Nagy bejelentések, egy kis szócsata a TV2 és az RTL Klub között, emészthetetlen mennyiségű programcunami néhány izgalmas és még több felejthető szakmai előadással – ez volt nagyon röviden az idei Media Hungary. Bár főleg a kapcsolatépítési lehetőség miatt volt érdemes egy helyen lenni másik kétezer média- és marketingszakemberrel, a két nap alatt az is kiderült, hogy milyen lenne a Facebook, ha kihalnának a híroldalak, és változott-e a kommentek száma azóta, hogy a 444.hu moderálja a trollokat. 

Idén 21 éves a Media Hungary, amely kétségtelenül az egyik legnagyobb hazai szakmai rendezvénnyé nőtte ki magát az elmúlt évtizedekben. Két napig egyszerre öt teremben zajlottak a szakmai programok, számos hazai és külföldi szakember adott elő a több mint kétezer résztvevőnek. A mennyiség határozottan a minőség rovására megy – csak az első nap több mint 100 előadás volt –, amiért viszont tényleg egyedülálló ez az esemény, az a szakmai kapcsolatok építése, ami részben pont az ide érkező több száz előadó miatt lehetséges. Rengeteg olyan média- és marketingszakember találkozik itt egymással, akiknek másképp aligha van lehetőségük beszélgetni egy ital mellett. Közben azért az sem teljesen igaz, hogy egyedül az esti buli és a közös italozás miatt érte meg ott lenni. Lássuk, hogy mi fontos történt még.

Nagy bejelentések

Az idei Media Hungaryn két nagy médiapiaci bejelentés is történt, amelyről a jelen lévő médiumok képviselői szinte azonnal tudósíthattak – náluk gyorsabbak csak a szerkesztőségben ülő kollégák lehettek, akik azonnal megkapták a közleményt emailben, míg a bejelentés helyszínéül szolgáló teremben nem volt wifi és valamiért a mobilnet sem igazán működött, csak a folyosón.

Na de mi volt a két hír?

  • A későbbi, de nagyobb visszhangot kiváltó fejlemény, hogy a TV2 Csoport bővíti kábeltévé-portfólióját, és hamarosan 9 új csatornát indít.
  • A másik pedig, hogy június 6-tól 150 ezer példányban elindul a Lokál nevű ingyenes napi bulvárlap (a hetilap mellé), amely a szintén közterületen terjesztett Metropol versenytársa lesz. A lap kiadója, a Modern Media Group egyébként 50 százalékban Habony Árpád tulajdona.

Az RTL és a TV2 itt is folytatta a csatározást

Az esemény további fénypontja volt, amikor az RTL Klubtól kirúgott, majd az Andy Vajna-féle TV2-höz vezérigazgatóként csatlakozó Dirk Gerkens mutatós grafikonokkal bizonygatta, hogy még mindig a TV2 a legnézettebb tévécsatorna, miközben hetek óta arról cikkezik a sajtó, hogy már hétvégente sem teljesít igazán jól. Persze vannak olyan időszakok és olyan mérések, amelyeknél igen, és itt most csak ezekről volt szó.

Néhány órával később egy másik teremben Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója tartott előadást, amelyben eredetileg tévés trendekről és sorozatokról kellett volna beszélnie, de nem tudta szó nélkül hagyni Gerkens előadását. Az előzőeknek totálisan ellentmondó grafikonokkal prezentálta, hogy márpedig az RTL Klub az ország legnézettebb csatornája. Gerkens egy másik szurkálódására is reagált, miszerint a TV2 saját műsorokkal erősít, míg az RTL Klub előszeretettel vásárol külföldi sorozatokat, mint a Dr. Csont. Kolosi azzal magyarázta a döntést, hogy a Dr. Csont és a hasonló sorozatok rengeteg nézőt vonzanak.

Kincsvadászat

Az előadáscunamiban mindenki találhatott ínyére valót: sorozatok, tévé, online média, neuromarketing, médiajog, megváltozott médiafogyasztási szokások, Soma Mamagésa, Kasza Tibi, Pál Ferenc atya és még folytathatnám. Fontos pozitívum, hogy idén is mobilalkalmazás segítette a résztvevőket abban, hogy megtalálják a kiszemelt előadásokat.

A repertoárban voltak különösen érdekes témák is, például azok, amelyek az újságírás és az online marketing aktuális dilemmáival foglalkoztak. A tartalommarketinges tematikán belül jó pár előadás és beszélgetés foglalkozott a natív hirdetésekkel, de szó volt a kommentháborúról is, és arról, hogy az olvasókat egyre inkább a Facebookról behúzó híroldalaknak meddig van még szükségük címlapra.

Akkor is kommentelünk, ha nincs trollkodás?

A kommentekkel kapcsolatban Kardos Gábor, a 444.hu-t kiadó Magyar Jeti Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy azért lett központi probléma a kommentelés, mert az online sajtóban hirtelen sokan lettünk és nagyon sokféle ember gyűlt össze ugyanazon a kommunikációs felületen. Utóbbi miatt nincsenek közös értékek, amelyek mentén kommunikálni lehet, az önjelölt és a fizetett trollokról, illetve a kommentelő botokról nem is beszélve. A 444.hu-n idén januártól technikai és manuális eszközökkel moderálják a cikkek alatti párbeszédeket, illetve normákat is rögzítettek a kommenteléssel kapcsolatban. Kardos szerint azóta egyáltalán nem esett vissza a kommentek száma, pedig sokan pont erre számítottak a szakmában. A tervek szerint a jövőben továbbfejlesztik a moderálási megoldásukat.

Lassan búcsúzhatunk a címlapoktól

A megváltozott médiafogyasztási szokások egyik példája, hogy egyre inkább a Facebookról olvassuk a híreket, így a híroldalak nyitólapja szép lassan elveszíti a szerepét. A témában megrendezett beszélgetésen több médium képviselője jelen volt – Startlap.hu, Mediawoks, GMedia, Szeretlekmagyarorszag.hu – de az indexes Szabó Zoltán elvitte a show-t. A beszélgetést vezető Baló Györgyöt azért néha szóhoz engedte jutni, de csak egy-egy kérdés erejéig.

Szabó Z. elmondta, hogy az Index címlapi forgalma még mindig 60 százalék körül van, és nem egy ember van az országban, aki úgy ellenőrzi az internetkapcsolatát, hogy megnyitja az Indexet. Ennek ellenére tény, hogy a Google és a Facebook is erősen küzd azért, hogy a legfontosabb tartalmi központtá váljon, az Instant Articles pedig – amellyel a Facebook már nem egy szimpla megosztófelület, hanem a cikkek fizikai helye lesz – egy tökéletes kezdőlépés ebbe az irányba. „Viszont a hírportálok adják a minőségi tartalmak jelentős részét, és ha minket kinyírnak, akkor csak a cicás képek maradnak a Facebookon, amiket egy idő után legfeljebb a robotok kattintanak” – tette hozzá.