Hullanak az emberek Andy Vajna tévéjének új hírigazgatója körül, a Tényeknél beütött a kender és a szakma Mariana-árkát ostromolja, Dirk Gerkens pedig látványosan háttérbe szorult. Az Origo új kormányközeli tulajdonosa a kivárás után nekiesik az átalakításnak, de fél szemmel már a Figyelőre figyel. Ezenkívül egy ifjabb Simicska színre lépése és a színész Gesztesi Károly fiával erősítő ATV is szerepel az aktuális médiapiaci összefoglalónkban.

Eddig önmagát veri meg a TV2 az RTL ellen

Az Eximbank hitelével megtámogatott Vajna, miután kiütötte Simicskát, a korábban az RTL-től elküldött Dirk Gerkensszel megkezdte a csatorna stábjának tisztogatását, ami most tavasszal ért a csúcsra. A cél lenyomni az RTL Klubot és az ország első számú kereskedelmi tévéjét létrehozni, de egyelőre a zuhanás megállítása is nagy falatnak tűnik: a Tények az elmúlt két évben folyamatosan veszítette a nézőket az RTL Klub Híradóval szemben – mondjuk ebben nem segít, ha a Tények élőben kapcsolja az RTL híradóját. Hétköznap még mindig esélyük sincs megszorongatni a riválist, viszont újabban hétvégén a Kismenőkkel és A Nagy Duettel már ők a nyerők.

Bár a korai értesülések arról szóltak, hogy Gerkens szabad kezet kap a csatorna felvirágoztatásához és a saját embereit fogja helyzetbe hozni, egyre több jel utal arra, hogy személyi döntésekben háttérbe szorult, és a Vajnához közel álló Habony-féle kör szava dönt. Erre utal Halkó Gabriella kinevezése a TV2 gazdasági igazgatói pozíciójába, aki az Apropó Kft.-vel a köztévé egyik legnagyobb műsorbeszállítója. Az Apropóhoz köthető Jáksó László nagy buktája, a Marslakók című sorozat, de ők gyártják a Ridikült, és 2016-ban az Eurovízió-selejtezőjét, a Dalt is. A Magyar Narancs szerint a cég mögött Habony áll, akit Jáksóval és Halkóval még az ex-feleség Kaminsky Fanni hozott össze, valamint testvérével, Habony Máriával Jáksó és Halkó közösen vett céget még 2008-ban.

habony-e1414622606356.jpg
Habony Árpád azt mondta a NAV beidézésén, hogy Vajna kölcsöneiből él /forrás: estiujsag.hu/

First Last Days of Tények

Aztán februárban érkezett Kökény-Szalai Vivien, aki a Story főszerkesztőjéből lett a TV2 hírigazgatója, és minden a feje tetejére állt. Neki nem volt tévés tapasztalata egy pár hónapos műsorvezetésen kívül a FEM3-on, de írt botránykönyvet Zuschlag Jánosról és otthonosan mozog a Rogán-féle celebkörökben. A korábban is bulváros Tényeket aztán teljes szürreálba tolta: az irányításával indult meg Pukli István és Juhász Péter karaktergyilkossága Kunfalvi Nóra riporter kivitelezésében, ami a “Kendertermesztésből nem maradt-e albérletre”-interjúban csúcsosodott ki:


Az ominózus interjú nyers, vágatlan formában, 7:50-nél üt be a kender Kunfalvi Nóránál

A korábban a gecigate előtti Magyar Nemzetnek majd a 888.hu-nak is dolgozó Kunfalvi riportját a Magyar Újságírók Országos Szövetsége is vizsgálta (meglehetősen felemás eredménnyel), és a Corvinuson óraadóként oktatott Oknyomozó-újságírás tárgyat is inkább megszüntették, amit korábban Wisinger István – a kettő közül a magyar – Pulitzer-díjas újságíró tartott, de máig tisztázatlan körülmények között egyszer csak Kunfalvit bízták meg helyette.

Szalai ténykedése a stábon belül is feszültséget szült, valóságos lelépési hullám kezdődött a csatornánál. Egy, valószínűleg nem teljes lista azokról, akiket kirúgtak, vagy maguktól mentek, vagy közös megegyezéssel távoztak (bármit is jelentsen ez):

  • Vujity Tvrtko, akit február 26-án rúgtak ki, a Mokka műsorvezetője korábban nekiment Berki Krisztiánnak és többször is kihúzta a gyufát, mert nem értett egyet a csatorna irányával.
  • A jogászcsapat is távozott ugyanezen a napon.
  • Friderikuszról azt írták, hogy a Naplót vezetheti, erre inkább felmondott, mert cikinek érezte a Szalai-féle Tényeket – más kérdés, hogy ez sokba fájhat neki, mert a TV2 perelne az Összezárva Friderikusszal elmaradt epizódjai miatt.
  • Amin-Váczi Virág, aki számos műsor készítésében vett részt, utoljára a Mokka szerkesztését irányította.
  • Hermann Gábor, a Tények szerkesztő-riportere.
  • Kőrösi Gábor, szintén a Tényektől.
  • Kárász Róbert, a Mokka műsorvezetője 2008 óta dolgozott a csatornánál.
  • Dudás Ádám, a Tények egyik meghatározó arca, előtte több műsorban is szerkesztő-riporter, 19 év után távozott.
  • Zöldhegyi Katalin, ő vezető külpolitikai szerkesztő volt, szintén régi motoros.
  • Horváth Csaba, a Tények felelős szerkesztője, ők négyen mind április 1-jén léptek le.
  • Koltai Dóra marketingvezető pedig még korábban, a Szalai-éra előtt távozott.
  • A Tények két arca, Azurák Csaba és Várkonyi Andrea csak a műsornak mondanak búcsút, de a csatornánál maradnak. A HVG információi szerint mindketten az új Naplóban kaphatnak szerepet.

Búcsúznak /forrás: lastdaysoftenyek.tumblr.com/

Érkezők is vannak, méghozzá az első számú vetélytárstól: Gönczi Gábor a Tényeket vezetheti – de majd csak májustól –, valamint Ábel Anitát is az RTL-től csábították át. A Szulejmán sorozat elhappolásáért viszont meg kell adni a pontot szemfülességből: az RTL Klubnak ezrek könyörögtek a folytatásért, miután levette a programkínálatból, most a konkurenciánál vigasztalódhat a rajongótábor.

Csak majdnem érkezett Miki Tímea a Tények felelős szerkesztői székébe: Széles Gábor Echo TV-jének vezérigazgatója mindössze egy napig szolgált, úgy tűnik, Dirk Gerkens az utolsó utáni pillanatban megvétózta az igazolást. Helyette végül Kőhegyi Anna lesz a Tények főszerkesztője, ő már lassan egy évtizede dolgozik a csatornánál.

Andy Vajna egyébként nem állna meg a TV2-nél: ő nyerte a korábbi Roxy Rádió budapesti 96,4 MHz-es frekvenciáját, DJ FM néven a Médiatanács közlése szerint “mainstream zenével, kulturális, illetve közlekedési információkkal a 18-35 éves, minőségi szórakozásra vágyó korosztályt célozza meg”. Az indulást tavaszra ígérték, de hogy mikor, azt nem tudni, a cikk írásakor odakapcsoltam, és nem ment semmilyen adás.

De televízióban is tovább nyomulna Vajna, a Népszabadság szerint további csatornák megvételét és indítását fontolgatják, sorozatokkal és mulatós tévével bővítve a portfóliót.

Átszervez és terjeszkedik Matolcsy unokatestvére

Bár a legnagyobb felhajtás egyértelműen a TV2 háza táján volt, azért a kereskedelmi tévén túl is zajlott az élet. Az Origo például új főszerkesztőt kapott György Bence személyében, aki előtte a Faktort vezette, amit kiugrott TV2-sök alapítottak. György Pálmai L. Ákost váltja, aki korábban szintén dolgozott a TV2-nél, de most említettem utoljára a csatornát, ígérem. Ugyanakkor távozik a portáltól Szörényi Péter vezető szerkesztő, közös megegyezéssel.

Amikor 2015 év végén megvette a Vs.hu mögött is álló New Wave Media az Origót, a két portál függetlenségének megőrzéséről beszélt Száraz István ügyvezető, és bár azóta a Vs és az Origo összeolvadása újra felmerült, továbbra is elkülönülve működnek.

gyorgy_bence.jpg
György Bence még a TV2 programigazgatójaként. 2015 nyarán az Origo még úgy hozta le a Faktor.hu indulását, hogy György Bence vezetésével bővül Habony médiabirodalma. Most ő lett a főszerkesztőjük. /forrás: NAVA/

A Heti Válasz derítette ki, hogy a New Wave Mediának a jegybank által szanált, akkor még állami felügyelet alatt álló MKB Bank adott hitelt az Origo megvásárlására. Pont úgy, ahogy Vajnának a TV2-ért (jó, mostantól számít, hogy nem említem többet). A New Wave Media tulajdonosa a cseh Bawaco médiabefektető, ami Szemerey Tamáshoz köthető, aki pedig Matolcsy György jegybankelnök unokatestvére. A New Wave Media testvércége, a Vs.hu-t kiadó New Wave Productions már korábban kapott egy 500 milliós hitelt a jegybank Növekedési Hitelprogramjának keretében. De a New Wave Media lehet a befutó az eladósorba került, kis példányszámban megjelenő, de befolyásos Figyelő hetilap és a hozzá tartozó egyéb lapok esetében is, amibe beletartozik például az Interpress Magazin is.

Tavaszi nagytakarítás több lapnál is

Megújult a HVG. Az online kiadáson az új dizájn már látható, nyomtatásban az április 21-i számban debütált. Változik a hetilap szerkezete is, marad a közéleti fókusz, de hangsúlyosabb szerepet kap a tudomány, a technika és az életstílus tematikája. Letisztultabb rovatszerkezetet és hangsúlyosabb illusztrációkat ígérnek, és még olcsósították is a bevezető számot.

Megújul a 168 óra is. Miután megvette a lapot a Klubrádió tulajdonosa, a Brit Média, közös székházat és hírszerkesztőséget kapnak. Ezzel együtt búcsúzott a főszerkesztő Mester Ákos, aki 27 éve volt a lapnál, a stafétát Tóth Ákosnak adta át.

Eladó a Népszava, de húzódik a folyamat anyagi problémák miatt. A vevőjelölt a Geomédia Kft., a jelenlegi tulajdonos, egy Puch László volt MSZP-pénztárnokhoz köthető svájci cég őt látná szívesen, de érdeklődik a már említett Brit Média is. A Népszava és a Vasárnapi Hírek szerkesztőségét összevonnák, a napilap jelenne meg hétköznap és a Vasárnapi Hírek hétvégén. A két újságból átlagosan 11500 és 20000 példány fogyott az előző negyedévben.

Fizetős modellel próbálkozott (mármint nem a nap lánya rovatban) a megyei hírlapokra specializálódó Pannon Lapok Társasága: a veol.hu, a Veszprém megyei lap online hírei februárban csak a Prémium szolgáltatással voltak elérhetők, 30 napra 1490 forintot kértek, ehhez járt a napilap digitális változata és szakácskönyv is. Valószínűleg csak tesztüzem volt, mert a lapcsalád Fejér, Vas és Somogy megyei kiadására nem terjesztették ki, sőt, azóta újra ingyen elérhető a veol.hu, a nap lányaival együtt.

És amiről még érdemes tudni

  • Magyarországon is elérhető a Facebook Instant Articles nevű, azonnal betöltő cikkolvasója, az elsőként csatlakozó 24.hu főszerkesztőjével interjút is készítettünk.
  • Rászállt a Morning Show-ra a Médiatanács: februárban még a rádióműsor jövője is kérdésesnek tűnt a sorozatos szabálysértések miatt, de az NMHH végül csak 1 millióra büntette őket helytelen korhatár-besorolásért. Ugyanígy tett az Éjjel-Nappal Budapesttel is, az RTL 7,54 milliós bírságot kapott.
  • Bayer Zsolt élő betelefonálós műsorral szórakoztatja a Karc FM-en az erre fogékonyakat.
  • Gesztesi Károly fiával erősít az ATV, mindezt azután, hogy Gesztesi Károly megtért a Hit Gyülekezetébe, aminek egyébként tulajdonrésze van az ATV-ben.
  • Simicska Lajostól Széles Gáborhoz igazol Farkas Boglárka, a Hír TV volt híradósa az Echo TV híradójának főszerkesztője lett. Cserébe jön a Hír TV-hez az RTL-től Teszári Nóra.
  • Változások a köztévé sportcsatornáján az olimpia előtt: távozott az M4-től Mezei Dániel és Zelenyánszky Balázs riporter illetve Suba Kata szerkesztő, és visszatér Knézy Jenő, aki úszást fog közvetíteni.
  • Úgy néz ki, az úszósport körüli botrányok mindenkiből a legrosszabbat hozzák ki: Csapó Gábor világbajnok vízilabdázónak sikerült a Sport1 adásában egy pohárba dugott ujjal illusztrálnia, hogyan működik a nemi erőszak. Mindenki jobban járt volna, ha ezt nem teszi.
  • És végén egy frappáns lezárás: Simicska Lajos fia belép a médiapiacra! Simicska Ádám 24 évesen ügyvezető igazgató lesz a Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft.-nél.