Az élet múlandó, ám az internetnek hála örökké jelen leszünk a kibertérben. A Mashable a Twitteren állítanaméltó emléket a párizsi terrortámadás áldozatainak. Valóban méltó emlék vagy inkább az áldozatok emlékének megsértése?

A november 13-án történt párizsi terrortámadás nemcsak az egész világot rázta meg, de érthetően a teljes médiát is lázban tartotta. Minden felületen ez lett a vezető hír, verseny volt, hogy minél aktuálisabb fejleményekkel tudjon előállni az adott médium. Ezért volt egyedi a Mashable elgondolása, miszerint a Twitteren keresztül, jóval személyesebben állítanak emléket az azonosított áldozatoknak.

Az egyszerűségében rejlik az ötlet varázsa “- mondta Brian Ries a Mashable szerkesztője, az ötlet megálmodója. „A kezdeményezés lényege, hogy képes megragadni csupán egyetlen tweetben egy egész életet. Bár az áldozatok életét részleteiben nem képes bemutatni, mégis elképesztő, hogy 140 karakter mennyire kifejező lehet.”

Ries és Amanda Wills, a Mashable helyettes vezető szerkesztője dolgozta ki a koncepciót. Az eredeti ötlet az volt, hogy az áldozatok fényképeit és adatait a Mashable saját fiókján osztja meg, de úgy döntöttek, hogy ez túlzottan direkt, csökkentené az ötlet értékét, mivel túlságosan marketing-szagú megoldás lenne. Ehelyett úgy határoztak, hogy egy önálló Twitter fiókot hoznak létre @ParisVictim néven.

Emlékül

Minden tweet tartalmazza az adott áldozat nevét, korát, az országot ahonnan származott és az életük néhány részletével együtt egy fotót. Az összes tweet-nél használják a (hashtag) #enmémoire-t, ami franciául azt jelenti, hogy emlékéül. Wills elmondta, hogy szerették volna, hogy ezek a posztok csak az áldozatokról szóljanak, magukat a külön fiókkal élesen le akarják határolni a kezdeményezésről, mivel nem akarnak előnyt kovácsolni a tragédiából.

Az első poszt kirakása hétfő délután történt, és keddre már több, mint 20 000 követője volt az oldalnak. Az áldozatok Twitteren lévő adatai az áldozatokról szóló Mashable történethez kötődik: habár az ötlet egyszerű, a megvalósítása igen bonyolult volt a Twitter és a tárgy természete miatt is. A Mashable egy Google táblázatot készített minden áldozat nevével és információval, amit tudnak róluk, majd a cég munkatársai összegyűjtöttek minden adatot a social media felületekről és az áldozatok hozzátartozóink nyilatkozataiból, a francia és angol nyelvű média megjelenésekkel együtt, hogy ezek a tweetek többről szóljanak, mint hogy ki és hogyan halt meg. A szigorú karakterkorlátozások  valamint, hogy a tweeteket nem lehet szerkezteni további nehézségeket okoznak.

Összeségében a Twitter felhasználók jól fogadták a fiókot, bár olyanok is akadnak, akik nyomasztónak és megrendítőnek találják a kezdeményezést. Jim Roberts a Mashable vezető szerkesztője azt mondta azért döntött úgy, hogy a párizsi támadások áldozatait ezen a módon mutatja be, mert „egyértelműen ez volt az pillanat, ami az emberek figyelmét a terrorizmusra irányította, illetve arra, hogy a robbantásoknak milyen hatása van a civil lakosságra.” A Mashable tervei szerint addig frissíti a fiókot, amíg az összes áldozatot nem azonosítják, hogy utána a tragédia emlékéül maradjon.

Etikai problémák

A gesztus segítséget adhat mindazoknak, akik e tragédiát feldolgozni kívánják, de felmerül az emberben a kérdés, hogyha ő lenne az egyik áldozat, szeretné-e, hogy felkerüljön az élettörténete egy olyan online felületre, ami az idők végezetéig megmarad? A digitális hagyaték kérdése mellett az is etikai problémákat vethet fel, hogy a tragédiában elesettek emléke egy magáncég PR tevékenységét (is) szolgálja. A média témastruktúráló funkciójáról nem is szólva: az ISIS többi áldozatáról ki és hogyan fog megemlékezni? Kíváncsian várjuk, hogy azokról a dolgozó és gyereket nevelő szíriai anyákról, akiket szintén fejbe lőttek, mikor fog Twitter fiókot készíteni a Mashable!

 

 

A gasztronómia és a kommunikáció találkozik – Média 2.0 meetup decemberben!

A kommunikációszakosok sokszor nem tudják, mire lesz jó, amit tanulnak. A szakma egyelőre nem igazán segít a választásban egyetem után. Mi szeretnénk. Találkozó kommunikációszakosoknak, pr-osoknak, médiásoknak, marketingeseknek, egyetemistáknak, szakmabelieknek és érdeklődőknek. Egy sör mellett.

Előadóink:

Bart Dániel, az Élesztő tulajdonosa és Balázs Gábor, az Élesztő marketingese Kézművessör-marketing és sörforradalom címmel tartanak előadást.

Jancsa János, a Burger Blog szerzője, a Street Kitchen gasztromagazin videobloggere Burgerkommunikáció nullától külföldig címmel ad elő.

Időpont: 2015. december 2.

A helyszín: Közgárden – Budapest, Ráday u. 43-45.

A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött, itt kell regisztrálni.