Tegnap robbant a hír, hogy a Vodafone felfüggeszti hirdetéseit a TV2-n. Aztán később azt is hozzátették, hogy majd csak néhány hónap múlva, ha addig nem sikerül megegyezni. Lényegében tehát semmilyen kötelezettséget nem vállaltak, mégis sikerült elérniük, hogy a tegnapi nap róluk szóljon.

A csatornán futó vállalhatatlan valóságshowban, Éden Hotelben nem a botrányt kirobbantó, teljes egészében 40 perces jelenet volt az első, ahol nőkkel szembeni verbális és gyakran fizikai zaklatás is történt. (Erre jól rámutat a 444.hu által készített összeválogatott videó is.) Nem kell ahhoz sem pszichológusnak sem genderszakértőnek lenni, hogy a jelenetek láttán elismerjük, nem elfogadható, ami a képernyőn történik. Tegnapi publicisztikájában Román Balázs, a Kreatív főszerkesztője így fogalmaz:

“Szörnyű rossz lehetett abban az ágyban feküdni és szörnyű volt nézni is. Szomorúságfraktál. Egy ostoba agresszív fiú és a kiszolgáltatott lány küzdelme egy gyenge műsorban, amit józan meggyőződés nélküli, legjobb indulattal is egyszerű szerkesztők készítenek, és amit a tévétársaság érdekes tartalomnak gondol. Annyira, hogy hónapokkal az esemény után vélhetően a sokadik dolgozói szem sem rökönyödik meg, senki nem szól, hogy ez rázós, hanem az egész adásba megy.”

 

Tegnap aztán a Vodafone megjelentetett egy terjedelmes közleményt, amelyben leírják, hogy a műsor jellege és a csatorna viselkedése miatt nem kívánnak további hirdetésekeg megjelentetni a TV2-n. A közlemény tartalmával egyébként maximálisan egyet lehet érteni, most ezen cikkhez kapcsolódó részt idézzük belőle:

“Ezért, mint az egyik legnagyobb magyarországi hirdető kijelenti, hogy a TV2-n új kampányt nem indít, a jelenleg tervezett kampányai előkészítését pedig felfüggeszti mindaddig, amíg a csatorna által ígért, az üggyel kapcsolatos belső vizsgálatának eredményét transzparens módon nyilvánosságra nem hozza, és világos állásfoglalásban nem garantálja, hogy a jövőben műsoraiban a női jogokat maximális tiszteletben tartja és tartatja, valamint mindent megtesz az ezzel kapcsolatos törvények és etikai normák betartása és betartatása érdekében.”

 

A fenti mondatot nagyon könnyen lehet úgy érteni, hogy a TV2-n már mától nem fut egyetlen Vodefone hirdetés sem, amiről természetesen szó sincs, mint ahogyan azt később Baráth Péter, a Vodafone márkakommunikációs igazgatója a Kreatív Online kérdésére elmondta:

“A hirdetések 2-3 hónapra előre vannak lekötve, ezeket nem érinti a bejelentés, viszont a tervezés alatt álló kampányok esetében a TV2 kikerült a médiatervből, leállították az előkészítést is, tehát a Vodafone – ha addig a TV2-nek esetleg nem sikerülne megegyezni a céggel – praktikusan az év második felétől nem vásárolna reklámidőt a csatornán.”

 

Magyarul bejelentették tiltakozásukat, viszont az hogy nem hirdetnek náluk többet gyakorlatilag nem igaz: 2-3 hónap múlva már bőven véget ér az Éden Hotel című borzalom a csatornán és minden bizonnyal kínosan fognak rá ügyelni, hogy hasonló jelenetek ne kerüljenek adásba, ilyen jellegű botrányokba ne keveredjenek. Így a Vodafone továbbra is maradhat lelkes hirdető. Minden szempontból zseniális volt a Vodafone kommunikációja: készítettek egy szimpatikus állásfoglalást, hoztak egy a TV2 kivételével mindenki számára pozitív üzenetet tartalmazó döntést ráadásul úgy, hogy ezzel semmilyen rizikót nem vállaltak. Bár az első üzenet könnyen félreértelmezhető volt, és nem tudni, hogy akik ma látják a Vodefone szpotokat a tévék képernyőjén vajon mit fognak gondolni, valószínűleg ezt mérlegelték előre a szolgáltatónál. Ne legyenek kétségeink, hogy a Vodafone ezt az egész ügyet leginkjább saját imidzsének fejlesztésére használta, de mindezzel együtt örömteli volna, ha nem a ők lettek volna az egyedüli hirdető cég, amelyek (ha csak közleményben is) de ilyen élesen elhatárolódnak a képernyőn történtektől. Talán ez is kicsit hozzásegítene ahhoz, hogy a társadalom hozzáállása a kérdéshez ne legyen annyira siralmas, mint ahogyan azt a botrány kirobbanását követően látni lehetett a kommentekben. Túlnyomó többség az áldozatot hibáztatta, vagy ha nem is hibáztatta simán átsiklott a történtek felett és egyáltalán nem tartotta problémásnak.

Vodafone a nők biztonságáért program

A teljesség kedvéért mindenképpen érdemes hozzátenni, hogy a Vodafone-nak van egy CSR programja a nők biztonságáért, amelyet a NANE (Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen) Egyesülettel összefogva hoztak létre. Tóth Györgyi a NANE képviselője blogunknak elmondta, hogy bár a rendőrséggel való együttműködés nem zökkenőmentes, a program jelenleg is fut és fontos tanulságokat sikerült levonni az évek során. A projekt egy új mobiltechnológiai fejlesztés segítségével kívánja elősegíteni a nők elleni erőszak visszaszorítását egy olyan átalakított készülékkel, amelynek segítségével gyorstárcsázó funkcióval elérhető egy diszpécserközpont, amely a szükséges információkat begyűjti és továbbítja a rendőrségnek, hogy intézkedhessenek az adott ügyben és helyszínen.

eden-hotel-szereplok.jpg

A TV2 vétkesnek találta magát

A TV2 közben lefolytatott egy belső vizsgálatot, amelyben elismerik, hogy hibázott a műsor készítésével, műsorba kerülő adások vágásával foglalkozó cég, valamint a TV2 kreatív csapata is, amikor engedték adásba kerülni a kifogásolt epizódot. Elnézést kérnek, és mérlegelik azt is, hogy a jövőben készítsenek hasonló jellegű valóságshowt. Az első pökhendi és vállalhatatlan reakciók ismeretében sajnos ezzel kicsit elkéstek.