Pályakezdőnek lenni minden területen nehéz, hiszen az ember még nincs teljesen tisztában a munka-erőpiaci elvárásokkal. A kommunikáció mint iparág szerteágazó területeket fed le, így minimális tapasztalattal különösen nehéz kiigazodni az igényeken, amelyek ráadásul folyamatosan változnak. Milyen tudás, készség, tapasztalat jelent előnyt egy kommunikációs pozíciónál, és mennyit számít a diploma? Mit gondol ezekről például a Microsoft, a Telenor, a K&H és a Saatchi? A magyar kommunikációs szakma ismert szereplői beszélgettek az Independent Media Center (IMEC) által szervezett szerdai kerekasztalon.

Az Independent Media Center (IMEC) őszi képzéseinek szerdai oklevél-átadójára a két alapító, Csejtei Ildikó és Liptay Gabriella egy kerekasztal-beszélgetés szerveztek, ahol a magyar kommunikációs szakma szereplői vitatták meg, hogy milyen tudás és képességek jelentenek előnyt az új munkaerő kiválasztásánál. A kerekasztal résztvevői:

  • Bitter Bruno, a Next Wave Europe tulajdonosa és ügyvezetője;
  • Grosz Judit, a Microsoft Magyarország marketing és operatív igazgatója;
  • Horváth-Magyary Nóra, a K&H Csoport kommunikációs ügyvezető igazgatója;
  • Kutas István, a Telenor Magyarország vállalati kommunikációs igazgatója;
  • Vándor Ágnes, a Professional Publishing Hungary ügyvezető igazgatója;
  • Egriné Matisz Tünde, a Saatchi & Saatchi Budapest operációs vezetője;
  • Hammer Ferenc, az ELTE Média és Kommunikáció Tanszékének vezetője.

 

Mit keresnek a jelentkezőkben, fontos-e a diploma, és mennyire telített most a piac? – főleg ezekről volt szó. A résztvevők egyetértettek abban, hogy elsősorban a motiváció és a pozitív hozzáállás számít – az este folyamán visszatérő motívum volt „a csillogó szemek” kifejezés –, de többek szerint az egyetemi végzettség garantál egyfajta rendszerszintű, komplex gondolkodást, amit mindannyian fontosnak tartanak.

 

Horváth-Magyary Nóra (K&H Csoport) elmondta, nem pr-szakembert és nem is marketingest keres a csapatába, hanem olyanokat, akik mindkét területen otthonosan mozognak, tehát átlátják és magabiztosan használják a teljes kommunikációs eszköztárat. Egy pályakezdővel szemben ez persze nem elvárás, de a tág szakmai érdeklődés és a nyitottság nagyon fontos a fentiek későbbi eléréséhez.

Bitter Brunóék (Next Wave Europe) egy sajátos „hármas szabályt” alkalmaznak a kiválasztásnál: aki nem tesz fel legalább három kérdést az interjún, az kiesett, mert elvárják a proaktivitást. A másik elvárás, hogy a jelentkezőnek legyen legalább egy a céghez kapcsolódó személyes története. Az egyetemekkel kapcsolatban úgy fogalmazott, hogy ezek az intézmények sajnos kialakítanak egy erőltetett szétválasztást a kreativitás és az analitikus gondolkodás között, pedig a kommunikációs szakmában általában a kettőre együtt van szükség. Hozzátette, hogy a kommunikációs ipart is utolérte az elmúlt években egyre több ágazatban jellemző munkaerőhiány. A legjobb jelöltek ennek köszönhetően válogathatnak, illetve közülük sokan elmennek külföldre, ami tovább erősíti a versenyt a legjobbakért. Épp ezért esik manapság ilyen sok szó a munkáltatói márkaépítésről (employer branding).

Egriné Matisz Tünde (Saatchi & Saatchi Budapest) úgy látja, hogy több pozícióra egyre nehezebb megfelelő szakembert találniuk. A szűk keresztmetszet általában az affinitás a digitális környezethez és a tökéletes angol nyelvtudás, amire azért van szükség, mert a márkához kötődő digitális tartalmak fejlesztésével foglalkozó cégnél az angol a munkanyelv. Fontosnak tartja az iskolai végzettséget, ahogy azt is, hogy a fiatal jelentkezőknek legyen elképzelésük arról, hogy mit szeretnének csinálni. (A cégnél van két nyitott pozíció, részletek a poszt végén!)

Vándor Ágnes (Professional Publishing Hungary) szerint nem baj, ha az ember huszonévesen még nem látja, hogy mivel szeretne foglalkozni. Főleg azért, mert ha tudja is, úgyis össze-vissza fog kanyarogni az útja során. Úgy látja, hogy elsősorban a motiváció és az érdeklődés számít, mert az, aki kíváncsi, a legtöbb dologban talál magának valami érdekeset.

Kutas István (Telenor) is elmondta, hogy talán alapnak tűnik a lelkesedés és a pozitív attitűd, de az a helyzet, hogy ezt nem könnyű megtalálni. Hasonlóan lényegesnek tartja az intellektuális kíváncsiságot, vagyis azt, hogy az egyénnek legyen igénye a folyamatos fejlődésre. A digitális világ ismerete mára a Telenor kommunikációs pozícióban is nélkülözhetetlenné vált.

Grósz Judit (Microsoft Magyarország) azt hangsúlyozta, hogy nem is igazán a digitális tudás az, ami ma már minden cégnél elvárás a kommunikációs területeken, hanem inkább a technológiai ismeretek – az pedig folyamatosan változik, hogy mely technológiának az ismerete minősül alapkészségnek. A Microsoftnál van egy fontos szabály a toborzással kapcsolatban: olyat nem vesznek fel, akiben nem látnak még egy plusz karrierállomást, egy továbblépési lehetőséget cégen belül.

Hammer Ferenc (ELTE) is elmondta véleményét, főleg a diploma fontosságának kérdésében. Úgy gondolja, hogy a mesterszakos felvételiken is nagyon látszik, hogy ki honnan jön, és nem hiszi, hogy az élet későbbi megmérettetésein más lenne a helyzet. Hozzátette, hogy őt komolyan érdekli, hogy a szakma mit vár el a diákjaitól, ezért is támogatja az IMEC képzéseit és keres hasonló együttműködési lehetőségeket, amelyek közelebb viszik a hallgatókat a piachoz.

—————-

A Saatchi & Saatchi Budapest nyitott pozíciói (x)

Jelentkezés: info@saatchi.hu

Account executive

Excited by digital communication? Work with international clients, strategists from London & NY at our growing team at Saatchi & Saatchi Budapest.

Requirements:
– 2-4 years relevant agency experience
– Have a fluent working proficiency in English (both written and verbal)
– Higher level communication skills in English
– Knowledge of local and international ads and trends, a great enthusiasm towards the ad industry
– Have a keen interest in online communication
– Precise and humble work performance
– Process-oriented skills
– An ability to work independently
– Great problem-solving skills
– An emphatic attitude

Advantage if you have:
– Experience from a multinational ad/digital agency
– Experience in regional coordination

What we offer:
– Work in a multicultural environment, with international clients
– A competitive salary
– A professional challenge

Digital project manager

Saatchi & Saatchi is looking for a new member who understands digital platforms and is enthusiastic about working on global projects.

Requirements:
– Min. 3 years’ experience in digital project management
– Have a keen interest in Digital Marketing and Digital Media
– Fluent working proficiency in English
– Be self-motivated, optimistic and curious about all things “online”
– Capability to manage several projects at the same time
– Precise and humble work performance
– Process-oriented skills
– Ability to work independently
– Great problem-solving skills
– Excellent communication and interpersonal skills
– Ongoing attention to detail and quality

Advantage if you have:
– Agency experience
– Experience in international coordination

What we offer:
– Work in a multicultural environment, with international clients
– A competitive salary
– Professional challenge