Nagy érdeklődés mellett zajlott a jubileumi tizedik Media 2.0 Meetup a csordultig telt Kuplungban, ahol Radóczy Katalin, az AMC Networks International Central Europe programigazgatója tartott előadást a hazai sorozatpiac egyediségéről és egyes sorozatok brandingjének felépítéséről.

Radóczy Katalin az előadás első néhány percben bemutatta az AMC csatorna történetét – annak idején American Movie Classics néven indult – jelenlegi pozícióit az Egyesült Államok piacán és a világban. Ezt követően nagy hangsúly fektetett a csatornán futó legismertebb sorozatok, leginkább a Breaking Bad és a Fear the Walking Dead meghonosításának mikéntjére, bár túl sok konkrétumot nem kaptunk, látványos videóbejátszásokat bőven élvezhetett a közönség.

10270294_962295490505862_7241022422004974900_n.jpg

Barátok közt nézők és torrentezők

Az előadás egyik legjobb pillanata egy piackutatással kapcsolatos közönségi kérdés után következett:  mivel az AMC munkatársai szép számmal képviselték magukat az előadáson, a közönség soraiban ott volt a piackutató részleg felelőse is, aki nem volt rest a hirtelen jövő felkérésnek eleget tenni és válaszolni. A kérdés elsősorban a hazai sorozatnézők igényeinek, attitűdjeinek feltérképezésére és célcsoportszegmentációra vonatkozott. A részben nézettségi adatokon, részben adhoc módon elvégzett kutatások eredménye alapján kiderült, hogy három részre lehet osztani a hazai sorozatnéző közeget:

  • egy meglehetősen nagy réteg az országos televíziókon sorozatot fogyasztó, jellemzően idősebb korosztály (pl. a Barátok Közt nézők),
  • egy jóval szűkebb, elkötelezett sorozatnéző, akik például a Viasaton és az AXN-en is követik rendszeresen a sorozatokat,
  • egy óriási, nagyjából 2,1 millió főt számláló aktív torrentező közeg, leginkább a netről töltik le a nézni kívánt sorozatokat.

Lineáris versus on demand

Ezt követően adta magát a lineáris csatornák versus on demand szolgáltatások közötti viszony megvizsgálása. Radóczy Katalin a hazai piacon egyelőre nem tart attól, hogy az Egyesült Államokhoz hasonlóan a Netflix igazi vetélytársa lehetne a hagyományos csatornáknak. Ezt azzal indokolta, hogy utóbbin még nagyon kevés a lokalizált tartalom, a szinkron és a felirat, ráadásul a tengerentúli kínálathoz képest csak a töredéke elérhető egyelőre a hazai felhasználóknak, ráadásul valamivel drágábban. Az a tendencia viszont remekül látszik, hogy mindenki igyekszik saját gyártású, csak a saját csatornáján látható műsorokkal, sorozatokkal készülni, jelenleg ebben látják a nézők megtartásának lehetőségét a legnagyobb csatornák és on demand szolgáltatók egyaránt.

Az előadás végén az AMC több munkatársa is maradt még beszélgetni a közönség tagjaival, amit ezúton is köszönünk nekik!

A Meetup folytatódik

A több mint másfél évvel ezelőtt elindult Media 2.0 Meetup sorozat mérföldkőhöz érkezett  a tizedik rendezvénnyel, amelyre ezúttal is óriási érdeklődést mutatott a szakma és a fiatal, még iskolapadban a tudást magába szívó generáció egyaránt. A munkaerőpiacról érkező pozitív visszajelzések, a blog olvasótáborának folyamatos bővülése és a korábbi rendezvényeken is tapasztalt remek hangulat megerősítette a Media 2.0 csapatát a Meetup létjogosultságában és így a további események szervezésének fontosságában.

 A tapasztalatok persze nem száz százalékban pozitívak, főleg ami az első Meetupot megelőzően felállított célokat illeti. Bár a célközönséget időről időre sikerül megszólítani – erre jó bizonyíték, hogy a regisztrációt mindig idő előtt le kell zárni a túlzsúfoltság elkerülése érdekében – ám az a fajta networking, ismerkedés, kapcsolatépítés, ami várható lenne egy ilyen közegben rendre csak kis részben valósul(t) meg. Egyelőre csak ötletek szintjén van válasz a miértre, de hogy pontosan a formátum, az időpont, a helyszínek vagy egyszerűen a vártnál zárkózottabb közönség miatt van, egyelőre csak találgatni lehet.          

A legfontosabb viszont az, hogy a Media 2.0 saját gyártású sorozata, a Meetup, folytatódik márciusban is, izgalmas előadókkal, újra nagyszerű hangulattal várunk mindenkit, tartsatok velünk!