Rablóból lesz a legjobb pandúr, tartja a mondás, és ha a hasonlat nem is áll meg teljesen, minden bizonnyal sok előnye van annak, ha egy újságíróból pr-os, vállalati kommunikációs szakember lesz. Az erősödő trend mögött azonban újabban a márkák és cégek minőségi márkázott tartalom iránti növekvő igénye áll.

Nancy Blairt, az USA Today technológiai rovatának szerkesztőjét leigazolta tartalommarketingesnek az AccessPR. Ez a gyakorlat nem új, eddig is számtalan cég, pr- vagy kommunikációs ügynökség igazolt le újságírókat, hiszen számos olyan tulajdonsággal rendelkeznek, amelyek a másik oldalon is értéknek számítanak. A szakterület ismerete, a szerkesztői tapasztalat és történetmesélés képessége mellett nem utolsó szempont az sem, hogy hozzá vannak szokva a rövid határidőkhöz. A profi, elkötelezett, szenvedélyes újságírók számára elengedhetetlen kulcskompetenciák közül a legfontosabbak, mint a folyamatos újdonságkeresés, a naprakész szakmai tudás igénye, vagy az hatodik érzék, amely mind a botrányok, mind a nagy pr-dobások előrejelzésére alkalmas, jó szolgálatot tehetnek a vállalatoknak.

Bekerülni a hírekbe

A közelmúltig azonban a legfontosabb szempont az volt, hogy pr-osként alkalmazott újságíró tudott újságíró fejjel gondolkodni, tudta, hogyan lehet átütni a szerkesztő ingerküszöbét és tudta, hogyan lehet az információból hírt csinálni. Ha teszem azt, a Lego megnyitja az új üzemcsarnokát, az nem hír. Ha a megnyitóra eljön a Lego csoport ügyvezető alelnöke, ahol a miniszterelnökkel együtt vágják át a szalagot, azzal már be lehet kerülni az esti híradóba. A pr-osok és az újságírók közötti ellentét egészen szórakoztató beszólogatásokat szokott eredményezni, a köztük lévő cicaharcban igazságot tenni annyi esély van, mint a magyar válogatottnak megnyerni a 2018-as Foci VB-t, éppen ezért felbecsülhetetlen érték a vállalatok számára egy olyan szakember, aki beszél újságírónyelven és nagyon jó kapcsolatai vannak a másik oldalon.

lego.jpg

A tartalom a király

Az utóbbi években azonban már új szempont is szerepet játszik a cégek és PR ügynökségek azon gyakorlatában, hogy újságírókat vesznek fel kommunikációs szakembernek. A kommunikációs eszköztár bővülése, az eszközök egyre kifinomultabb volta olyan kommunikációs megoldások megszületését tette szükségessé, mint a márkázott tartalmak, ahol a márkák a számukra és az olvasó, a célközönség számára is releváns szakmai tartalom környezetében tudnak megjelenni és elmondani üzeneteiket a téma iránt fogékony reménybeli vásárlóknak és fogyasztóknak.

Kicsit konkrétabban: Mondjuk a Toyota számára fontos, megkülönböztetésre lehetőséget adó mondanivaló, hogy a hibrid technológiák területén élenjáró, ezért az autós szaklapokban, internetes szakportálokon megpróbál az ilyen témájú rovatok, cikkek környezetében megjelenni. Erre azonban csak korlátozottan van lehetősége, a nagy olvasottságú médiumok törvényi kötelezettségből és az újságírói etika miatt is igyekeznek szigorúan fenntartani az állam és az egyház, azaz a kereskedelmi és a szerkesztőségi tartalom szétválasztását és megkülönböztethetőségét. A hirdető megpróbál tehát maga tartalmakat előállítani, amiknek a tematikája teljes mértékben illeszkedik ahhoz, amit el akar mondani és emellett nagyobb szabadságot élvez a saját üzeneteinek megjelenítése terén. Az újságírói tapasztalattal rendelkező pr-osokra és kommunikációs szakemberekre azért van szükség, hogy ezek az előállított tartalmak újságcikk-szerűen szerkesztettek, olvasmányosak, érdekesek  esetenként bulvárosak  is legyenek a célközönségnek.

Mindig van mit tanulni

A vállalatoknál dolgozó pr-osok írástudománya sok esetben kimerül a sajtóközlemények bepötyögésében, ezért is értékesek az írástudomány terén nagyobb gyakorlattal rendelkező tollforgatók a cégek számára, de az újságíróknak is van mit tanulniuk, amikor átkerülnek a másik oldalra. Azt ugyan tudják, hogyan működik egy szerkesztőség, de újságíróként jó esetben az adott médium mint gazdasági társaság működésének üzleti vetületével nem kell foglalkozniuk, üzleti szempontokat nem kell figyelembe venniük. Az általuk behozott új szemlélet viszont jó irányba formálhatja a kommunikációs csapatot, sőt akár az egész vállalati kultúrát.

Kép 1