Általában csak a rosszat halljuk a közösségi médiáról és káros hatásairól. Tessék, most itt van, hogy miért jó. Az alaszkai Juneauban a FEMA (Federal Emergency Management Agency) nevű katasztrófahelyzetek kezelésére szakosodott ügynökség értekezletet tartott arról, hogy miként lehetne a közösségi médiát hatékonyan bevonni a kríziselhárításba.  A FEMA másik oldalról közelített a közösségi oldalakhoz: nem chatelni és ismerősöket keresni akarnak, hanem vészhelyzeteket megoldani. A tervet a juneaui konferencián terjesztették elő, amelyen a rendőrség, a tűzoltóság és számos más ügynökség is részt vett.

Információdömping

Mindenki tapasztalja, hogy az olyan oldalakon, mint a Facebook, hatalmas mennyiségű információ fordul meg és hihetetlen sebességgel terjed: elég csak arra gondolni, hogy a közösségi oldalon a Superbowlnak csaknem élő közvetítését látjuk, a pontszerzés után néhány másodperccel már biztosan megjelenik a hírfolyamban is különböző minősítésekkel. A Facebookon bárki lehet sportriporter, de ugyanígy bárki lehet az életbe vágó információ közvetítője is. Ezt a rugalmasságot és a közösségi oldalakon való hírterjedés sajátosságait próbálja most kiaknázni a FEMA: kurzusukon a résztvevőket arra tanították, hogyan használható a közösségi média kríziskommunikációs eszközként.

Az ügynökség szerint a közeg alkalmas lenne többek között a menekülési útvonalak és a menedékhelyek terjesztésére, de folyamatos jelentést is biztosítanának az aktuális helyzetről rajta keresztül. Nem is tűnik abszurdnak az elképzelés, pláne ha a március 15-i havazásra gondolunk. A vezető rádiók és hírportálok szerkesztőségei inkább szundítottak egyet a katasztrófahelyzetben, miközben az utakon rekedtek főként a Facebook segítségével jutottak az életmentő információkhoz. Ha az, ami akkor a Facebookon önszerveződő módon történt most elkezd tudatosan és módszeresen működni, akkor a tavalyi hóhelyzethez hasonló esetek kézben tarthatóvá válnának.

Ideje a hasznunkra fordítani

A fiatalok körében különösképp meghatározó, de már az idősebb korosztályok is egyre inkább a különböző közösségi portálokon keresztül informálódnak, legyen szó a család és barátok hogylétéről, vagy a világ eseményeiről. Támadhatjuk a Facebookot és társait, hogy tönkreteszi a kapcsolatainkat, hogy teret ad az online bántalmazásnak, hogy a rajta nevelkedett tinik nonverbális kommunikációja visszamarad. Viszont észre kell venni, hogy az, ami a hátránya – ti. naphosszat rajta lógunk –  egyben sokkal hatékonyabb kommunikációra ad lehetőséget. Arról már nem is beszélve, hogy nincs más olyan médium, ahol emberek millió érhetőek el egyszerre, ráadásul ennyire egyszerűen.

couch title.jpg

Ez az új program csak egy darabja a FEMA katasztrófekezelő tevékenységének, de kétségtelen, hogy sikerült a legkorszerűbb megoldás felé nyúlniuk. A tervezet valójában a kommunikáció fontosságára épít. Mint katasztrófahelyzetek kezelésére szakosodott ügynökség, a FEMA nyilvánvalóan tisztában van a nyílt tájékoztatás jelentőségével a veszélyhelyzetekben. A tudatlanság fokozza a pánikot, a pánikoló embertömeg pedig egymásban is kárt tesz. Ezt a West Balkán tragédia óta mindenkinek meg kellett (volna) tanulni hazánkban is.

A FEMA ahelyett, hogy a káros hatásain kesergett volna, mert nyitni a kommunikáció új színterei felé, és úgy tűnik jó úton halad. A vészhelyzetekben a közösségi média által lehetővé tett valósidejű és folyamatos tájékoztatás pedig valószínűleg nagyobb segítség lesz, mint a Belügyminisztérium SMS-e.

Fotó: 1