Az idei évad utolsó Média 2.0 Meetupjára ismét összesereglettek a Kuplungban az érdeklődők, akiknek Gedeon Andrea, a WMMusicDistribution partnerkapcsolati és promóciós menedzsere, illetve Kovács Ákos Dadan, a Supernem és a Fish! menedzsere osztotta meg személyes tapasztalatait a hazai zeneipar működéséről, sajátosságairól és buktatóiról. Szó volt a Youtube-os pénzkereseti lehetőségekről, a nagy zenekarok működési modelljéről és a legújabb próbálkozók alapvető nehézségeiről.

A Media 2.0 Meetup nyáriszünet előtti utolsó eseményén a zenei menedzsment volt a téma. Hogyan lehet a legtöbbet kihozni egy Youtube-dalból? Mit csinál egy zeneterjesztő cég? Mi a különbség a terjesztő és a kiadó között? Ezekről volt szó szerdán este a Kuplungban, ahol Gedeon Andrea a WMMusicDistribution partnerkapcsolati és promóciós menedzsere, illetve Kovács Ákos Dadan zenei menedzser adott elő.

dsc_0547.jpg

The day the music played

Gedeon Andrea előadását a digitális zene evolúciójának bemutatásával kezdte, bemutatva a legfontosabb mérföldköveket, amelyek egyrészt teljesen átformálták a zeneipar szerkezetét, másrészt óriási kihívást jelentettek mind a zene előállítói számára, mind a forgalmazói, kiadói oldalon. Mára szép lassan eljutottunk oda, hogy hazánkban is szépen bővül a digitális zenei piac, jól mutatják ezt a WMMD statisztikái is, akiknek a Youtube bevételei 2013-2015 között 400 százalékkal növekedtek, és hasonló tendenciát mutatnak a Magyar Hanglemezkiadók Szövetsége (Mahasz) statisztikái is a digitális zenei piac egészéről: a 2012-es 308 millió forintról 2014-re 818 millióra emelkedett a forgalom, és minden jel arra mutat, hogy ez a növekedés az azóta eltelt időszakban sem torpant meg.

A jó csatornához szorgalom kell

Az előadás egyik legérdekesebb és talán a közönséget is leginkább foglalkoztató része az volt, amikor Gedeon Andrea részletesen beszélt a Youtube-csatornák működéséről, annak optimalizálási lehetőségeiről. A közönség megtudhatta, hogy mik azok az általános elvárások, amelyeknek érdemes megfelelni, ha egy sikeres Youtube-csatornát szeretnének menedzselni, illetve milyen különböző stratégiák mentén lehet eredményesnek lenni. A Youtube-csatornák optimalizálása ma gyakorlatilag a SEO egy specilás változatának felel meg.

Sok érdekességet tartalmazott még a tartalomtulajdonosi jogokkal kapcsolatos buktatókról szóló rész is: a Youtube olyan kifinomult algoritmusokkal rendelkezik, hogy egy nagymértékben módosított, átalakított videoklipről is képes felismerni az eredeti felvételt, így nem nagyon érdemes olyan tartalmakkal próbálkozni saját csatornánkon, amelynek használatához nem kaptunk engedélyt annak jogos tulajdonosától.

Ezt egy életen át kell játszani

Kovács Ákos Dadan jórészt személyes tapasztalatairól mesélt, a számos különböző zenekar menedzselésével szerzett rengeteg tapasztalatával szórakoztatta a közönséget. Ő is kitért a kilencvenes évek végén indult fájlcserélés és digitális forradalomra: az addig nyeregben lévő nagy kiadókat egészen váratlanul és felkészületlenül érte (nagyrészt az ő hibájukból, hiszen maguk sem hitték el, hogy ilyen nagy változások fognak következni).

dsc_0624.jpg

Mára egy kivételével meg is szűntek ezek a nagy kiadók, átvették a helyüket a kisebbek és a digitális piaci szereplők. Ma már az úgynevezett 360 fokos üzleti modellben dolgoznak a jó kiadók: a zenekarokkal nagyon szorosan együttműködve a menedzsmentet, szervezést, kiadást, koncertezést egyaránt közösen szervezve és a bevételeket igazságosan megosztva, rugalmas szerződésekkel próbálnak fejlődni.

Elmesélte, ahogyan elkezdett sikeressé válni egyik-másik zenekar a keze alatt úgy jöttek az újabb megkeresések fiatal, feltörekvő együttesektől, hogy dolgozzon velük is. Elmondása szerint a jó menedzsernek van víziója az adott zenekarra kapcsolatban, a továbbá az is a dolga, hogy kompletten összefogja, szervezi a zenekar életét életét és nem csak az, hogy a határidőnaplójába beírja a koncertek időpontját. Ezen kívül szerinte fontos, hogy minden zenekarban kijelölje az embert, aki az ő partnere, kapcsolata lesz, aki általában a zenekarvezető, frontember.

Az előadás végén a Cseh Tamás program lehetőségeiről beszélt, amely véleménye szerint egy jó lehetőség az induló zenekaroknak, hiszen kétmillió forint az az összeg, amellyel el lehet indulni egy tehetséges kezdő zenekarnak. Zárszóként annyit említett, hogy valószínűleg Ferrarit nem fog venni a közeljövőben, de hálás a sorsnak, hogy azt csinálhatja, amit szeret és mindenkit bíztat, aki ebbe az irányba szeretne haladni.

Köszönjük, hogy ezúttal is ennyien eljöttetek, szeptemberben találkozunk!