A TV2 az elmúlt egy évben nem tudott jelentősen javítani nézettségi számain, sőt, minimálisan esett a nézettsége, de cégcsoport által üzemeltetett más csatornákkal együtt már javítani tudta helyzetét, és úgy tűnik, lassan felzárkózik a rivális RTL cégcsoporthoz. A köztévé hírműsorai – az M1  hírcsatornává alakítása ellenére  –  továbbra sem érik el a “kritikus tömeget”. Hol áll a TV2  és az RTL csoport a nézettségi versenyben? Mennyire tudja tartani a tempót a közmédia? A televíziós színtér elmúlt egy évének elemzése következik.

A televíziós reklámbevételek még mindig nőnek

A televíziós reklámbevételek a legutóbbi összesített adatok szerint is folyamatosan nőttek: 2013-ban 45,6 milliárd, 2014-ben 50 milliárd, 2015-ben 51,6  milliárd bevétellel számolhatott a televíziós szegmens a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) adatai szerint. A televíziós reklámpiac évek óta megbízhatóan az összes reklámköltés negyedét teszi ki.

Azonban 2016-ra vonatkozóan érvényes reklámbevételi adatokat nem lehet megállapítani a TV2 csoport titkolózásának köszönhetően: a korábbi gyakorlattal ellentétben 2017 év elején a TV2 médiacsoport nem küldte el a nettó reklámbevételre vonatkozó számadatait az MRSZ-nek, ezért a televíziós reklámpiac teljes összegére nézve jelenleg nem lehet irányadót mondani. A piaci változásokból, valamint a nézettségi adatokból azonban kirajzolódik a jelenlegi magyar televíziós piac képe.

rtltv2.jpg

Forrás: nagydontes.blog.hu

Tovább szegmentálódik a piac

A hagyományosan piacvezető szereplő a televíziós szegmensben az RTL csoport (Magyar RTL Televízió Rt, CLT-UFA SA), amely az RTL KLUB mellett az RTL2, RTL+, Muzsika TV, Cool TV, Film+, Film+2, Sorozat+ elnevezésű csatornákat üzemelteti, magyar és luxemburgi regisztráció mellett.

A TV2 Médiacsoport a klasszikus TV2, és 2012-ben elindított SuperTv2 mellett még további kilenc csatornát üzemeltet magyar brit hatósági engedély alapján: Izaura TV, Mozi +, Prime, FEM3, Zenebutik, Spíler TV, Humor +, Kiwi és Chilli néven.

Vagyis láthatjuk, hogy jelenleg a TV2 csoportnak épp kettővel több csatornája van, mint a nagy rivális RTL-nek, viszont önmagában ez a tény nem biztos, hogy elég a piaci térnyeréshez.

További jelentős piaci szereplőnek számít az AMC Network 11 magyarországi csatornával, mint például a Spektrum, TV Paprika, és további 9 Csehországban regisztrált csatornájával (legismertebb ezek közül a Megamax vagy a JimJam).

A közmédia jelenleg 7 csatornával képviselteti magát a televíziós kínálatban.

Szintén jelentős érdekeltséggel bír Magyarországon a Viacom csoport 6 csatornával (mint például a Comedy Central, Nickelodeon, Viva), és az AXN Group 5 csatornával (pl. Viasat 3, Viasat6).

Jelentékeny részesedéssel bír még az HBO Europe 5 magyar nyelvű csatornájával, valamint a Centrál Médiacsoport (korábban SANOMA Zrt.) által üzemeltetett Story4, Story5, Galaxy csatornákkal.

Jelentős változások az elmúlt évben

Andy Vajna 2016. január 3-án jelentette be, hogy lezárult a TV2 megvásárlása, valamint, hogy a csatorna ügyvezető igazgatójává az RTL Klub korábbi vezetőjét, Dirk Gerkenst nevezi ki. Érdemes elemezni a az azóta eltelt időszakot abból a szempontból, hogy a szakmai változások és a pénzügyi befektetések hatására (a 2015. évet a TV2 csoport ötmilliárdos veszteséggel zárta) a TV2 milyen piaci pozíciót foglalt el 2016 elején, és hol áll napjainkban. Szintén érdekes folyamat a közmédia közelmúltban történt átalakítása, és az M1 hírcsatornává fejlesztése. Ezért az alábbiakban főként a 2016 január óta eltelt egy és negyedév eseményeit, trendjeit, beruházásait elemezve az alábbiak emelhetők ki.

 RTL-TV2 háború

  1. A nézettségi számok a piacvezető csatornák tekintetében jelentősen nem változtak, a jelentős átalakítások ellenére a TV2 a teljes lakosság körében mindössze fél százalékkal tudta emelni a korábbi nézettségi adatait.

 

2016 első napjaiban (2015 december 28 – 2016. január 3-i hét adatai alapján) az RTL Klub 12,5 százalék, az TV2 9,6 százalékos napi átlagos nézettséget, míg az átalakuló köztévé akkor legnézettebb csatornája, az M1 3,4 százalékos napi nézettséget ért el a teljes (4+) lakosság körében.

Ehhez képest a  2017. 14. heti adatok tanúsága szerint sok minden nem változott: az RTL Klub átlagos napi nézettségi részesedése továbbra is 12,5 százalék, míg a TV2 nézettsége enyhén növekedett 10,1 százalékra, a legnézettebb közmédia csatorna pedig jelenleg a Duna TV 5,5 százalékos nézettséggel.

 

kep1.png 

  1. Ha a kereskedelmi televíziók számára hagyományos, 18-49-es korosztályban mérjük össze a két versenytárs, a TV2 és az RTL Klub küzdelmét, a TV2 fokozatos lecsúszása az elmúlt egy évben is folytatódni látszik.

 

Tavaly áprilisban a TV2 még csak 4 százalékponttal maradt el a rivális RTL Klub csatornától, idén áprilisban már 5 százalékpontra növekedett a hátránya. (Az RTL Klub 2016 áprilisában, a 14. héten 13,6 százalék, idén áprilisban 12,8 százalék SHR részesedést ért el, a TV2 ugyanebben az időszakban 9,2, illetőleg 7,8 százalékot.)

 

kep2.png 

  1. A TV2 az elmúlt évben jelentősen növelte a cégcsoporthoz tartozó csatornái számát, ezzel párhuzamosan a cégcsoport szinten elért nézettsége is növekedett a tavalyi adatokhoz képest, így piaci hátrányán valamelyest csökkenteni tudott.

 

Az RTL csoport 2016. 14. hetében 29,6 százalékos összesített nézettségi arányt ért el, idén áprilisban 26,6 százalékot. Ezzel párhuzamosan, míg a TV2 csatornái tavaly áprilisban 15,9 százalékot, addig idén a 14. héten már 18,2 százalékos nézettségi részesedésre tudta javítani cégcsoport-szintű teljesítményét.

 

kep3.png 

Mi a helyzet az esti hírműsorokkal? 

  1. Az esti hírműsorok tekintetében továbbra is a legnézettebb az RTL Klub Híradója. A nézők száma azonban fogy, egyre kevesebben nézik a vezető csatornák esti hírműsorait, a köztévé esti hírműsorát pedig továbbra is kevesen nézik.

 

2016 első hetében a teljes lakosság körében az esti főműsoridős híradók versenyét az RTL Klub nyerte 25,2 százalékkal, őt követi a TV2 Tények 19,8 százalékos nézettséggel. 2016. 14. hetében az RTL esti hírműsora 22,8 százalékos maximális nézettséget ért el, míg a Tények 21,7 százalékot.

2016 14. hetében mért adatok szerint a híradók tekintetében az RTL Klub Híradója még mindig piacvezető a maga 25,5 százalékával, a TV2 Tények pedig a korábbihoz képest kicsivel gyengébben, 20,6 százalékon teljesít.
Azaz továbbra is elmondható, hogy a televíziót néző lakosság közel fele a két vezető kereskedelmi csatorna híreiből tájékozódik.

 Az arányok mellett azonban lényeges a konkrét nézőszám is, hogy hány főt értek el ezek a műsorok. Az abszolút számokat nézve azt láthatjuk, hogy a 2017. áprilisi 3-9. közötti héten az RTL Klub legnézettebb Híradóját 820.000 fő nézte, míg a  TV2 Tények műsorát pedig 677.000 fő.

Ezek a számok azonban már csökkenést mutatnak a 2015. év 14. heti adatokhoz képest (RTL Híradó 944.000 fő, TV2 Tények 866.000 fő), és  a  2016. évi azonos, áprilisi eleji időszakához képest is  kisebbfajta visszaesés tapasztalható a nézők számában (RTL Klub Híradó 864.000 fő, TV2 Tények 692.000 fő).

 A fenti számokkal összehasonlítva az M1 fél nyolcas Híradója 2016 áprilisában mindössze 137.000 embert ért el az MTVA által közölt adatok szerint. Szintén az MTVA által közzétett 2017. januári-februári adatok alapján a fél nyolcas Híradó nézettsége (teljes lakosság körében) átlagosan 3,7% volt, ami 165.000 nézőt jelent.[1] (A közmédia tekintetében sajnos bővebb vagy frissebb adatok nem kerültek nyilvánosságra, így csak korlátozott körben tudunk összehasonlításokat végezni. Az ATV, Hír TV nem hozta nyilvánosságra nézettségi számait.)

 kep4.png

 A  nyilvánosságra hozott adatok fényében tehát az szűrhető le, hogy a piaci részesedéseket tekintve az elmúlt bő egy évben nagy változások nem figyelhetők meg a televíziós piacon. Az új csatornák révén azonban a TV2 csoport kis mértékben javítani tudta a nézettségi pozícióit.

A felhasznált adatok forrása: Nielsen Közönségmérés Kft, M-RTL, MTVA. Az elemzés kizárólag már nyilvánosságra hozott, jelenleg is elérhető adatok felhasználásával készült.

[1] http://www.mtva.hu/2017/03/20/keteves-magyarorszag-vezeto-hirtelevizioja-az-m1-aktualis/