések megválaszolására. Később már az egész projektet lefújták, de ez sem volt elegendő a hírnevük visszaállításához.

 

Márciusi média- kommunikációs meetup

 

Időpont: 2016. március 23.

Helyszín: Kuplung, Budapest, Király utca 46.

Mivel foglalkozik egy sportújságíró? Hogyan lesz valaki gyakornokból az olimpia közvetítője? Miből áll a sportmenedzsment és hogyan épül fel a hazai sportolók sajtómegjelenése?

Márciusi meetupunk előadói:

Mohay Bence, sportújságíró, az M4 Sport műsorvezetője

dr. Borbély Zoltán, sportjogász, a Magyar Labdarúgó Szövetség egykori sajtószóvivője és jogi igazgatója

 

Várunk mindenkit 🙂

Posted by Média 2.0 on Thursday, March 10, 2016