A legújabb pr-trendek közt ott a virtuális valóság, több felületen átívelő történtetmesélés. A klasszikus reklámokat a mindennapi életben megtapasztalt élmények váltják fel. A Hotwire nevű pr-tanácsadó cég felmérésében a jövő kommunikációs kihívásait vizsgálta.

Hotwire 5 kontinens 22 országában 400 kommunikációs szakember körében végzett kvalitatív felméréséből kiderült, hogy a kommunikációs szakemberek szerint az üzenetek nagy tömegekhez való eljuttatása mára  elavult, sokkal fontosabb az üzenet személyre szabása; az új kommunikációs csatornák és új eszközök (engagement tools) átalakították kommunikációs szokásokat. Íme kilenc kommunikációs trend, ami meghatározhatja 2016-ot. A legtöbbjük nem új, idén viszont vezető szerephez juthatnak a tervezésben.

1. Fontosabb a terjesztés, mint az alkotás 

A saját honlapok elvesztették vonzerejüket, sokkal inkább akadályt jelentenek: a célközönséget sokkal egyszerűbb közismert és tömegesen használt felületeken elérni, mint Youtube, Facebook, Instagram. Azzal, hogy az ügyfeleket külső csatornákra irányítják saját csatornáik helyett, a vállalatok bizonyos szinten elengedik az irányítást, és egy külső szolgáltatóba fektetik bizalmukat, alkalmazkodva a választott felület sajátosságaihoz. Az Instagramon például hivatkozások és szöveges tartalmak megosztása helyett a hangsúly a mindennapi élet képekben való megosztására kerül, ez alól pedig a vállalatok sem kivételek. A jövőben egyre több marketinges fog olyan hálózatokra támaszkodni, amelyek egy csomagban ötvözik a tartalmak létrehozását és terjesztését.

2. Az értékesítési tölcsér megfordul

A sales és marketing területéről ismert értékesítési tölcsér a vásárlási folyamat különböző szakaszait mutatja meg. A tölcsér hagyományos változatánál sokan szembesülnek az adott kínálattal, de csak egy nagyon kis százalékból lesz tényleges vásárló. Minél nagyobb tömeghez jut el az információ, annál több a vásárló. A Google az értékesítési tölcsér királya, magas forgalmának köszönhetően rengeteg emberhez juttatja el a reklámokat első világviszonylatban elsőként. Eric Schmidt, a vállalat ügyvezető elnöke mégis úgy gondolja, hogy az Amazon hatalmas fenyegetést jelent vállalatának, mivel saját raktárakkal rendelkezik, és a világ bármely területére képes rövid időn belül eljuttatni termékeit ha nem is a legalacsonyabb de hozzáférhető áron, viszonylag jó minőségben amiért a vásárlók első sorban az Amazonhoz fordulnak igényeikkel fejére állítva az értékesítési tölcsért. 

A kisebb vállalkozók is felvehetik a versenyt a Google vagy az Amazon szolgáltatásaival, amennyiben képesek jobban megérteni vásárlóik érzéseit, mikét reagálnak különböző tartalmakra és ezt beiktatni kommunikációs stratégiájukba.

 

ertekesitesi_tolcser.jpg

Értékesítési tölcsér Forrás:Pinterest

 

3. A reklám beépül a tartalomba

Az embereknek régóta elegük van a reklámokból, a felhasználók ma már nem kattintanak bannerekre, terjed a reklámblokkolók használata. A reklámozók nagyobb sikereket érhetnek el, ha felhagynak a rossz minőségű reklámokkal. A natív reklámok egyelőre kevésbé elterjedtek, de egyre többen alkalmazzák őket, jó példa erre a BuzzFeed. Sajátosságuk, hogy nem különálló egységként jelennek meg, hanem beépülnek a tartalomba. 2016-ban gyakrabban folyamodnak ehhez a megoldáshoz a különböző cégek, reklámok helyett szövetségekkel próbálják felhívni a figyelmet márkáikra. Aki nem tudja megfizetni, hogy a közönség lássa az üzenetét, annak kétszer olyan keményen kell dolgoznia, hogy beszéljenek róla. A márkáknak az év kihívása lehet jelen lenni nagy tömegeket befolyásoló színtereken, a tömegmédiától a bloggerekig. 

A Pedigree telefonos Facebook-alkalmazást fejlesztett, amely a felhasználó arcát összekapcsolja egy hozzá hasonlító menhelyen élő kutyával. Aztán örökbe fogadhatják az állatot, vagy támogathatják valamilyen állatvédő szervezet munkáját. 

4. Egyetlen reklám nem elég

Ideje elfelejteni a klasszikus, életkor szerinti célcsoport-meghatározást, a marketingeseknek sokkal inkább a hobbikra, szabadidőben végzett tevékenységekre és az érzelmi érdeklődést kiváltó ügyekre kell koncentrálniuk. Kortól függetlenül különböző embereket különböző érdeklődési körök, munkakörök és aggodalmak jellemeznek. Bár a különböző korcsoportokba sorolható személyeknek vannak közös jellemzői, ugyanakkor különbözőek is: például az ifjúsági marketingkampányok sikerét vagy bukását az határozza meg, mennyire tudja meggyőzni a közönséget fontosságáról. 2016-ban sokkal hatásosabb egy helyett több különböző célcsoportnak kidolgozott reklámot megjeleníteni az általuk használt felületeken, mint a Youtube, a Pinterest vagy a Facebook.

5. Ott kell lenni a pillanatban 

Az emberek lassan belátták, hogy értelmetlen örökké tartó archívumokat létrehozni olyan személyes képekből, videókból, melyeknek csak az adott időben van jelentősége, és csak azok értik igazán akik át is élték az ábrázoltakat. A különböző alkalmazásokkal készített fényképeknek nem kell mindig elérhetőek lenniük, egyszerűen csak arra szolgálnak, hogy az emberek megosszák az adott pillanat varázsát ismerőseikkel. A WhatsApp, Snapchat és más instant alkalmazások azért vonzóak, mert a természetes kommunikációt utánozzák, és visszaadják annak spontaneitását. Az év egyik legnagyobb kihívása, hogy miként reagálnak erre az igényre a vállalatok.

join_snapchat.jpg

 A Burberry Snapchat oldala Cara Delevingnevel startolt, amint egy hotelszobában pózol 

6. Át kell hidalni a valóság és a digitális világ közti szakadékot

Ma már sokat érnek a helyzetmeghatározási adatok, mivel áthidalják a valóság és a digitális világ közti szakadékot, aktuális hirdetésekkel párosítva általában fokozzák a vásárlási vágyat. A célközönség a legegyszerűbb módon úgy szólítható meg, ha zajkeltés helyett inkább hasznos élményeket biztosítanak, így valamilyen értéket adnak a mindennapi rutinhoz. Ennek a tapasztalatnak nem muszáj nagy horderejűnek lennie. Az, hogy a különböző márkák ezt hogyan érik el, termékenként változik. A hasznos márka, termék (useful brand) elvére épülő sikeres kampányok felépítéséhez elengedhetetlen a fogyasztók iránti empátia, és a termék működésének, mindennapi életben betöltött fontosságának pontos ismerete. Azok a kampányok, amelyek nem erre törekednek, fokozatosan háttérbe szorulnak.

A Samsung az új szélesvásznú élményt nyújtó képernyőit kamionjai hátán reklámozta. A járművek elejére pedig egy kamerát szereltek, így a mögötte közlekedő autósok biztonságosabban előzhették meg azokat. 

7. A virtuális valóság átformálja a kommunikációs szokásokat

Szívesen vásárolunk olyasmit, amit előzetesen kipróbálhatunk. Több óriás, köztük a Google, a Facebook és a Samsung is virtuális valósággal kapcsolatos dolgokat fejlesztenek. 2016-ban appok tömkelege fog a virtuális valóságra épülni: a VR (virtual reality – virtuális valóság) valamennyire kielégíti a vásárlás előtti tapasztalatszerzés vágyát, a döntéshez szükséges információk megszerzését, ugyanakkor márkaélményt (brand experience) is nyújt. A Marriott már be is vetette az új technológiát, hogy általa az érdeklődők 10 percig belekóstolhassanak az áhított nyaralásba, mielőtt lefoglalnák azt. A VR újraértelmezi a jótékonysági akciókat, általa néhány percre mindenki átélheti például egy természeti katasztrófa sújtotta térség lakójának élményeit. Ez lesz az év egyik kulcsfontosságú trendje, a jövőben az ügyfelek a tapasztalati információkat fogják előnyben részesíteni a szóbeli kommunikációval ellentétben.

8. Nő a CSR szerepe

A fogyasztók egyre erőteljesebben a közösségi és gazdasági tevékenységek alapján ítélik meg a vállalatokat, ezért fontos hogy a kommunikációs szakemberek tisztában legyenek azzal, hogy az ilyen tevékenységek miként befolyásolják az általuk képviselt vállalat imázsát. Dave Hawley, a Fast Company munkatársa szerint a márkáknak értékekre van szükségük, amelyeket szavakban és tettekben is kifejeznek, ezzel egyben tartják a közösséget, akik tovább viszik ezeket az értékeket. Az elsődleges célcsoport érdeklődési körének, majd a fontosnak tartott értékek beazonosítása és kommunikálása a márka növekedését eredményezheti.

9. Jön a többplatformos történetmesélés

A közösségi oldalak elterjedése újraértelmezi a pr-tevékenységet: a pr feladata kapcsolatot kialakítani a vállalat célközönségével, amelyet nagyrészt a média által valósított meg. Az emberek már nem figyelnek a reklámokra, ezért a jövőben más eszközhöz kell folyamodni. A többplatformos márkázás / történetmesélés (multiplatform branding vagy transmedia / multiplatform stroytelling) olyan folyamat, amely a márka belső sajátosságait több felületen próbálja átadni. Minden egyes médium sajátosságaival hozzájárul a történet kibontakozásához, egységes és jól összehangolt élményt nyújt a befogadónak. Ahhoz, hogy egy ilyen kampány hatékony legyen, a történethez szükség van legalább egy főszereplőre. A márkáknak lehetőségük van kitalálni és felépíteni saját történetüket, de akár egy már meglévő történetbe is bekapcsolódhatnak, mint ahogyan azt a New Zealand Air tette. 

A New Zeland Air légiutas-biztonságot népszerűsítő kampányának videója

 

Jól ismert márkák, köztük a BuzzFeed, Old Spice, Dove, Wrigley’s és mások már beépítették kommunikációs stratégiájukba az új trendeket, de vajon a a magyar márkák is felzárkóznak?